Toimivatko positiiviset affirmaatiot sulle?
Osalle ihmisistä ne eivät kuulemma toimi? Onko sulla millaisia kokemuksia jos olet kokeillut?
Kommentit (8)
Affirmaatiot on vahvistushokemia, esim. "olen onnellinen", "kaikki on minulle mahdollista", "olen vapaa" jne.
Kaikilla toimii sellaiset affirmaatiot, mihin uskoo. Positiiviset tai negatiiviset. Mutta jos hokee itselleen "olen menestyjä ja lottovoittaja", ei se toimi jos tuntee itsensä mutakuopaksi.
Mutta kaikki "affirmoivat" itseään koko ajan. Osa vaan valitsee toistaako niitä lapsena opittuja latistavia juttuja, vai luoko uudet.
Ai niin, hörhöt usein väittää, ettei alitajunta ymmärrä ei-sanaa. Se on kukkua. Tottakai se ymmärtää kaiken, minkä sinäkin, kun on osa sinua. Inhibitio on hyvin tärkeä oppia esim. Aleksander-tekniikassa. On täysin eri asia sano "en jännitä niskaa" kuin "rentoutan niskan".
Mutta joo, affirmaatio toimii jos on linjassa sisäisen uskomuksen kanssa. Jos ne on toimimattomia, kielteisiä, ei mikään määrä positiivista hokemaa toimi. On muutettava se syväohjelmointi ensin. Sekin onnistuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Affirmaatiot on vahvistushokemia, esim. "olen onnellinen", "kaikki on minulle mahdollista", "olen vapaa" jne.
Tuollainen vain ärsyttää keskivertosuomalaista. Jos hokee itselleen mieluummin vaikka perkelettä, siitä voi saada energiaa.
Tällä ilmeisesti sama vaikutus kuin lumelääkkeillä? Ainoa muutos tapahtuu siis korvien välissä.
Sen onko niistä apua pystyy päättelemään siitä millainen olo niistä tulee kun niitä sanoo mielessään. Jos tulee hyvä olo, niistä on apua. Jos tulee huono olo, jos ne esim. ärsyttävät, niistä varmaankaan ei ole apua.
Tämä siis vain psykologisena kommenttina. Olen huomannut että myös new age -uskonnollisuuden viitekehyksessä saatetaan harjoittaa affirmaatioita (ehkä osana jotain vetovoiman laki -uskomusta?), ja siihen en kommentoi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Riippuu varmaan, mitä tarkoitat toimimisella tai toimimattomuudella. Affirmaatiot perustuvat siihen, että niihin uskoo tai niitä pitää totena. Jos siis vain hokee jotain mantroja, affirmaatioita tai mitä tahansa, ilman että kokee tai ainakin pyrkii uskomaan sanomansa todeksi, tuskin sillä mitään toivottua vaikutusta on. Sama esim. mindfulnessissa, ei sekään itsestään toimi jos on ylikierroksilla ja olettaa että jonkun opitun tekniikan pinnallinen toistaminen korjaa asian.
En tiedä mitä ne ovat.