Laura, 43, tienaa 70000 vuodessa, mutta rahat eivät riitä En pysty tekemään mitään
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010756300.html
Räpyttäminen varmaan on raskasta noilla ripsillä!
Kommentit (667)
Kalliit remontit kyllä on! Mä asun 45 neliön rivarissa. Tähän on minun aikana uusittu katto+lisäeristys ja se maksoi minulle 8000e. Putkiremontti jossa uusittiin samalla kylpyhuone maksoi 9000e ja ovet+ikkunat maksoi muistaakseni 2500e. Jollakin tapaa tuo 90 000e kyseisiin remontteihin on TODELLA paljon?
Nyt on kaikki isommat remontit tehty ja vähän vielä maksettavaa katosta+putkirempasta mutta kohta ne on maksettu pois ja sitten ei olekkaan mitään isompaa remonttia tiedossa elin aikanani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhaan taloon tulee yleensä putkiremppa. Kait sen nyt jokainen tajuaa. Pispalassa asunnot kalliita. Pitää ostaa laatikkokerrostalo mihin tehty julkisivu ja putkirempat.
Eikö uudempaan taloon tule putkiremppaa?
Kyllä ne aikanaan tulee sinnekkin
Kaikkiin taloihin tulee remontteja. Putkien ja vesieristeiden käyttöikä taitaa olla keskimäärin 30-40 vuotta.
Putkien käyttöikä 40-50 vuotta.
Ehei putkien käyttöikä on 31-41 vuotta.
Jossain vaiheessa on m
Remonttifirmat mielellään myy ne remontit jo etuajassa. Kuvaamalla tai muuten tutkimalla saadaan selville todellinen tilanne. Ihanne ois käyttää viemärit ja putket loppuun, mutta niin ettei ehdi tulla ensimmäistäkään vesivahinkoa. Muistaakseni meidän 26 osakkaan yhtiöön ei tullut putkien vanhuuden vuoksi.
Mun mielestä hänellä ei ole mukava tilanne. Hänellä on raskas työ eikä juuri yhtään vapaa-aikaa ja kaikki rahatkin menee. En tiedä miksi täällä vaan haukutaan. Jos mä jäisin yh:ksi niin olisi kyllä miettimistä että miten pärjäisin, Mun vuositulot on luokkaa 43 000. Mun sympatiat menee niille kyllä ketkä maksaa yksin kaiken.
T. Vakaope joka tanssii piirissä lasten kanssa ( as if that work is only that easy)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se 90tonnia menee helposti jos on omatotitalo kun laitetaan taloa katoista, ikkunoihin. Kylppäreistä keittiöihin pintaremontteja myöten. Kyllä se aluekkin vaikuttaa paljon hintoihin, pohjoisessa on halvempaa remontit taloyhtiöihin ja sitten miten muuten elää jos on hienot autot jne velaksi, muutkin pitää ottaa velaksi remontteja myöten hyvällä korolla.
"Kiinteistövälittäjän mukaan Järvinen tiesi lähestyvistä julkisivu- ja ikkunaremonteista, mutta ei kuitenkaan putki- ja sähköremonteista."
Miten noihin remontteihin saa uppoamaan 90t euroa? Kyseessä ei siis ole omakotitalo vaan rivitalo. Tuossa ei myöskään uusita keittiöitä eikä tehdä pintaremonttia.
Joku asukkaista jättänyt osuutensa maksamatta?
Erikoista...
Itsellä on palkka nettona n. 2000€ kuussa eli 24 000€ vuosi.
En koe että pitäisi laskea euroja tai mitenkään kituuttaa.
En vaan osta mitään turhia juttuja. Jää kyllä reilusti joka kuukausi säästöön.
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Vierailija kirjoitti:
Ripset kertoi heti, mikä on naisen ala :D
Yleensä tämmöisillä ripsillä varustetut on niitä yhteiskunnan tuilla eläviä sohvalla makaavia laiskureita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se 90tonnia menee helposti jos on omatotitalo kun laitetaan taloa katoista, ikkunoihin. Kylppäreistä keittiöihin pintaremontteja myöten. Kyllä se aluekkin vaikuttaa paljon hintoihin, pohjoisessa on halvempaa remontit taloyhtiöihin ja sitten miten muuten elää jos on hienot autot jne velaksi, muutkin pitää ottaa velaksi remontteja myöten hyvällä korolla.
"Kiinteistövälittäjän mukaan Järvinen tiesi lähestyvistä julkisivu- ja ikkunaremonteista, mutta ei kuitenkaan putki- ja sähköremonteista."
Miten noihin remontteihin saa uppoamaan 90t euroa? Kyseessä ei siis ole omakotitalo vaan rivitalo. Tuossa ei myöskään uusita keittiöitä eikä tehdä pintaremonttia.
Joku asukkaista jättänyt osuutensa maksamatta?
Jotain tälläistä saattaa olla koska mun mielestä tuo 90t ikkunoihin,putkiin ja sähköihin on tosin paljon. Toki mitä tuo julkisivuremontti rivarissa meinaa?
Vierailija kirjoitti:
Kalliit remontit kyllä on! Mä asun 45 neliön rivarissa. Tähän on minun aikana uusittu katto+lisäeristys ja se maksoi minulle 8000e. Putkiremontti jossa uusittiin samalla kylpyhuone maksoi 9000e ja ovet+ikkunat maksoi muistaakseni 2500e. Jollakin tapaa tuo 90 000e kyseisiin remontteihin on TODELLA paljon?
Nyt on kaikki isommat remontit tehty ja vähän vielä maksettavaa katosta+putkirempasta mutta kohta ne on maksettu pois ja sitten ei olekkaan mitään isompaa remonttia tiedossa elin aikanani.
Minkä vuoden yhtiössä asut? Lauralla on iso osake, oliko 111 neliötä vai 90? Remonttien maksuosuus määräytyy suoraan osakkeen koon mukaan. Jos sulla ois 90 neliötä, nuo ois maksanut sulle tuplasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä vuoden yhtiössä asut? Lauralla on iso osake, oliko 111 neliötä vai 90? Remonttien maksuosuus määräytyy suoraan osakkeen koon mukaan. Jos sulla ois 90 neliötä, nuo ois maksanut sulle tuplasti.
Asun vuoden 1981 yhtiössä. Osakkeen koon mukaan vaikuttaa toki ja mutta vaikka minun remontit olisi maksanut tuplasti niin ne olisi maksanut "vain" 45 000e. Minun mielestä nuo Lauran remonttikulut on on todella suuret.
Vierailija kirjoitti:
"
KIINTEISTÖVÄLITTÄJÄN mukaan Järvinen tiesi lähestyvistä julkisivu- ja ikkunaremonteista, mutta ei kuitenkaan putki- ja sähköremonteista. Osaa remonteista eivät tienneet myyntiaikaan yhtiö tai isännöitsijäkään hänen mukaansa.
Välittäjä sanoo, että tulevat suunnitelmat näkyivät vain pitkän tähtäimen suunnitelmasta."
No se pitkän tähtäimen suunnitelmahan, PTS, on myös tsekattava! Ei se tuo kiinteistövälittäjäkään ihan ammattilaiselta vaikuta...
Joo, kyllä pitäisi hälytyskellojen aina soida, jos on iäkkäämpi talo ja putkiremontteja, kattoremontteja tms.ei ole tehty. Ne vaan tulee väkisinkin jossain vaiheessa vastaan, ja valitettavan monesti vielä kerralla, jos ei taloyhtiössä hyvin suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki osakkeet (osakekirjat) ovat A4 kokoon taitettuja A3:sia. Eli silloinhan rempat ovat saman hintaisia.
yleensä siinä osakekirjassakin on USEITA osakkeita, jotka oikeuttavat sen asunnon hallintaan.
Yhtä osaketta et käytännössä voi edes ostaa (kun puhutaan asunto-osakeyhtiöistä)
Mun osakkeessa just nyt laittavat uudet katot.
Tulevina vuosina tulee putkiremontit j n e.
Nämä on ihan näitä pakollisia remppoja.
Nyt pitäis eun vaatimuksesta laittaa roskienlajittelupisteet jokaiselle taloyhtiölle. Ollaan ns bostadsrätt.
Tulee maksamaan kruunuissa joku 1-2 miljonaa.
Just äänestettiin ei sähkötolpille ja uusille lisä parkkipaikoille.
Vuokrakämpät, uudet, esm 50 neliöö, olis joku 9 tonnia kruunuissa. Lisänä sähkö, lämmin vesi, netti. Tällä alueella.
Eläminen maksaa.
Just nytmulla on kustannus joku 5,5 tonnia kruunuissa, 73 neliöö.
Rakastan kotiani, tältä saavat joskus kantaa jalat edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle jäi vaikutelma, että hänen taloustilanteessaan ei niinkään ollut ongelmana asuinkustannukset vaan artikkelissa ohimennen mainitut ruokalaskut, autolaina ja luottokorttilyhennys.
Tämä... Toki onhan tuo asuntolaina todella suuri tuloihin nähden kun lähihoitajilla se palkka on keskimäärin sellaista 3000 euroa kuukaudessa.
Lauran asumiskulut on siis 1700e/kk asunnossa joka on täysin remontoitu kuten uutisessa mainitaan, onko se paljon vai vähän tuolta alueelta?
Monesti ihmiset ottaa autoon velkaa ja vinguttaa luottokorttia sekä ostelee kaiken osamaksuilla... sitten ollaan kusessa kun palkka hupenee velkoihin...
Se on se heti kaikki tänne nyt asenne. Nuorena ja lapsettomana kun jaksaa niin tuosta palkasta saisi säästettyä ja sijoitettua ison osan. Sitten olisi sitä varallisuutta eikä menisi rahat velkojen korkojen maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku asukkaista jättän
Muutama vuosi sitten kerrostalokolmion putkiremontti Helsingissä maksoi 42000€. Sen jälkeen on tullut korona, inflaatio ym. Hyvä jos ei ole jo tuplasti kalliimpi.
Todellakin on. 95k vuosiansioilla vuoden nettotulot ovat 56700e Veronmaksajien verotustaulukon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki osakkeet (osakekirjat) ovat A4 kokoon taitettuja A3:sia. Eli silloinhan rempat ovat saman hintaisia.
Kuulepas viisastelija. Puhekielessä on ihan yleistä puhua osakkeesta, kun tarkoitetaan asuntoa. T.ohis
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt varmaan se palkkakuoppa mistä oppositio puhunut, olemattomat 70 tonnia vain vuodessa.
Sehän kertoo tuossa että myöskin opiskelee eli ei mitenkään vuorokauden ympäri ole töissä, ehkä yksittäisiä päviä vain.
Moni akateeminenkaan ei saa tuollaisia palkkoja.
Ei niin. Ja moni korkeakoulutettu tekee myös töitä iltaisin ja viikonloppuisin sen normityöpäivän ja -viikon päälle saamatta siitä euroakaan ekstraa. Mutta hoitajille kuuluu lisät ja niitä ei missään tapauksessa saa huomioida, kun hoitajien palkoista puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten kerrostalokolmion putkiremontti Helsingissä maksoi 42000€. Sen jälkeen on tullut korona, inflaatio ym. Hyvä jos ei ole jo tuplasti kalliimpi.
Nyt ei ole kyse kerrostalosta vaan rivitalosta. Nyt ei ole kyse asunnosta joka sijaitsee helsingissä.
Kerrostaloihin putkirempat on kalliimpia kuin omakotitaloihin ja rivareihin, paljon vähemmän läpivientejä kun taas kerrostaloissa läpivientejä on tosi paljon.
Helsingissä myös kulut on suuremmat kuin muualla suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään miten mahtaa olla potilasturvallisuuden laita, jos ihminen jatkuvasti tekee töitä suunnilleen ympäri vuorokauden.
Ennemmin ajattelisin potilasturvallisuutta lääkäreiden kohdalla, jotka tekevät reippaasti yli vuorokauden töitä. Minulle teki sektion gynekologi, joka oli tehnyt perjantaina normipäivän, alkanut siitä päivystämään, ja minun sektioni osui sunnuntaiaamuyölle klo 4. En tavannut synnytyksen jälkeen, hän jäi vapaalle.
Hän ei voi tehdä yötä päivää töitä, koska joskus pitää nukkuakin.. toisekseen hän on kai hakenut sivutoimiluvan työhönsä, jossa arvioidaan, miten paljon pystyy tekemään..
Ja ihan sama miten tekisi, jos lähäri tienaa ylitöillä 70t vuodessa, palkka ei oo packa vaikka miten halutaan väittää muuta.. Miettikääpä miten sairaanhoitaja tienaa