Yle: Laulaja Jesse Markin koki lapsena rasismia ja sai jopa tappouhkauksia
Jesse Markin muutti 6-vuotiaana Suomeen Liberiasta. Kotipaikaksi tuli pieni Viljakkalan kunta Tampereen lähistöltä. Pienellä paikkakunnalla kasvaminen oli rankkaa ja Markin koki paljon rasismia.
Markin on ilokseen huomannut, että ulkopuolisuuden tunteen käsitteleminen musiikissa on koskettanut monia. Hänen keikoillaan käy kaikenlaista porukkaa nuorista eläkeläisiin.
- Olen saanut paljon viestiä ihmisiltä, joilla on esimerkiksi adoptiolapsia. Kuinka tärkeää on ollut nähdä minunlaiseni tyyppi tuolla isoissa kuvioissa. Kyllähän se tuntuu, että on tehnyt jotain tärkeää, Jesse kertoo
Kommentit (18)
Olen haistavinani ilmassa uhriutumisen imelän tuoksun. Kuka kaivoi esiin räsismikortin?
Näin varmaan. Tosin monia muitakin lapsia kiusataan. Erilainen murre, ylipaino, hörökorvat tai oikeastaan mikä hyvänsä tavallisuudesta poikkeava. Minä muutin pienenä Savosta Helsinkiin ja murrettani pilkattiin. Lisäksi minua tönittiin ja lyötiin. Osasipa jo silloin 80-luvun alussakin joku huutaa, että "tapa ittes" tai "me tapetaan sut".
Valitettavaa, muttei mitään uutta auringon alla. Eikä tuolla juuri ole tekemistä Jesse Markinin kanssa.
Järkyttävää! Rasismi tulee kitkeä Suomesta!
Näissä liberialaisissa on ainakin se hyvä puoli, että nimet eivät ole mitään botswanan murteisiin perustuvia...
Ai katsos vaan. Syytetään vauvan törkeästä pahoinpitelystä ja nyt julkaistaan miten on ollut lapsena itse uhri. Päivän rasismijuttujen kiintiö taas täytetty.
Käsi ylös keitä ei ole kiusattu kouluaikoina yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Ai katsos vaan. Syytetään vauvan törkeästä pahoinpitelystä ja nyt julkaistaan miten on ollut lapsena itse uhri. Päivän rasismijuttujen kiintiö taas täytetty.
Ei. Tuo Ylen juttu on julkaistu vuonna 2020, ei nyt.
Mitä tapahtuisi jos suomalainen muuttaisi Liberialaiseen pikkukylään asumaan?
Heitäpä valkoinen muksu mustaan Afrikkaan ja katso mitä tapahtuu. Entinen poikaystävä oli puoliksi valkoinen, ja synnyinmaassaan eräässä Afrikan maassa koki rasismia kun taas Suomessa ikinä ei.
Typerää lässyttämistä taas kerran. Taas meidän suomalaisten vika.
Vierailija kirjoitti:
Olen haistavinani ilmassa uhriutumisen imelän tuoksun. Kuka kaivoi esiin räsismikortin?
Ura lähtee taatusti nousukiitoon näillä eväillä. Raivostuttaa, emme me suomalaiset mitään metsäläisiä ole. "Maassa maan tavalla tai maasta pois" ei saa enää sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tuo Ylen juttu on julkaistu vuonna 2020, ei nyt.
Veikkaan että YLE etsii kuumeisesti jotain asiantuntijaa kommentoimaan että miten lapsuuden kokemukset ruokkii väkivaltakäytöstä. " Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan". Että kyllä YLE lieventävät asianhaarat jostain kaivaa aina "näille" hepuille.
Aa, eli mitään sellaista ei ole tapahtunut, mutta "voisi olla totta, voisi tapahtua" 🙄.
Eihän johonkin pikkukylään kannata muuttaa. Siellä ihan varmasti törmää kaikenlaiseen rasismiin.
Jännästi Saara keskitalot (adoptoitu kiinasta lapsena) tai shirley Karviset (äiti kiinalainen) eivät avaudu samalla tavalla rasismista saati syytä valtaväestöä siitä, jos eivät menesty haluamallaan tavalla.
Mikä mahtaa olla erona? He kaikki ovat kuitenkin kasvaneet suomalaisessa kulttuurissa ja ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö rasismia kokeva ole ihan oikea uhri? Ei siinä tarvitse aktiivisesti itse uhriutua, kunhan on "väärän" värinen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän johonkin pikkukylään kannata muuttaa. Siellä ihan varmasti törmää kaikenlaiseen rasismiin.
Oikeassa olet, esim. helsinki on juuri sellainen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Käsi ylös keitä ei ole kiusattu kouluaikoina yhtään?
Ei noussut yksikään käsi
https://yle.fi/a/3-11317626