Voiko kylmä aiheuttaa eturauhasongelmia myös nuorille?
Vai onko vain pappojen juttu?
15v pojalla ongelmia pissaamisessa mutta ei ole tulehdusta.
Lääkärin mielestä on psyykkistä. En kuitenkaan kuittaisi psyykkisesti ennen kuin kaikki on tutkittu.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Istumaan lämpimään kylpyyn jos on kylpyamme.
Myös lämpötyyny alakerran alueelle asetettuna auttaa, mutta ei saa olla liian kuuma ettei tule palovammoja.
Eturauhasongelmia voi olla nuorellakin miehellä. Kylmettyminen ehkä suurin aiheuttaja, tulehduskin mahdollinen. Talvella istuminen kylmällä kivellä, rappusilla, jäähallin kylmät olosuhteet. Jopa runsas pyöräily huonolla istuimella, tällaistakin on epäilty syyksi. On muuten tosi kenkkumainen vaiva. 😟
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eturauhastulehdus voi tulla nuorillekin. Hyvin tyypillistä on, että se tulee, kun ajetaan mopolla liian vähissä vaatteissa.
Joo no sitäkin tuo on voinut tehdä. Pitääpä käydä ostamassa merinovillaisia boksereita ja kalsareita tuolle.
Ja onko mitään vinkkivitosia mikä tuohon auttaa? Hirveetä katsoa vierestä, kun en osaa auttaa. Nytkin mitä oon ollut kotona, niin kaveri on ravannut yli kymmenen kertaa vessassa.
Moottoripyöräilyyn tarkoitettu ajoasu on kyllä ihan paras jos mopoilee läpi vuoden.
Ei mopoile enää sitten kun lumet tulee. Nytkin saa luvan pitää taukoa, että tilanne rauhoittuu ja vaiva paranee.
Lääkäri kyllä kysyi onko ollut suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä ja sanoi ettei ole. Ei niitä testejä sitten otettu kun poika sanoi ettei ole mahdollisuutta tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eturauhastulehdus voi tulla nuorillekin. Hyvin tyypillistä on, että se tulee, kun ajetaan mopolla liian vähissä vaatteissa.
Joo no sitäkin tuo on voinut tehdä. Pitääpä käydä ostamassa merinovillaisia boksereita ja kalsareita tuolle.
Ja onko mitään vinkkivitosia mikä tuohon auttaa? Hirveetä katsoa vierestä, kun en osaa auttaa. Nytkin mitä oon ollut kotona, niin kaveri on ravannut yli kymmenen kertaa vessassa.
Joku sanoikin, että voi istua lämpimässä vannassa tai altaassa. Aikuiselle on helpompi sanoa, että masturboi. Äitinä 15 vuotiaalle on vähän arka aihe sanoa. Minulla on aina auttanut antibioottikuuri ja tulehduskipulääke tulehdukseen. Sitten on näitä eturauhasen lypsämisvinkkejä, mutta on taas aika kiusallinen mennä ehdottelemaan sellaista nuorelle. 13 vuotiaana tosiaan tämä vaiva itsellä alkoi ja lähes joka syksy ja talvi se oireilee. Oirekuvanja neg virtsanäytteen perusteella ilmiselvä eturauhasentulehdus pojalla. Korosta että on kiusallinen ja ikävä, mutta vaaraton.
Niin tosiaan, silloin kun itselläni oli lantion lihasjumi pahana, oli vaikea istua pyörän satulassa, koska satula painaa niitä lihaksia.
Toisaalta en kyllä muista, että olisi tarvinnut käydä koko ajan vessassa.
Pitkät kalsarit on keksitty, eikä turhaan. Intiimiosien on oltava vapaina lahkeessa. Boksereissa ei selviä vaivoitta talvesta minkään ikäinen mies kautta maan.
Itse kun olin 15-v niin masturboin aika paljon ja aika useasti oli ongelmia virtsaamisen kanssa. Oletko tarkkaillut poikasi alushousuja ennen pesua, voi olla tahraiset, hävyttömän likaiset. Eli siis eturauhasen liikalypsy on tapahtunut.
Anna aikaa, on aika ottaa asian pöydälle Miron kanssa. Eikös niin.
Boksereissa selviää hyvin terve mies ulkona ainakin parikymmentä minuuttia, mutta mihinkään kylmän päälle ei saa istua pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoripyöräilyyn tarkoitettu ajoasu on kyllä ihan paras jos mopoilee läpi vuoden.
Ei mopoile enää sitten kun lumet tulee. Nytkin saa luvan pitää taukoa, että tilanne rauhoittuu ja vaiva paranee.
Lääkäri kyllä kysyi onko ollut suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä ja sanoi
Ei välttämättä uskaltanut sanoa jos olit kuuntelemassa. Kysy viestillä, koska se pitää sulkea pois.
Jos poika on ollut paljon ulkona nyt kylmällä, se on todennäköisempi syy oireisiin kuin liika masturbointi. Ei minulla ainakaan koskaan ole tullut jälkimmäisestä mitään oireita muutenkaan.
Harvoin kai 15-vuotiailla on sukupuolitauteja.
Tässä mainittiinkin että siemensyöksy auttaisi myös jos ei lämpötyyny tai kylpy auta. Neuvo on ihan aito ja toimiva, nyt vain miten sen asian pojalle esittäisi. Tosin tuon ikäisenä ei tarvinnut kuin vahingossa vilkaista seinällä olevaa Farrah Fawcettin kuvaa ja eturauhanen oli kuiva kuin rusina.
Minulla ei siemensyöksy kyllä auta ollenkaan. En ymmärrä, mihin moinen neuvo perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kyllä kysyi onko ollut suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä ja sanoi
Istuitko vieressä, kun lääkäri kysyi?
Kyllä voi !
Serkkupojalla kylmettyä alaselkä ja jalat , tuli "Vuosituhannen Virtsatulehdus".... Poika lähes huusi kurkku suorana.
Itse naisena, olen kokenut virtsatulehduksia useampiakin... Esimerkiksi en voi uida Uimahalleissa, saan a i n a sieltä jostain syystä virtsatulehduksen...?
Samoin jos alaselkä tai jalkapohjat ovat kylmässä .. muistan ikuisesti kun olimme muutamia vuosia sitten sateisena Juhannuksena mökillä, ja meikäläinen(kin) meni löylyjen välissä viilettelemään märälle sateiselle laiturille... seisoin siinä laiturilla ehkä noin 10 min... Ja AAMULLA , olin kuin synnytyskissa, koski selkään ala vatsaan ja pissitti jatkuvasti... Eikun Juhannusaamuna mökiltä kaupunkiin Päivystykseen.
Että jalat ja selkä ja muutenkin , ei kannata kylmettää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vilkaista sellaista amerikkalaisen fysioterapeutin kirjaa, kun Amy Stein: Headache in the Pelvis. Siinä on ohjeita, miten lantion alueen lihaksia voi rentouttaa.
Itselläni oli ns. tulehdukseton eturauhastulehdus ja sain sen noilla ohjeilla oireettomaksi. Toki kylmettyessä edelleen tulee pientä kiristystä lihaksiin, mutta se lähtee nopeasti pois.
Anteeksi, muistin väärin. Tuon kirjan on kirjoittanut David Wise, mutta Amy Stein on fysioterapeutti, jolla oli myös ohjeita kroonisen eturauhastulehduksen hoitoon. Katsoin häneltä jonkun videon, mutta siitä on yli 10 vuotta aikaa, niin en löydä sitä enää.
Videolla oli sellaisia harjoituksia, mitkä ovat oikeastaan samoja kuin joogassa. Esimerkiksi thunderbolt pose on istuma-asento, jossa istutaan jalkojen päällä ja lantio saa ikään kuin laskeutua rauhassa jalkapohjien päälle.
Lisäksi voi maata selällään lattialla jonkin maton tai muun eristävän alustan päällä ja pelkästään rentoutua. Ennen pitkää siinä tulee sellainen rento olo ja lihaksissa saattaa jumitus helpottaa jonkin verran.
Kannattaa ottaa sukupuolitautitestit varalta, nuoret harvoin kehtaa kertoa näistä tilanteista vaikka tietäisi että on mahdollista joku tauti olla.