Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuolemisen pakolliset kulur?

Vierailija
20.10.2024 |

Tällainen aihe, tulossa olevan lähimmäisen kuoleman kulut kiinnostaa.

Arkkuhautaamista ei tulla tekemään. Tarkoitus on saada vainaja, omankin tahtonsa mukaan, mahdollisimman halvalla tuhkauurnaan.

Onko tosiaan niin että jokainen joutuu ostamaan satojen eurojen arkun vain sitä krematoriota varten? Ja sitten satasia maksava uurna?

Kertokaa kokemuksia ja tietoa siitä miten ihmisen saa tuhkaksi mahdollismman edullisesti.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuolemisessa ole mitään pakollisia kuluja. Kuolla saa ihan ilmaiseksi

Kuoleminen on kallista lystiä. Jos joudut sairaalaan ja kuolet siellä, luuletko että se on ilmaista? Ehei. Sinä et maksa siitä mitään mutta kuolinpesä maksaa.

Kyllä on. Isäni kuoli sairaalassa ja tulleessa laskussa EI OLLUT omana veloitusrivinä "kuolemismaksu".

Vierailija
22/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi v, ttu jotta on korppikotkat sitten kaartelemassa, kun raadon hajun nokkaansa saavat. Soon bisnestä loppuun asti. Viimeisten vuosien kalleudesta kyllä kitistään, mutta ah, lopulta rahastajat pääsevät apajalle. Eikä valtio ole viimeisenä. Nopeasti on kaikki pantava lihoiksi, koska perintövero. 

Niin? Ahdistaako se sinua? Me elämme markkinataloudessa, ja sen kiertokulku on juuri tällainen. Lopulta ainoa palvottava ns jumala on raha. Sen nyöreissä toimitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkku on pakollinen. Krematorion työntekijät eivät halua käsitellä pakkauksia, joista tippuu jotain käsittelyn aikana. Halvimmat arkut taitavat olla jotain 300-8400 euron hintaisia. Tarvitsette myös uurnan, joista halvimmat maksavat satasen hujakoilla. Krematorio veloittaa ruumiin käsittelystä pari sataa. Lisäksi tulee kustannuksia ruumiin ja arkun kuljettamisesta, tyypillisesti pari sataa, jos matkat eivät ole erityisen pitkiä. Jos ette sirottele tuhkia omalle maalle tai esim. mereen, tulee myös maksuja hautapaikasta.

Sisareni kuoli noin vuosi sitten, ja minä hoidin hautaukseen liittyvät asiat, joten tiedot hinnoista ovat siitä. Hautauskustannukset maksetaan ensisijaisesti vainajan rahoista. Jos vainajalta ei jäänyt tarpeeksi rahaa, sossusta voi hakea hautausavustusta, joka kattaa välttämättömät kustannukset.

Vierailija
24/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkku, kuljetus, mahdollinen uurna. Muuta pakollista ei liene. 

Sitten vielä perunkirjan tekeminen jne. Jos ei osaa tehdä itse, niin se maksaa. 

Vierailija
25/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorahautaus,  googlatkaa.  Mulle koruttomat hautajaiset on juuri mun mäköiset.  N65.     🌹

Vierailija
26/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kristittyjen höpöhöpöperintöä.

Että ruumis pitää haudata maahan ja sitten se mätänee sinne.

"Maasta sinä olet tullut ja maahan jne"

Luovuta ruumis sairaalalle.

Muistona säilytä kotona valokuvia ja tärkeitä esineitä.

Jouluna ja muina tärkeinä ajankohtina, voit sytyttää kynttilän ihan kotonasi, tämän kuolleen muistolle.

Pidä sukukirjaa johon kirjoitat nimet, syntymäajat jne.

Vierailija
27/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovuta ruumis tutkimuskäyttöön opetussairaalaan.

Kulut 0€

Voivatko omaiset tehdä sen, vai pitääkö siihen olla kuolevan oma suostumus? Miten hautaaminen?

Ei tule mitään hautaamista. Ruumis jää sairaalaan. Siellä opiskelijat hyödyntävät sitä harjoitteluun ja tutkimustyöhön. Hävittävät sieltä sitten itse asianmukaisesti. 

Ei tarvita suostumusta. Jos ei ole erikseen kieltänytkään.

Vierailija
28/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulut 0€

Voivatko omaiset tehdä sen, vai pitääkö siihen olla kuolevan oma suostumus? Miten hautaaminen?

Ei tule mitään hautaamista. Ruumis jää sairaalaan. Siellä opiskelijat hyödyntävät sitä harjoitteluun ja tutkimustyöhön. Hävittävät sieltä sitten itse asianmukaisesti. 

Hmm. Tässä tapauksessa vainaja tulee kuolemaan 100km päässä lähimmästä keskussairaalasta - jos Purra ei ehdi lakkauttaa sitäkin - niin joutuisi varmaan maksamaan ruumiin kuljettamisesta vielä sinneki tutkimuskäyttöönkin erikseen.

Vierailija
29/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö todellakaan pidä lähimmäisestäsi?  Jos vainajalla on vähänkin omaisuutta, niin kaikki hänen kuolemaansa liittyvät kulut vähennetään siitä perukirjassa. Se vähentää tietysti sinun, saiturin, perintöosuutta hiukkasen.

Vierailija
30/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkku on pakollinen. Krematorion työntekijät eivät halua käsitellä pakkauksia, joista tippuu jotain käsittelyn aikana. Halvimmat arkut taitavat olla jotain 300-8400 euron hintaisia. 

Näppäilyvirhe tuotti ylimääräisen kasin väliin. Tarkoitin, että halvimmat arkut ovat noin 300-400 euron hintaisia.

Vierailija
31/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt tiettäväksi että halvin mahdolinen arkku, Ei kukkia koska en halua niitä revittäväksi turhan takia. Ihailen kukkia elossa ollessani omalla paikallaan.

Haluan tuhkani siroteltavan tiettyyn paikkaan joka on minulle rakas.  Jos joku haluaa tulla muistelemaan voi tulla sinne, muutenhan ihmistä voi muistaa vaikka 1000 km päästä, ei se paikkaa kysy.

Ei mitään isoja peijaisia, he tulevat jotka tulevat tai ovat tulematta. Kynttilöitä saa polttaa.  En asu Suomessa, enkä kuulu mihinkään kirkkokuntaan joten mitään uskonnolisia menoja en halua.

Jos halutaan, voidaan pitää kahvitilaisuus mutta ei mitään tekopyhää.  Ne jotka minua rakastavat osoittavat sen elämässä, kuolleena en enää mitään tiedä.  Surra saa jos siltä tuntuu, mutta ei mitään  hysteriaa ja esityksiä.

Toivon että vain he jotka elämässä ovat läheisiä olleet osallistuvat kahvitilaisuuteen. Tekopyhyyttä en siedä. Kuolleenakaan.

Minulla on tiivis ja läheinen lähipiiri, he ovat tärkeitä ja sen heille osoitan aina kun tavataan ja he tietävät sen muutenkin.  Miksi odottaa kuolemaan?

Vierailija
32/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään vainajan kuljettaminen esim. sairaalasta kappelin kylmiöön maksaa alkaen 350 e, vaikka matkaa on vain parisen kilometriä.

Esim. Oulussa on krematoriolla ollut ongelmia, pois käytöstäkin välillä. Silloin vainaja on pitänyt kuljettaa Pohjois-Pohjanmaalla esim. Kokkolaan  tuhkattavaksi vainajan kotipaikkakunnalta tai missä nyt on sattunut kuolemaan. Satojen kilometrien kuskaus tuhkattavaksi ja uurnan tuonti kotipaikkakunnalle maksaa satoja euroja.

Suomen pohjoisin krematorio Rovaniemellä aloitti toimintansa vasta 2023. Sitä ennen lähin oli Oulussa. Utsjoelta Ouluun vajaa 700 km.

Kuka etelän vetelistä haluaisi omaisensa tuhkattavaksi niin kauas?

Vierailija
33/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulut 0€

Jos kuolee viikonloppuna sairaalassa, ruumista ei oteta opetuskäyttöön.

https://yle.fi/a/74-20110567

Vierailija
34/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi v, ttu jotta on korppikotkat sitten kaartelemassa, kun raadon hajun nokkaansa saavat. Soon bisnestä loppuun asti. Viimeisten vuosien kalleudesta kyllä kitistään, mutta ah, lopulta rahastajat pääsevät apajalle. Eikä valtio ole viimeisenä. Nopeasti on kaikki pantava lihoiksi, koska perintövero. 

Ennenkuin jatkat räyhäämistä, kuka maksaa sun hautajaiskulut? Onko tililläsi riittävästi rahaa maksaa hautaustoimistolle kulut kuukauden maksuajalla?

Vierailija
35/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkku, kuljetus, mahdollinen uurna. Muuta pakollista ei liene. 

Sitten vielä perunkirjan tekeminen jne. Jos ei osaa tehdä itse, niin se maksaa. 

Mahdollinen tuhkaus tai haudauskaivauskulut.

Vierailija
36/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osaisit lukea, niin aloittaja kirjoitti omaisen omasta tahdosta saada edulliset hautajaiset, Sherlock.

Vierailija
37/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö todellakaan pidä lähimmäisestäsi?  Jos vainajalla on vähänkin omaisuutta, niin kaikki hänen kuolemaansa liittyvät kulut vähennetään siitä perukirjassa. Se vähentää tietysti sinun, saiturin, perintöosuutta hiukkasen.

Aloituksessa lukee omaisen omasta tahdosta. Opettele lukemaan.

Vierailija
38/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään vainajan kuljettaminen esim. sairaalasta kappelin kylmiöön maksaa alkaen 350 e, vaikka matkaa on vain parisen kilometriä.

Esim. Oulussa on krematoriolla ollut ongelmia, pois käytöstäkin välillä. Silloin vainaja on pitänyt kuljettaa Pohjois-Pohjanmaalla esim. Kokkolaan  tuhkattavaksi vainajan kotipaikkakunnalta tai missä nyt on sattunut kuolemaan. Satojen kilometrien kuskaus tuhkattavaksi ja uurnan tuonti kotipaikkakunnalle maksaa satoja euroja.

Meillä maksoi viime syksynä vainajan kuljettaminen sairaalasta kappeliin 100 tai 150 euroa (minulla ei ole tässä laskua esillä, niin en muista ihan varmasti). Laskimme uurnan sukuhautaan 300 kilometrin päähän vainajan asuinpaikkakunnalla olleesta krematoriosta. Tämä uurnan kuljetus maksoi 75 euroa. Uurnan olisi toki voinut hakea krematoriosta ja kuljettaa hautapaikkakunnalle itsekin, mutta koska meistä omaisista kukaan ei asunut krematoriopaikkakunnalla, niin hautaustoimiston järjestämä kuljetus säästi meiltä paljon aikaa ja vaivaa.

Nämä hinnat olivat Etelä-Suomessa. Ehkä teillä pohjoisessa ei ole tarpeeksi kilpailua. Mutta jos lähimpään krematorioon on satoja kilometrejä, niin arkkuhautaus tulee todennäköisesti edullisemmaksi.

Vierailija
39/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulut 0€

Jos kuolee viikonloppuna sairaalassa, ruumista ei oteta opetuskäyttöön.

https://yle.fi/a/74-20110567

Korjaan, yliopisto ei pääse noutamaan viikonloppuna muualla kuollutta.

Vierailija
40/41 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin arkku ostettava krematoriota varten.Ekologisin tapa olisi puuloota,palaa hyvin.Mitään muistotilaisuuksia ei järjestetä.Olen sanonut tulen kummittelemaan.Pitäisi olla mahdoll.halpa lähtö.Ja jos vielä kerkesi myydä kaiken pois mitä omistaa.Saataisi helpotettua asioiden hoitoa,eikä verottaja kukkarolle enää tulisi.Moneen kertaan maksetut jutut..