Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VR lisämaksullinen extra-luokka on huonompi kuin 2-luokka

Vierailija
19.10.2024 |

Matkustin tänään extra-luokassa. Sillä puolella, missä on vain yksi penkki rivissä, perkkäin .tilaa on puolet vähemmän kuin tavallisessa penkissä.. Olen 193 cm, ja minulla ei jalat mahdu tuohon väliin, ottaa edessä olevan selkänojaan. Ja naama on melkein kiinni edessä olevan selässä. Nämä paikat ovat junan huonoimmat, eikä pitäisi olla lisämaksullisia, vaan junan halvimmat paikat. Mikä on se extra matkustajalle, josta tässä maksetaan lisää?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olen vain 165 cm ja minustakin ekstra-luokka on ahdas.

Plus vielä se, että melkein joka ikinen kerta siellä kailotetaan isoon ääneen puhelimeen, pidetään Teams-palavereita, katsotaan videoita ja jutellaan vieruskaverin kanssa.

Olen viime aikoina itse varannut eko-luokasta myös viereisen paikan itselleni, silläkin saa rauhaa itselleen. Minulla on myös varalta korvatulpat matkassa, mutta yleensä niille ei ole käyttöä: jostain kumman syystä tuossa halvemmassa luokassa matkustajat käyttäytyvät yleensä paremmin.

Vierailija
2/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 157cm ja minustakin extra-luokka on ahdas. Selvästi huonompi kuin normaalivaunut. Muutaman kerran olen joutunut menemään "parempaan" luokkaan, kun muu juna on ollut täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty ekstra-luokassa avaamaan sitä etupenkin selkänojassa olevaa pöytää, muuten ei ole lainkaan tilaa liikkua. Kahvi ja eväät täytyy pitää ikkunalaudalla. Se vanha. ekstra-luokka, missä oli käytännössä eko-luokan penkit mutta ilmaiset kahvit, teet ja sanomalehdet, oli paljon parempi.

Vierailija
4/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan täysipäinen ei matkusta junalla. 

Vierailija
5/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että otat kahden hengen hytin. Kerran otin ja sen jälkeen aina. Paras tapa matkustaa junalla. Ja minusta se lisämaksu siitä on yllättävän vähän, varsinkin kun varaa aikaisin. 

Vierailija
6/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja jos edessä oleva on kääntänyt yhtään selkänojaa taakse, läppärin näyttöä ei saa pöydällä auki!

Vierailija
7/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite olen vain 165 cm ja minustakin ekstra-luokka on ahdas.

Plus vielä se, että melkein joka ikinen kerta siellä kailotetaan isoon ääneen puhelimeen, pidetään Teams-palavereita, katsotaan videoita ja jutellaan vieruskaverin kanssa.

Olen viime aikoina itse varannut eko-luokasta myös viereisen paikan itselleni, silläkin saa rauhaa itselleen. Minulla on myös varalta korvatulpat matkassa, mutta yleensä niille ei ole käyttöä: jostain kumman syystä tuossa halvemmassa luokassa matkustajat käyttäytyvät yleensä paremmin.

Minä olen myös todennut, että kun siellä muuten hiljaisessa ekstraluokassa on aina se yksi huutaja, se on lopulta ärsyttävämpää kuin tavallisen vaunu tasainen puheensorina.

Vierailija
8/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen että otat kahden hengen hytin. Kerran otin ja sen jälkeen aina. Paras tapa matkustaa junalla. Ja minusta se lisämaksu siitä on yllättävän vähän, varsinkin kun varaa aikaisin. 

Jep, otan aina kun on pidempi matka, ihan paras.

Vierailija
9/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi VR rupesi perimään lisälisämaksun siitä, jos varaa paikan sieltä yhden penkin rivistä? Ihan käsittämätöntä ahneutta taas. Miksi suomalaista introverttia näin rangaistaan?

Vierailija
10/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen ekstran hyvänä. Ja jos ja kun sinne sattuu joku mölyapina, niin olen kannellut konnarille, että voisiko hän huomauttaa, että vaunu on hiljainen. Ja konnari on tehnyt niin. Mä olen maksanut hiljaisuudesta ja sitä odotan matkustaessani ekstrassa.

Kerran vierustoveri piti ekstarassa Teams-palaveria ja huomautun konnarille, että eikös tämän pitänyt olla hiljainen vaunu, niin tämä jäbä lähti koneensa kanssa tavaroita paiskoen pois 😅.  

Toisella kertaa oli 4 keski-ikäistä voimaantunutta naista, jotka päättivät lörpötellä ja häiritä kaikkia muita. Sain heiltä pahaa öögaa, kun valitin taas konnarille.

ihan sama, säännöt on säännöt 😅. Ja ps: itsekin olen keski-ikäinen nainene

Vierailija
11/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on meille naisille, jotka emme halua istua kenenkään vieressä.

Vierailija
12/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset tykkää, toiset ei. Olen tottunut istumaan yksin ekstrassa, enkä todennäköisesti mene enää karjavaunuun. Ekstrassa järjestään siistimpi vessa ja vähemmän kaikenlaisia oheisilmiöitä. 

Vierailija
13/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti mainosti sitä luokkaa radiossa että on hiljainen tila, kääntyvät penkit, ilmainen kahvi ja tarjoilu pelaa. Meinasin jo kokeilla mutta en nyt taidakaan.

Vierailija
14/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koen ekstran hyvänä. Ja jos ja kun sinne sattuu joku mölyapina, niin olen kannellut konnarille, että voisiko hän huomauttaa, että vaunu on hiljainen. Ja konnari on tehnyt niin. Mä olen maksanut hiljaisuudesta ja sitä odotan matkustaessani ekstrassa.

Kerran vierustoveri piti ekstarassa Teams-palaveria ja huomautun konnarille, että eikös tämän pitänyt olla hiljainen vaunu, niin tämä jäbä lähti koneensa kanssa tavaroita paiskoen pois 😅.  

Toisella kertaa oli 4 keski-ikäistä voimaantunutta naista, jotka päättivät lörpötellä ja häiritä kaikkia muita. Sain heiltä pahaa öögaa, kun valitin taas konnarille.

ihan sama, säännöt on säännöt 😅. Ja ps: itsekin olen keski-ikäinen nainene

Miten se voi olla niin vaikea asia ihmisille tajuta, mitä hiljainen vaunu tarkoittaa? Että siitä pitää niin usein pyytää konnaria muistuttamaan?

Onko teillä käsitystä, mistä tämä johtuu? Kuitenkin yleensä suomalaiset ovat sääntökuuliaisia, niin miksi tämä on poikkeus? Niitä mölisijöitä on siellä lähes joka kerta.

Vierailija
15/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan siitä, että siellä on vähemmän väkeä ja voin keskittyä töihin. Jos en tee töitä, niin sitten se lisähinta on ihan turha. 

Vierailija
16/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut luulee, että kun puhuu sössöttämällä, se ei häiritsisi muita. Kyllä, se häiritsee vielä tavallistakin puhetta enemmän!

Vierailija
17/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään koiravaunusta. Siellä on aina eniten tilaa.

Ja tallireissulta tullessa ei erotu porukasta.

Vierailija
18/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään koiravaunusta. Siellä on aina eniten tilaa.

Ja tallireissulta tullessa ei erotu porukasta.

Pidän koirista, mutten halua kuunnella haukkumista matkustaessani. Kerran olin koiravaunun yläkerrassa, ja joku rekku haukkua lätskytti koko matkan ajan. Ei kiva. Nykyään katson, etten ole lähelläkään koiravaunua taikka leikkivaunua. 

Vierailija
19/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

VR saisi laittaa joka junaan yhden vaunun, jossa olisi vain yhden hengen eristettyjä koppeja! Introverttivaunu! :)

Vierailija
20/25 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Extra-luokassa on penkin selkänojassa ne ärsyttävät "silmälaput" joiden takia ei näe sivulle.