Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi osa hoitajista lässyttää aikuiselle

Vierailija
21.10.2024 |

vaikka asiakas / potilas on nimenomaan aikuinen. Esim. ikäihmisille lässytetään kuin pikkulapselle mutta myös osalle meistä keski-ikäisistä.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
22/26 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten aika raskasta ja hankalaa kohdata päivän aikana ehkä jopa kymmeniä vieraita ihmisiä ja olla heihin usein jonkinlaisessa lähikontaktissa. Helposti tulee vaan otettua joku rooli päälle, kun omana itsenä tuossa tilanteessa on aika väsynyt ja jotenkin haavoittuvainen, kun vastaanottokin on usein tylyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle hammaslääkäri puhui kuin 12- vuotiaalle. Oletpas reipas ja hyvin jaksat yms.

tiedoista näki että olen melkein 30v

sillä vain haetaan yliotetta että potilas pysyy hyppysissä

Vierailija
24/26 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet miten vaan niin aina menee väärin. Jos hoitaja on neutraali, vakavalla ilmeellä eikä ylimääräisiä puhu, osa ei tykkää siitäkään vaan antaa ilkeää palautetta. 

Vierailija
25/26 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle hammaslääkäri puhui kuin 12- vuotiaalle. Oletpas reipas ja hyvin jaksat yms.

tiedoista näki että olen melkein 30v

sillä vain haetaan yliotetta että potilas pysyy hyppysissä

😂

Vierailija
26/26 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lässyttämisellä varmaan yritetään hakea sitä pehmeyttä ja empatian vaikutelmaa siihen kohtaamiseen tajuamatta miten sekopäiseltä se lopulta kuulostaa ja näyttää. Toisaalta, jos aikuinen ihminen ei osaa kohdata toista aikuista tasavertaisesti samalta tasolta, voi työkalupakista löytyä keinovalikoimasta omituisia asioita, kuten lässyttäminen. Se, että on hoitaja ei automaattisesti takaa minkäänlaisia kohtaamis- ja ihmissuhdetaitoja. Ja kyllä sen on muutamista huomannut myös privaatissa. Ilman tuota päälle jäänytyä rooliaan ne ovat ihan pulassa oman minuutensa ja toisten ihmisten kanssa 😁.

Luulen myös, että tällainen hoitaja kuvittelee osoittavansa empatiaa ja myötätuntoa lässyttämisen kautta. Jotenkin osalle alalla työskentelevistä vaikuttaa olevan vaikeaa sisäistää se, että asiallisuus ja empaattisuus eivät sulje toisiaan pois. Toisaalta siinäkin on varmasti perää, mitä joku jo kirjoitti, että lässyttäminen on osa työroolia. Tietysti mietityttää, millaiset hoitajan kohtaamis- ja vuorovaikutustaidot todellisuudessa ovat, jos työminä vaatii potilaiden kohtelemista pikkulapsina. Hammashuollon puolella olen kohdannut pääosin fiksua porukkaa lukuun ottamatta paria melkoisen erikoista kouluhammaslääkäriä.