Kiuruveden ala- ja ylä-aste oli helvetti suomalaisurheilija Sara Francisille
Francis, 23, syntyi vuonna 2000 Kiuruveden pikkupaikkakunnalle Pohjois-Savoon.
Francis lähti esikouluun omalla avoimella ja iloisella asenteellaan. Sitäkin suurempana järkytyksenä tuli, että Francisia alettiin alusta asti kiusata hänen värinsä vuoksi.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäväähän tuo on. Moni joutuu kiusatuksi myös ihonväristä huolimatta. Vaalea iho ei suojaa kiusaamisen kohteeksi joutumasta. Niitäkin tarinoita on paljon, tosin ne eivät ole yhtä kiinnostavia lehdistölle.
No. Iida Rauma on kirjoittanut Finlandia-palkitun kirjan aiheesta. Suositellaan kiinnostuneille.
Aika paljon oli uutisointia aiheesta tuona vuonna. Suositellaan myös kiinnostuneille.
Kiuruvesi on siis takapajuinen p***läpi.
Täytyypä muistaa ajaa ohi.
Kiusaamiseen riittää etunimi, sukunimi, silmälasit, tukanväri, vaatetus, puhevika, ihonväri ja vaikka mikä muu asia. Itseäni kiusattiin kun oli punainen tukka, pisamia ja päälle vielä rillit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo oo voinu vanhemmille yllätys olla että paikkakunnan ainoa tummaihoinen lapsi vois olla kiusattu... Oiskohan heidän pitänyt tehdä asialle jotain?
Kannattaisiko kaikki tyttölapset abortoida, kun kenellekään ei ole yllätys, että heistä joka kolmas tulee miehen hakkaamaksi?
Pitäisikö kaikki pojat kasvattaa kuritushuoneessa, kun tiedämme, että lähes kaikki eläinrääkkääjät ja suurin osa rikollisista on miespuolisia?
Sellaiset miesvihanlietsonnat sieltä sitten. Et ole yhtään parempi ihminen kuin tuo rasisti jonka viestiin vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo oo voinu vanhemmille yllätys olla että paikkakunnan ainoa tummaihoinen lapsi vois olla kiusattu... Oiskohan heidän pitänyt tehdä asialle jotain?
Kannattaisiko kaikki tyttölapset abortoida, kun kenellekään ei ole yllätys, että heistä joka kolmas tulee miehen hakkaamaksi?
Pitäisikö kaikki pojat kasvattaa kuritushuoneessa, kun tiedämme, että lähes kaikki eläinrääkkääjät ja suurin osa rikollisista on miespuolisia?
Kiinalaisen käytännön seurauksena siellä olisi nyt kivasti vapaita, hyviä miehiä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhden_lapsen_politiikka
Vierailija kirjoitti:
Kuvissa ei edes näytä yhtään tummemmalta kuin suomalaisten iho! (enkä tarkoita, että se olisi mikään tekijä siinä saako kiusata vai ei, mutta hassua, että kutsutaan tummaihoiseksi).
Sen verran löytyy aina muutama uskovainen persu joka koulupiiristä että kiusataan maahan muuttajia. Vanhemmat syöttää mielipiteet kotona lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Kiuruvesi on siis takapajuinen p***läpi.
Täytyypä muistaa ajaa ohi.
En välttämättä alkaisi paikkakuntaa yksin haukkumaan. Olen itse aivan toiselta paikkakunnalta kotoisin, enkä voi sanoa, että täällä olisi välttämättä saanut koulussa yhtään tuota parempaa kohtelua. Meidän koulussakin oli sekä ala- että yläasteella pahimmat kusipäät niin kusipäitä, ettei tosikaan. Heille ei tuottanut tunnontuskia tehdä vaikka minkälaisia ilkeyksiä toisille oppilaille.
Kiuruvesi oli todella synkkä paikka. On varmasti vieläkin. Korttien, lestadiolaisten ja savolaisten keskittymä, josta lupsakkuus on kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Kiuruvesi oli todella synkkä paikka. On varmasti vieläkin. Korttien, lestadiolaisten ja savolaisten keskittymä, josta lupsakkuus on kaukana.
KÖrttien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvissa ei edes näytä yhtään tummemmalta kuin suomalaisten iho! (enkä tarkoita, että se olisi mikään tekijä siinä saako kiusata vai ei, mutta hassua, että kutsutaan tummaihoiseksi).
Sen verran löytyy aina muutama uskovainen persu joka koulupiiristä että kiusataan maahan muuttajia. Vanhemmat syöttää mielipiteet kotona lapsilleen.
Ellei syöttäisi niin täytyisi myöntää itselleenkin olevansa väärässä.
Ikävää, että on tullut kiusatuksi ja hyvä, että urheilu auttoi. Mutta tätä olen ihmetellyt, miten koulukiusaaminen on aina mamutaustaisilla "rasismia" ja muilla sitten vain kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamiseen riittää etunimi, sukunimi, silmälasit, tukanväri, vaatetus, puhevika, ihonväri ja vaikka mikä muu asia. Itseäni kiusattiin kun oli punainen tukka, pisamia ja päälle vielä rillit.
No juuri näin. Tuskinpa paikkakunnalla on hölkäsen pöläystä tuossa merkitystä. Jos ei olisi ollut Saraa olisi valitettavasti kiusattu jotain paikallista.
Tietysti aikuisten pitäisi viitsiä ja koettaa estää tälläistä. Se voi olla vaan vaikeaa kun lapset ja nuoret viettävät aikaa myös keskenään.
Koko Suomi on synkkä ja ahdasmielinen p-läpi. Siitä kertovat myös työpaikkakiusaamisen tilastot. Aina lässytetään että kiusaaminen pitää saada loppumaan, mutta mitään konkreettista ei tapahdu. Tämän pitäisi lähteä jo siitä, että rikosoikeudellisen vastuun ikäraja poistettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mukavia ja asiallisia tyyppejä tuoltakin löytyy ihan niinkuin mistä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan niiden muiden lasten pitänyt tehdä asenteilleen jotain? Oisko mitään? Vai onko taas uhrin vika kun oli olemassa?
Lapset on lapsia. Eikä tuossa kerrottu mistään pahasta.
Ei kai sitten haittaisi vaikka työpaikalla päällesi heitettäisiin hiekkaa ja suuhusi tungettaisiin likainen sukka. Ja nimiteltäisiin, habituksestasi riippuen, läskiksi/luurangoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset miesvihanlietsonnat sieltä sitten. Et ole yhtään parempi ihminen kuin tuo rasisti jonka viestiin vastasit.
Minä en ottanut tuota miesviharasismina vaan kärjistyksenä jotta tyhmempikin tajuaisi miten älytön oli vaatimus vanhemmille tehdä asialle jotain. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että on tullut kiusatuksi ja hyvä, että urheilu auttoi. Mutta tätä olen ihmetellyt, miten koulukiusaaminen on aina mamutaustaisilla "rasismia" ja muilla sitten vain kiusaamista.
Jos n-sanalla nimitellään ja apinaksi ja käsketään palaamaan sinne mistä on tullutkin niin tuleehan siitä rasistinen vaikutelma.
Todella järkyttävää toimintaa, mutta miksi ei koskaan puhuta valkoihoisten kokemasta kiusaamisesta? Minä jouduin koulussa kiusatuksi, kun tulin köyhästä perheestä. Minulla ei ollut "oikeita" vaatteita, enkä sopinut joukkoon. Minua haukuttiin, kun perheelläni ei ollut varaa muotivaatteisiin. Opettajat suosivat varakkaiden perheiden lapsia. Eräs opettaja jopa nauroi äitini kutomalle villapaidalle. Sain koulusta muistoksi huonon itsetunnon ja alemmuudentunnon. Olen jo 60v nainen, mutta kouluaikojen kokemukset ovat varjostaneet koko elämääni, olen aina kokenut olevani huonompi kuin muut. Tämä tapahtui Jokivarren koulussa, Vantaalla 1967- 1975.