Yksinhuoltajat, miten ihmeessä pärjäätte alle 2000e bruttopalkalla??
Olen vuoden ajan ollut ansiosidonnaisella (työpaikka tosin nyt jo on, mutta työt alkaa vasta ensi vuonna) ja laskin, että enhän minä kahden lapsen (3v & 5v) yksinhuoltajana mitenkään pärjäisi 1700-2000e bruttokuukausipalkalla ja valehtelematta 90% avoimista työpaikoista ilmoitti palkakseen alan tessin eli käytännössä 10-12e/h! Työssäkäynnistä tulee kuitenkin matkakustannukset, lasten kuskaamiset päivähoitoon (ovat työttömyyteni ajan olleet avoimessa vakassa), lisääntyneet ruokakustannukset, pyykkihuolto yms. Asumiskustannukset ovat meillä alueen taso nähden erittäin maltilliset 750e kuussa, mutta 1700- 2000e bruttopalkalla käteen jää ~1500e kuussa eli reilusti alle tonnilla pitäisi elää sekä maksaa ne lisääntyneet kustannukset ja säästää vielä pahan päivän varallekin?? Oli onni onnettomuudessa, että jollain ilveellä sain tuon tulevan työn, mutta palkkaneuvottelut olivat vaikeat, mutta pääsin kuitenkin onneksi yli 2200e bruttopalkalle.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se lapsen toinen vanhempi, oli sitten elävä tai vainaa, osallistu lapsen elatukseen millään lailla?
No eihän se poista sitä ongelmaa, että alle kahden tonnin palkka on Suomessa ihan arkipäivää edelleen erittäin monella alalla.
Esimerkiksi millä? En itse ihan oikeasti osaa mainita yhtäkään. Mun mielestä esim. koulunkäyntiavustajallakin on nykyään yli tuon 2000.
No voi herran tähden miten sinisilmäistä. Etkö yhtään tutustu asioihin omaa nenää pidemmälle? Kaupan ala, ma-ra, puusepänteollisuus, avaintes, elintarviketeollisuus, aloittele vaikka näiden tesseistä katselemaan palkkataulukkoja ja missä ajassa päästään maksimipalkkoihin.
Oot varmaan niitä jotka kutsuu neljä tonnia kuussa tienaavia "pikkuporvareiksi" :D suurin osa esim. avaintessin kattamia ammatteja tekevistä ei edes saa palkkaa avaintessin mukaan.
En, en erottele ihmisiä palkan perusteella joten se siitä, mutta esimerkiksi juurikin avaintessin tiedän työni puolesta valitettavan hyvin, että ainakin täällä päin ketkä varsinkin isot firmat sitä käyttää oma työpaikkani mukaanlukien, käyttävät avaintessin nimenomaan palkkaluokkia maksimina mitä maksetaan kellekin. Eipä ne kassallakaan maksele 15e vaan siksi, että tes määrittää vain minimit. Kyllä siihen palkkaan täytyy olla ihan jo enemmänkin kuin vain kaupan kymppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki, lapsilisät, elatusmaksut
Surullista, että jos pitää tukiin turvautua palkan lisäksi.
Mitä surullista siinä on? Lapsilisät ja elarit tulee sitäpaitsi miljonäärillekin.
Elarit ei kyllä tule miljonääreille. Niissä otetaan huomioon sekä maksajan että saajan tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se lapsen toinen vanhempi, oli sitten elävä tai vainaa, osallistu lapsen elatukseen millään lailla?
No eihän se poista sitä ongelmaa, että alle kahden tonnin palkka on Suomessa ihan arkipäivää edelleen erittäin monella alalla.
Esimerkiksi millä? En itse ihan oikeasti osaa mainita yhtäkään. Mun mielestä esim. koulunkäyntiavustajallakin on nykyään yli tuon 2000.
No voi herran tähden miten sinisilmäistä. Etkö yhtään tutustu asioihin omaa nenää pidemmälle? Kaupan ala, ma-ra, puusepänteollisuus, avaintes, elintarviketeollisuus, aloittele vaikka näiden tesseistä katselemaan palkkataulukkoja ja missä ajassa päästään mak
Se että kaivat jostakin pienimmän mahdollisen palkan jollekin ammatille ei tarkoita, että kaikki sitä ammattia tekevät saavat sitä palkkaa. Esim. lähihoitajallekin varmaan löytyy jostain tessistä vielä joku 2100€/kk peruspalkka, mutta todellisuudessahan lähihoitajan peruspalkka on lähes aina 2500€/kk. Ihan täysin riippuu siitä mitä tessiä noudatetaan.
Mut joo, oon pahoillani et sulla on huono palkka. Miksi teit lapsen jos sulla ei ole oikeaa ammattia?
Työmatkat voi laskettaa verokorttiin valmiiksi ja tuosta palkasta ei juuri veroja mene, jos ennakonpidätys on laskettu oikein.
Vierailija kirjoitti:
Työmatkat voi laskettaa verokorttiin valmiiksi ja tuosta palkasta ei juuri veroja mene, jos ennakonpidätys on laskettu oikein.
Ei kukaan pienipalkkainen ole niin tyhmä, että jättää tuollaiset asiat hoitamatta.. tuollaisesta 2000€ bruttopalkasta menee kaikkine maksuineen apauttiarallaa 14-18%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan pienipalkkainen ole niin tyhmä, että jättää tuollaiset asiat hoitamatta.. tuollaisesta 2000€ bruttopalkasta menee kaikkine maksuineen apauttiarallaa 14-18%.
Kyllä on. Tosi moni kituuttelee vuoden isolla ennakonpidätysprosentilla ja juhlii kerran vuodessa isoilla palautuksilla.
Minulla yksi lapsi, jäin vuosi sitten työttömäksi joten kelasta tulee n. 2000e josta 1000e menee vuokraan, sähköön, kotivakuutukseen ja lääkkeisiin. 1000e jää siis ruokaan ja muuhun ja hyvin pärjätään. Omaisuutta ei tietenkään ole. Kahden lapsen kanssa saisi enemmän joten jos sinulla ei ole omaisuutta eli asut vuokrlala ja yhteistulosi jää alle toimeentulotuki rajan niin voit sitä hakea lisäks. Maksat veroja sen takia että näitä tukia olisi joten turha on sinnitellä alle rajan jäävillä tuloilla.