Jos näet jonkun varastavan kaupassa niin puututko tilanteeseen?
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010775300.html?utm_medium=promobox&ut…
"Matikainen näkee ihmisten moraalin löyhentyneen myös siinä, että monet rehelliset ihmiset eivät puutu, vaikka näkevät jonkun varastavan. Hän on todistanut useita sellaisia tilanteita kaupan valvontakameranauhoilta."
Kommentit (46)
Ilmoitan vartijalle joka ottaa näkkerin kiinni ;-)
En tämän hallituksen aikana, eikä korruptio-duopolin kaupoista ainakaan. Toiv. varastaa hyvän viininkin vielä ruoan kyytipojaksi.
Ei Jumalalta voi varastaa.
"Herran on maa ja kaikki mitä siinä on."
Kerran sanoin kahdelle teinitytöille, kun ne mussutti irtokarkkeja laarista,ettei niin saa tehdä. Ne vastasi takaisin jotain :"kyllä näitä saa maistaa etukäteen".
No ei saa.
Muuten en ole tainnut todistaa.
Käräyttäisin kyllä. Jos pieniä lapsia,käskisin vain laittaa takaisin.
Aikuisista kertoisin kassalla.
Mä näin kerran Pentikillä, kun tosi siistin näköinen nainen lastasi ison kasan lautasia käsilaukkuun. Näytti siis varakkaalta ihmiseltä. Tähän mun ei tarvinnut puuttua, kun vartija oli nähnyt saman, mutta olisin sanonut lähtiessä kassalla, oli tosi erikoinen näky. Jos joku tarpeeseen varastaa jotain pientä kaupasta, mä käännän katseeni pois ja ajattelen, että nälkä se joskus pakottaa tekemään noin ja hän ei vapaaehtoisesti tuossa tilanteessa ole.
Vierailija kirjoitti:
En tämän hallituksen aikana, eikä korruptio-duopolin kaupoista ainakaan. Toiv. varastaa hyvän viininkin vielä ruoan kyytipojaksi.
Ja hyvä ruokakin on varastettu?
Vierailija kirjoitti:
Mä näin kerran Pentikillä, kun tosi siistin näköinen nainen lastasi ison kasan lautasia käsilaukkuun. Näytti siis varakkaalta ihmiseltä. Tähän mun ei tarvinnut puuttua, kun vartija oli nähnyt saman, mutta olisin sanonut lähtiessä kassalla, oli tosi erikoinen näky. Jos joku tarpeeseen varastaa jotain pientä kaupasta, mä käännän katseeni pois ja ajattelen, että nälkä se joskus pakottaa tekemään noin ja hän ei vapaaehtoisesti tuossa tilanteessa ole.
Mä tapailin kerran yhtä tyyppiä. No ei sillä paljon rahaa ollut,mutta se varasti jonkun 20 centin tomaattipyree purkin. Sanoin,että maksan sen kyllä. Se kieltäytyi. Hävetti niin maan vapussa koko tilanne. En nyt voinut oikein käräyttäkään.
selitti vielä jotain "kun sä ostat noin paljon niin ei ne tarkasta tai epäile mitään.".
No pakko sanoa,ettei oikein kiinnostanut niin paljoa ko tyyppi tämän jälkeen.
Vähän siitä keskusteltiin jälkikäteen ja ei kuulemma ikinä varastaisi joltain tutulta esim.
No en tiedä mikä syynä? Kuulemma kauppiaat muutenkin velottaa liikaa tms.
Ei ollut nälkä syynä vaan joku sen oma moraalinen kompassi.
Vai yrittikö tehdä muhun vaikutusta? En todellakaan ymmärtänyt koko juttua.
Kun moneen kertaan sanoin ei ja tarjouduin ostamaan,jos se halusi jotain.
Itse en hyväksy myymälävarkauksia.
(Tosin kerran olen marssinut abc:lta maksamatta kahvia kun kukaan ei siitä velottanut ja odotin varmaan 15 minsaa kassaa. Ja sitten avasi viereinen kassa ja lössi mun jälkeen tulleita raksamiehiä marssi siihen.
Meni hermo ja marssin ulos. Toki oletin,että siinä vaiheessa joku alkaa vaatia maksua. Oliko se varkaus,jos kukaan ei ota sulta rahaa vastaan? Vaikka,miten yrität maksaa..)
Vierailija kirjoitti:
Olen aikanaan myymälässä töissä ollessani soittanut poliisit paikalle kun m..sta..lai..set työnsivät vaatteita nipuittain hameen alle: poliisi löysi sieltä hameen alta kunnon aarrekätkön ja vei mammat mennessään
Tunnelin prismassa kun Olin viimeks ostoksilla ilmoitin henkilökunnalle että siellä ja siellä kohtaa myymälässä taas m..sta..laiset syö herkkutiskiltä ostettuja kokonaisia broilereita: jäi broiskut kesken..tällä kertaa
itse kun Houdini aina menemään kassan kautta niin kyllä ilmoitan aina jos näen
Ostettuja vai otettuja? Jos ostettuja, niin kyllä kai omiaan saa syödä?
Vierailija kirjoitti:
En puutu, asia ei kuulu mulle
Kuuluu siinä mielessä että mitä enemmän varastetaan sen enemmän hinnat nousee.
Tietenkin tapan sen. Hakkaan nyrkillä ajan hammaslääkärille.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt kenenkään varastavan.
Täh ? Onhan noita kun itse olet kassalle jonottamassa niin myyjä pyytää kuittia siellä laukusta näkyvistä kaljoista. Samoin yks yritti rollaattorilla kaljaa viedä, oli yrittänyt takilla peittää, ei suostunut näyttämään kuittia ja kun myyjä pyysi vartijan paikalle, lähti ulos, ei se kauas päässyt, mutta saatiin myyjän kanssa hyvät naurut, rollaattorilla yritti juoksukaljat
Lapsena menin kertomaan myyjälle. Sain kiitoksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei Jumalalta voi varastaa.
"Herran on maa ja kaikki mitä siinä on."
Alastomana minä tulin äitini kohdusta, alastomana palaan täältä. Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi!
Kyllä mä kauan sitten vihjasin jossain tiimarin kassalla, kun joku äijä mätti tavaroita taskuihinsa ihan avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
On niinkin käynyt että kun joku menee puuttumaan niin on joutunut kovan väkivallan kohteeksi
Syytekin voi tulla.
Kerran näin kun vartija juoksi jonkun nuoren perässä kauppakeskuksesta ulos, vartija tuli vähän ajan päästä takaisin sisälle kylkeänsä pidellen ja sanoi toiselle vartijalle joka oli juuri menossa kanssa ulos: niitä nuoria oli siellä iso lauma odottamassa...
Tasan kerran olen potentiaaliseen varkaseen törmännyt, kun lappasi tuotteita takin sisälle. Annoin hänelle tyhjän korini ja sanoin, että laittaa mieluummin tähän, jotta kukaan ei epäile varkaaksi. Meni jotenkin ihan seis koko tyyppi. Jatkoin omia ostoksiani enkä tiedä mitä sitten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tapan sen. Hakkaan nyrkillä ajan hammaslääkärille.
Ainoa järkevä vastaus.
Puutun kyllä jos näen. Otan kuvan ja käyn sanomassa työntekijälle.
Sä oot ihana!