Te, jotka pesette kerrostalojen pesulassa pyykkiä...
Tiedän, että vähän tyhmä kysymys, mutta olen tilanteessa, jossa muutan n. vuodeksi asuntoon johon ei mahdu pyykinpesukoneeni, joten joudun käyttämään pyykkitupaa. Joten haluaisin kysyä muutaman kysymyksen. Ymmärrän, että varmasti jokaisessa pyykkituvassa ja asuntolassa on eri käytänteet mutta haluaisin vain jotain pientä hahmotusta tulevasta.
Eli...
1. Kun varaatte pyykkitupa-aikaa, niin varataanko siellä yleisemmin kaikki koneet mitä siellä on itselle? Esim jos on useampi kone niin ovatko ne kaikki sitten käytössäsi? Ja onko siellä useampi kone?
2. Kuinka helppoa ajan saaminen on? Esim oletko joutunut useasti odottamaan, että pääset pyykkäämään?
3. Uskaltaako pyykit jättää koneeseen pyörimään ja menee sillä aikaa tekemään omia juttuja? Vai varastetaanko vaatteita usein?
4. Miten tehokkaita ne koneet pyykkituvissa yleisemmin ovat? Kestääkö niissäkin se 2-3 tuntia että pesevät kuten omassa koneessani, vai ovatko nopeampia ja tehokkaampia?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Pesuaineella lotraus on kammottavaa. Joudun huuhtelemaan koneen lokerokon joka kerta ennen pesua ja tekemään jopa neljä tyhjän rummun huuhtelua, jotta saan puhtaan vaahdottoman veden. Siivottomuus myös ällöä, lattialla hiuksia ja muuta sälää jatkuvasti. Pelottaa joku syyhy tai vastaava.
Käytä kuivausrummussa vaatteet pesun jälkeen niin ei syyhy tartu.
Lakanoiden pesu ja kuivaus käy helpommin talopesulassa, vaatteita ei tietenkään kannata jättää jos kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Hei kiitos kaikille jotka vastasitte! Sain tästä vähän hahmotusta, että minkälainen systeemi tulee olemaan siellä asuntolassa. Tällä hetkellä en pysty kyselemään nykyisiltä asiakkailta miten asiat menevät, koska kyseessä on uusi kohde kunnalla ja sinne mennään kaikki asukkaat uusiin tiloihin, enkä tunne lainkaan ketään vielä asukkaista, niin siksi tulin kyselemään. Tämä vähän helpotti. Itselläni tulee aika paljon pyykkiä ihan vaan yksin asuvana niin vähän jänskättää miten paljon voin varailla sitten niitä vuoroja. Tarvitsisin vähintään kaksi kertaa viikossa pestä pyykkiä ja noin 4-6 koneellista. Kiitos vielä paljon! ap
Tää ei kyllä ole totta. Kukaan ei pese noita määriä edes useammalle henkelle!
Se aikookin pestä koko suvun vaatteet. Tai sitten sillä on joku hoivabisnes.
Meillä on 2 pesukonetta ja 1 kuivuri, voi pestä toisella koneella vaikka jollain naapurilla olisi toinen kone käytössä. Jos kuivuri varattu niin odotan tai laitan kuivauskaappiin omat pyykit. Ei ole mellää varusteltu.
1. Pyykkituvassa on useampi kone, mutta pääsääntöisesti varaan vain yhden omaan käyttööni. Yksin asuvalla on harvoin valtavasti pyykkiä pestävänä yhdellä kertaa. Sitä paitsi kaikki koneet eivät ole yhtä hyviä ja pyrin käyttämään lähinnä omaa suosikkikonettani.
2. Se vaihtelee, kuinka varattuja pesukoneet kulloinkin ovat. Yleensä varauslista on viikonloppuisin aika täynnä, mutta ei välttämättä aina. Itse en tykkää varata vuoroja etukäteen, koska ensinnäkään en aina saa nukutuksi silloin kuin on tarkoitus ja siitä johtuen en tiedä etukäteen mihin aikaan olen hereillä. Toiseksi olen huomannut, että jos varaan vuoron etukäteen, niin usein siellä on kuitenkin joku muu pesemässä minun vuorollani, ja varaaminen on näin ollen turhaa. (Tosin tätä ongelmaa ei ole ollut aikaisemmissa taloyhtiöissä joissa olen asunut.) Näistä syistä johtuen menen yleensä katsomaan, sattuisiko pesukone olemaan nyt vapaana ja jos on, niin varaan sen sitten.
3. Pyykkejäni ei ole kertaakaan varastettu, mutta edellisessä talossa, jossa asuin, joku varasti vanhan pienen mattoni, joka oli pesutuvassa kuivumassa. Siinä oli iso tahra joka ei lähtenyt pesussa pois.
4. Ovat nopeampia, pesuohjelma kestää korkeintaan tunnin.
Riippuu paikasta ja naapureista. Itse varaan aina torstai-illaksi parituntisen, siihen kuuluu myös pyykkien kuivatus ja kaksi konetta, käytin niitä kumpaakin tai en. Tai toisessa lakanapyykki ja pyyhkeet ja toiseen vaatteet. Monessa paikassa on toiminut näin, eikä ongelmia ole ollut. Tunnin verran on pyykit pyörineet. Puhdasta on tullut. Sitten kuivaus, joko koneessa ja/tai huoneessa. Mä en sinne jäänyt odottelemaan, vaan ravasin kotoota. Jotkut jäi kirjan/läppärin kanssa vahtimaan pyykkejään.
Sitten oli yksi taloyhtiö, johon muutti romaniperhe. Pyykkituvan käytöstä tuli hankalaa. He varasivat aina koko päivän itselleen ja pikku hiljaa majailivat siellä joka päivä. Hyvää päivää tutuiksi pääsin tämän vanhemman rouvan kanssa, että rohkistuin kyselemään, että mahtuisinko johonkin väliin pesemään pyykkini. Hän sitten järjesti mun parituntisen, mutta olihan se oikeesti tosi outoa.. Sapetti, kun pitivät kortteeria siellä.
Nehän siis pesi siellä koko sukunsa ryijyjä. Oli tienoon ilmainen pyykkitupa (kuukausimaksullinen). Rikkoivat sitten paikkoja sitä mukaan, kun saivat varoituksia väärinkäytöstä. Oli aika hankkia oma kone, kun en jaksanut tuota draamailua ja ilkivaltaa.
Mä olen aina tykännyt pyykkitupapesemisestä, kun kaiken saa kerralla tehtyä alusta loppuun. Kotona kun on kone, niin ei tule niin jämpti oltua aikatauluissaan.
Vierailija kirjoitti: Hei kiitos kaikille jotka vastasitte! Sain tästä vähän hahmotusta, että minkälainen systeemi tulee olemaan siellä asuntolassa. Tällä hetkellä en pysty kyselemään nykyisiltä asiakkailta miten asiat menevät, koska kyseessä on uusi kohde kunnalla ja sinne mennään kaikki asukkaat uusiin tiloihin, enkä tunne lainkaan ketään vielä asukkaista, niin siksi tulin kyselemään. Tämä vähän helpotti. Itselläni tulee aika paljon pyykkiä ihan vaan yksin asuvana niin vähän jänskättää miten paljon voin varailla sitten niitä vuoroja. Tarvitsisin vähintään kaksi kertaa viikossa pestä pyykkiä ja noin 4-6 koneellista. Kiitos vielä paljon! ap
No huhuh, kuinka monta kertaa päivässä vaihdat vaatteita, kun noin paljon tulee pyykkiä. Minä yksineläjänä pesen 1 - 2 koneellista kahdessa viikossa. en ole kylläkään enää työelämässä. Mutta koira sotkee vaatteita ja lakanoita.
Olen asunut lukuisissa asunnoissa, joissa suurimmassa osassa pyykkitupa. Vastaus jokaiseen kysymykseesi on että "se riippuu pyykkituvasta". Väittäisin että useimmissa tuvissa jokainen kone varataan erikseen, eli jos esim. tarvii pestä vain yksi koneellinen, niin varaa vain tunnin yhdestä koneesta. Muut koneet jää muiden varattaviksi.
Yleensä ajan varaaminen on kohtuullisen helppoa. Kannattaa toki varata aika jo useampi päivä etukäteen, jos on hyvin tietty aika milloin haluaa pestä. (Poikkeuksena kauan sitten eräs Pirkanmaalaisen opiskelija-asuntosäätiön valtava solurakennus, jossa satoja asukkaita ja pyykkivuorot oli varattu kuukausia etukäteen. Eipä ole sellaista tullut vastaan koommin).
Itseltäni ei koskaan ole koneesta varastettu mitään, enkä koksaan jää odottelemaan koneen valmistumista. Joskus on tekstiileitä kadonnut kuivaushuoneesta.
Useimmissa pesutuvan koneissa "perusohjelmat" kestää vajaan tunnin (30-60C). Jos haluaa jonkun 90C tehopesun, niin saattaa joutua varaamaan 2 vuoroa putkeen.
Vierailija kirjoitti:
No huhuh, kuinka monta kertaa päivässä vaihdat vaatteita, kun noin paljon tulee pyykkiä. Minä yksineläjänä pesen 1 - 2 koneellista kahdessa viikossa. en ole kylläkään enää työelämässä. Mutta koira sotkee vaatteita ja lakanoita.
"No huhuh, kuinka monta kertaa päivässä vaihdat vaatteita, kun noin paljon tulee pyykkiä. Minä yksineläjänä pesen 1 - 2 koneellista kahdessa viikossa. en ole kylläkään enää työelämässä. Mutta koira sotkee vaatteita ja lakanoita."
Olen eri yksinasuja, mutta itselläni pääsääntöisesti tulee viikossa 1 koneellinen lakanoita, 0-1 koneellinen pyyhkeitä, 1 koneellinen 40C vaatteita, 1 koneellinen 30C hienopesuvaatteita. Lisäksi useina viikkoina tulee "erikoispyykkia", eli päiväpeite, villapesu, tyynyjä, täkkejä tms. Eli 5 koneellista viikossa tulee helposti.
En kyllä ymmärrä miten ihmeessä lemmikkitaloudessa pärjää 1 koneellisella viikossa, etenkin jos koira saa tulla sänkyyn.
Jopas on paljon yksinäisellä pyykkiä. Vai pesetkö kaverinkin pyykit??
Luvusta olisi jos pesutuvassa olisi erillinen kone lemmikkipeitoille, ei ole mukavaa laittaa lakanoita pyörimään kissankarvojen sekaan. Ja .... käyttäkää hajusteettomia pesuaineita.
Vierailija kirjoitti:
Luvusta olisi jos pesutuvassa olisi erillinen kone lemmikkipeitoille, ei ole mukavaa laittaa lakanoita pyörimään kissankarvojen sekaan. Ja .... käyttäkää hajusteettomia pesuaineita.
Siis luksusta olisi ......
Se miten pyykkitupa/pesula toimii on hyvin paljon kiinni taloyhtiöstä ja asukkaista. Useimmiten homma toimii hyvin. Olen pessyt kaikki pyykkini jo 14 vuotta kahdessa eri kerrostalossa ja ongelmia on ollut vain muutaman kerran, esim. varatulla vuorolla onkin ollut jonkun toisen pyykit pyörimässä tai pesukonetta on joutunut putsaamaan edellisen pyykkärin jäljiltä.
Riippuu talosta. Mun edellisessä taloyhtiössä oli vain yksi pyykkikone, mutta sillä ei ollut yleensä käyttäjiä kuin muutaman kerran viikossa. Suurimmalla osalla asukkaista oli omat koneet, joskin jotkut heistä kuitenkin kuivattivat pyykit yhteisessä kuivaushuoneessa. Valtaosan ajasta pyykit sai heti koneeseen, kun sai päähänpiston ja meni pyykkikassin kanssa katsomaan onko vapaata.
Kone oli mielestäni ihan tavallinen kotikäyttöön tarkoitettu kone, mikä oli sinänsä harmi, kun esim. päiväpeittoa en uskaltanut laittaa sinne pyörimään kun arvelin että koneelta loppuu puhti.
Vaihtuvista asukkaista riippuen oli vähäisiä ongelmia. Joskus oli kone täynnä tulitikkuja tai nenäliinanöyhtää. Joskus päihdeongelmainen naapuri unohti pyykkinsä koneeseen päiväkausiksi. Joidenkin kuivumaan ripustamat vaatteet haisivat aivan karmeilta vielä pesun jälkeenkin. Joku näkyi raastaneen pesuainelokeroon palasaippuaa ja itsellä meni aikaa siinä, kun yritin saada sitä pois ja pestä konetta tyhjänä ennen kuin itse uskalsin laittaa sinne mitään.
Yläkerran hamekansa liotti saavissa epäilyttäviä verisiä lakanoita ja lopulta heidän mukaansa taisi lähteä saavi ja muutakin pyykkituvan irtaimistoa. Mutta kertaakaan ei pyykkejä varastettu! Koneellinen maksoi euron, joten mielestäni hyvä diili.
Asun h6vin varustelussa ja hoidetussa kerrostalossa ja kylpyhuoneissa on paikka pyykinpesukoneelle ja on pesutupa ja kosteuden poistaja ja mankeli. Uudemmissa krs talossa ei ole pesutupia. Talossa on myös omat saunat joka asunnossa. Omaan kph mahtuu vain päältä täyttäviä 4-7kg kone. Käytän pesulaa peittojen, verhojen pesuun, petauspatjan pesuun yms lähinnä.
Jotkut pesevät lakanoita yms talon koneella. Isompi pesukone on hyvä olemassa.
Jos pesutupia ei olis pitäisi olla tilaa isolle koneelle. Petauspatjan pesu ei mahdu omaan ja olisi ongelma.
Koska koneeni on päältä täytettävä niin sitä ei halua pitää avonaisena kph koko ajan niin pesen monen viikon välein pyykit. En pese sekapyykkiä. Ei pyyhkeitä ja tyynyliinoja eikä alusvaatteita ei,lakoina kannata pestä samassa koneessa koska kone rikkoituu helposti.
Kuivaan pyykkini omassa kph ja parvekkeella.
Nuoli alas laittamat Olette sairaita.Painukaa pois palstoilta sekopäät.
Olette roskaa. Koak palsta näköjään nuoli alas sanoja. Laosia hulluja.
1. Tämä vaihtelee taloyhtiön käytännön mukaan, eli jossain on numeroidut koneet ja voit varata yhden tai useamman.
Pienissä yhtiöissä voi olla vain 1 kone, isommissa yleensä 2-3.
2. Kannattaa varata ajoissa, samana päivänä ei yleensä saa.
3. Ei koneesta kukaan varasta, mutta jos on erillinen kuivaushuone niin sieltä saattaa lähteä merkkivaatteet kävelemään. Tämäkin on täysin taloyhtiö- ja asuinaluekohtaista
4. Teollisuuskoneita yleensä, eli todella tehokkaita. Paljon eri ohjelmia.
Työkaveri asui talossa, jossa oli paljon maahanmuuttajia. Pesutupaa oli mahdoton käyttää, koska he varasivat kaikki vuorot kuukausia etukäteen ja isoja riepuja oli kuivaushuone aina täynnä. Osti oman koneen.
Mulla on vahvassa talossa tuollainen Zenz pyykkikone on normaalia pienempi ja mahtuu pieneen vessaan, kannattaa mittailla mahtuisiko sulle myös.