Kasvisten terveellisyyttä liioitellaan.
Olen 58-vuotias nainen ja olen lapsuudesta saakka inhonnut kasviksia ja hedelmiä. Joskus kouluaikoina saatoin vielä syödä ruokaa, jossa oli keitettyjä kasviksia seassa, mutta viimeisten 15 vuoden aikana en ole syönyt mitään muita kasviksia kuin ranskanperunoita. Marjoistakaan en pidä. Se nyt vaan sattuu olemaan näin. Siitä huolimatta olen pysynyt suhteellisen terveenä ja toimintakykyisenä. Muuten syön erittäin monipuolisesti.
Tiedän monia vegaaneja ja kasvissyöjiä, joilla on jos jonkinlaista vaivaa.
Kommentit (26)
No, mä kerron teille mun mausteet: :) (kuivattuja kaikki)
- basilika, oregano, mustapippuri, kaneli, kardemumma, inkivääri, kaneli (vaniljasokeri), 80% kaakao
Ja että kaikiako yhtäaikaa? :) No ei tod. vaan vai vaihdellen. Kaikkia saa syödä, muttei liikaa (ja alkaa tympiä joku maku)
....
Mulla tuo basilika on vähän ... eturauhanen svid. ... luin siitä, että etusen syöpäläiseltä oli otettu koepala kasvaimesta ja verrattu sitä terveeseen kudokseen. Syöpäkasvaimessa oli suurempi osuus sinkkiä (Zn), mitä terveessä otoksessa. Jäin miettii, et vaikka sinkki vahvistaa vastuskykyä, niin onkohan eturauhasvaivasena ihan järkevää hölvätä sitä joka ruokaan?
Vierailija kirjoitti:
Aivotoimintaan näyttää ainakin vaikuttavan.
Joo, aivot ovat pääasiassa rasvaa, kovaa rasvaa. Aivot tarvitsevat kolesterolia.
Joudut syömään kolesterolilääkettä ruokavaliosi takia. Ja maksimoit sen että mahdollisimman moni eläin elää ahtaasti ja ankeasti ja tapetaan.
Vierailija kirjoitti:
Joudut syömään kolesterolilääkettä ruokavaliosi takia. Ja maksimoit sen että mahdollisimman moni eläin elää ahtaasti ja ankeasti ja tapetaan.
Ymmärrän huolesi asiasta, mutta myös vegaanilla tai kasvissyöjällä voi olla perintötekijänä korkeat kolesterolit, joihin joutuvat syömään lääkitystä. Näm eivät aina ole ihan yksiselitteisiä asioita.
Syön perunat kuorineen, perunan kuoret ovat hyvä B12-vitamiinin lähde, syön myös merilevää, D-vitamiinia saan sienistä ja auringosta, kalsiumia on ihan kaikessa. Veriarvoni ovat aivan loistavat. Lääkäri oli huolissaan saanko riittävästi D-vitamiinia, mutta verikokeiden jälkeen ei maininnut enää mitään lisävitamiineistä.