Voihan väsymys...
Meillä on kohta 8kk vanha tyttölapsi, kaikenkaikkiaan ihana rakkauspakkaus, mutta yöt tosiaan on aikamoista hulinaa... Kertaakaan emme ole nukkuneet läpi yötä ilman tissittelyä, ei sen puoleen, en sitä odotakkaan vielä tässä vaiheessa, mutta yöheräämisiä toisinaan on jopa kuusikin. Tiedän, en ole ainoa maailmassa joka kokee tämän, senpätakia tänne vähän kirjoittelen teidän kokemuksia peräänkuuluttaen.
Meillä ongelmana on se, että tyttö ei osaa nukahtaa uudelleen itse, kun havahtuu unisyklin päättyessä. Tassuttelua olen kokeillut ja joskus se auttaa, mutta yleensä on kaivettava tissi esille, koska en henno herättää muuta perhettä itkuun. Tissittely toimii aina, tyttö nukahtaa muutamassa minuutissa takaisin uneen. Tuttipulloa tai tuttia ei meillä ole ollenkaan käytössä, joka puolestaan tuo vähän lisähaastetta tähän nukahtamismeininkiin.
Minkälaisia keinoja olette käyttäneet vastaavanlaisissa tilanteissa?Miten saisin lapsen nukahtamaan itse uudelleen, vai onko tähänkin tilanteeseen aika paras ratkaisu? Huudattamaan ei pysty enkä halua..
Vastauksia odotellen
Marjut(pandasilmä)
Kommentit (2)
Ja kovasti jaksuja väsymystilaan! Tutulta kuulostaa nuo yöhulinat, 8kk iässähän niitä usein onkin, kun vauva oppii uutta (maailma " avautuu" ), tulee hampaita jne. Mutta käsitin, että teillä on ollut tuollaista koko ajan? Oletko jo tutustunut Elisabeth Pantley:hen? Jos et, niin käyhän vilkaisemassa tai lainaa vaikka kirjastosta hänen kirjansa.
http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/appantley.html
Vastailempa heti kun meininki siellä kuulostaa niin tutulta. On ristiriitainen tilanne kun ei halua huudattaa, enkä minä edes usko siihen, mutta sitten väsymys kohoaa välillä toisiin sfääreihin. Meillä oli sanotaanko noin 6 kk sellaista, että aina mielessäni ajattelin, että ' no, kunhan päästään normaalitilanteeseen' , eli kun ei tule hampaita, ei ole korvatulehdusta ja uudet taidot ovat vakiintuneet. Joinanin öinä ajattelin, että nyt kyllä on pakko tehdä jotain radikaalia, mutta päivänvalossa taas jaksoi taas uskoa, että kaikki menee luonnostaan. Meidän poika on myös niin valoisa tyyppi, mutta yöllä levottomuutta on riittänyt.
Asiaan, nyt vuoden ikä lähestyy ja vaikka en itse enää ollenkaan uskonut tähän, mutta kyllähän poika osaa nukkua ja nukahtaa yöllä takaisin, kun mikään ei vaivaa!!! Yhtäkkiä mennään noin 2 syötöllä, joskus jopa 1, mikä ok minulle. Voi olla, että nyt aattelet, että kumminkaan ei näin käy, mutta niin ajattelin minäkin juuri tuossa kun poika oli 8-9 kk. aattelin, että olen opettanut pojan niin, että en ikänä pääse tunnin, kahden syöttöväleistä. Mun mielestä huudatus on luonnonvastaista, vaikka ymmärrän että yliväsyneenä siihen ratkaisuun ajautuukin.
Kärsivällisyyttä, päiväunia ja oikein vahvaa aamukahvia, sekä hitusen huumoria. Näillä itse selvisin ihan kauhiasta väsymyksestä ;)
Tsemppiä!
deux ja poika ihan kohta 1 v, eli virallisesti taapero