Miksi EU:n ruoka-apulahjakortit jaetaan puskaradion kautta?
Kävin tänään seurakunnan ilmaisruokailussa. Sain vatsani täyteen hyvää ruokaa, mutta kiitollisuus vaihtui katkeruudeksi kun sain tietää, että samassa rakennuksessa oli jaettu samaan aikaan myös EU:n ruoka-apua eli 40 euron arvoisia lahjakortteja K- ja S-ketjuihin. Minäkin olisin ollut oikeutettu lahjakorttiin, mutta niiden jakamisesta ei ollut ilmoitettu missään, vaan tieto kulki puskaradion kautta eikä tavoittanut minua ennen kuin oli jo liian myöhäistä.
Miksei kaikille köyhille anneta tasavertaista mahdollisuutta niin merkittävään avustukseen? Onko reilua että ne jotka tuntee oikeita ihmisiä saa avun ja muut jää ilman? Tuntuu niin pahalta kun yksinäisyydestä rangaistaan tälläkin tavalla.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Mitä järkeä siinä on, että rahallinen tuki kohdistetaan niille joilla on jo sosiaalista pääomaa?
Ehkä tarkoituksena on pakottaa köyhät verkostoitumaan, jotta kukaan ei jäisi yksin kotiin syrjäytymään.
Miinustajat voisi miettiä vähän. Sosiaalinen turvaverkko auttaa ihmisiä selviytymään erilaisista vastoinkäymisistä, joten on tärkeää kannustaa köyhiä verkostoitumaan tuollaisten lahjakorttien kaltaisten porkkanoiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Mua puolestaan ärsytää, että ainakin täällä noita lahjakortteja jaetaan vain silloin kun kaikki normaalia päivätyötä tekevät on töissä. Työttömillä on muutenkin aikaa käydä leipäjonoissa, kierrellä tarjousten perässä yms., joten miksi tämäkin etu on varattu työttömille? Olen 3 lapsen yh ja tulot on niin pienet että jos töissä käymisen kustanukset otetaan huomioon, kotona makoilemalla käteen jäisi enemmän rahaa. Moraali ei vaan anna periksi sille että heittäytyisin täysin muiden elätettäväksi.
Nämä ruokakassien jaot ja ilmaisen ylijäämäruuan tarjoilut eivät tosiaankaan ole kaikkien avun tarvitsijoiden tavoitettavissa ja siksi niistä pitäisikin luopua ja siirtyä jakamaan ruoka-avun tarpeessa oleville lahjakortteja ruokakauppoihin josta sitten voivat itse ostaa vaikka haluamiaan punalaputettuja tuotteita. On sekin kumma, että jos koulun/laitoksen ruuan valmistuksen toteuttaa joku kunnan oma keskuskeittiö, niin ylijäämäruokaa jää jaettavaksi asti, mutta jos ruuan valmistus on ulkoistettu ylijäämäruokaa ei jää.
Ehkä tarkoituksena on pakottaa köyhät verkostoitumaan, jotta kukaan ei jäisi yksin kotiin syrjäytymään.