Mistä voi johtua vanhan koiran äkillinen/yllättävä agressiivisuus ja pureminen isäntää kohtaan?
Tapahtumasta pitkä aika mutta jäänyt mietityttämään. Mikä voi aiheuttaa että koira hyökkää raivoissaan kohti omistajaa. Koskaan ennen ei ole käyttäytynyt vastaavasti. Ja ennen kuin kukaan ehtii huutelemaan että koira pitää lopettaa, niin se lopetettiin heti tapahtuman jälkeen. Onko kellään vastaavaa kokemusta, tiedätkö mikä johti tapahtuneeseen? Lisään vielä että koiraa kohdeltu aina hyvin, olihan se perheenjäsen.
Kommentit (30)
Joku muutos aivoissa, kasvain tms.
Koirallakin voi olla dementiaa. Ei muista enää omistajaansa ja kuvittelee että on joku vaarallinen, joka on hyökkäämässä kimppuun.
Aivoperäinen sairaus? Kaverin koira oli ihan raivohullu joka hyökkäili ihmisiä päin, ei edes varoitusmurinaa tms. Loppuaikoina alkoi hyökkäämään omistajaansa päin. Lopetettiin ja röntgenkuvista selvisi että oli aivokasvain. Ilmeisesti ollut jo vuosia kehittymässä kun oli viimeiset 3 vuotta ihan raivona. Ikää 15 kun lopetettiin.
Helppo vastata kysymykseen. Kovat kivut ovat syynä tuolle käytökselle. Ei osaa kanavoida sitä muuten, kuin ärhentelemällä, koska isäntä ei ymmärrä kipuja. Lopetus on huolenpitoa ja kunnianosoitus tuolle vanhalle ystävälle. Suurin kunnianosoitus koiralle on se, että isäntä itse lopettaa koiran esim. ampumalla. Itse tehnyt sen useasti ja ampumisen tuska minulle on ollut valtava. Karski ukko olen, mutta silloin olen kyllä itkenyt paljon ja surrut pitkään. Kunnon isäntä kantaa vastuun ystävänsä koko elinkaaresta.
Kasvain tuli minullekin ensimmäisenä mieleen. Mutta voiko se muuttaa käytöksen hetkessä? Aikaisemmin ei mitään muutoksia ollut havaittavissa. Koira oli ulkona vapaana mielipuuhassaan tapahtuman aikana. Aika järkyttävä kokemus, vaivaa vieläkin. Nyt ei onneksi mitään vakavampaa sattunut. Mutta ei nähty muuta ratkaisua kuin luopuminen. Ei uskaltanut odottaa tapahtuuko uudestaan, oli ihan raivohullu. Ap
Kipu. Meillä kokemusta tästä. Minä vaadin meidän niin valtavan rakkaan koiramme armonpiikkiä, mutta mies on niin helvetin tyhmä, että meni riitelyksi.
Onneksi EL oli kanssani samaa mieltä. Kaikki siis tehtiin, ja kova kipulääkitys oli. Itse liikkui, ulkona teki tarpeensa, nukkui hyvin, söikin, ja oli joskus oma itsensä, mutta kaikki se miellyttäväisyys vaan, jotta isäntäväki on tyytyväinen, eli kärsimys oli ilmiselvä (ikää 12v) :'(
Mieletön ystävä, kaipuu on ääretön. Suren ikuisesti. Ei enää koskaan meille koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Helppo vastata kysymykseen. Kovat kivut ovat syynä tuolle käytökselle. Ei osaa kanavoida sitä muuten, kuin ärhentelemällä, koska isäntä ei ymmärrä kipuja. Lopetus on huolenpitoa ja kunnianosoitus tuolle vanhalle ystävälle. Suurin kunnianosoitus koiralle on se, että isäntä itse lopettaa koiran esim. ampumalla. Itse tehnyt sen useasti ja ampumisen tuska minulle on ollut valtava. Karski ukko olen, mutta silloin olen kyllä itkenyt paljon ja surrut pitkään. Kunnon isäntä kantaa vastuun ystävänsä koko elinkaaresta.
Juuri näin toimittiin mekin :-(. Ap
Kipuja vanhalla koiralla, on yleistä
Vierailija kirjoitti:
Piikille.
Et sit lukenut aloitusta? Siinä sanottiin että koira lopetettiin. Halusit vaan tatti pystyssä huudella piikille ketjussa jonka otsikossa mainitaan koira.
Vierailija kirjoitti:
Kasvain tuli minullekin ensimmäisenä mieleen. Mutta voiko se muuttaa käytöksen hetkessä? Aikaisemmin ei mitään muutoksia ollut havaittavissa. Koira oli ulkona vapaana mielipuuhassaan tapahtuman aikana. Aika järkyttävä kokemus, vaivaa vieläkin. Nyt ei onneksi mitään vakavampaa sattunut. Mutta ei nähty muuta ratkaisua kuin luopuminen. Ei uskaltanut odottaa tapahtuuko uudestaan, oli ihan raivohullu. Ap
Voi. Joskus muutokset alkavat pikkuhiljaa, mutta joskus käytös voi muuttua kuin naps vaan kytkimestä painamalla.
Kivut ja dementia. Munkin hyvin, hyvin kiltti seurakoira oli loppuaikoina ärhäkkä. Ei antanut enää hoitaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Hakkaako isäntä koiraa?
Etkö osaa lukea? Yritäppäs lukea aloitus uudestaan.
Ihan samasta syystä kuin elämään ja oloonsa kyrsiintynyt ihminenkin muuttuu vihamieliseksi.
Dogia ärsyttää suunnattomasti ajatus että joutuisi viihdyttämään isäntää yhtään enempää kuin tarvitsisi ottaen huomioon jo edellä mainitut kivut. Sairas ei jaksa.
Vanha koira voi tehdä niin että se hakeutuu omaan rauhaan ja se ei halua että sitä häiritään. Tää voi näyttäytyä niin että se makoilee päivät jossain sängyn alla tai muutenvaan jossain piilossa, eikä halua tulla enää edes ulos. Sitten jos sitä menee hakemaan, se voi johtaa siihen että se ärhentelee takaisin.
Tai ainakin tämä on mun näkemys ja kokemus. Mun koira teki aikoinaan samaa kun ikää tuli ja alkoi sairastelemaan.