Tuoretta pullaa aamulla, voiko taikinan tehdä jo illalla?
Olisi reissuun lähtö aamulla. Ajattelin viedä laskiaispullia mukanani, mutta ehtisin vain paistaa pullat aamulla. Eli voisikohan taikinan tehdä illalla ja säilyttää jääkaapissa yli yön ja sitten aamulla vaan leipoa ne? Ja jos tämä onnistuisi, niin mitenköhän? Pitäiskö taikinan olla löysempää tms. miten poikkeaa tavallisesta?
Kommentit (3)
En ole itse koskaan tehnyt, mutta paristakin ruokablogista olen lukenut muiden tehneen. Valitettavasti en muista mistä. Jossain netissä on kuulemma Kati Napan tarkatkin ohjeet juttuun.
Itse teen nykyisin aina pullataikinan jo illalla jääkaappiin! Taikina nousee " pysyvämmin" eli ei lätsähdä heti kun kaataa pöydälle! Eikä tarvitse juuri nostattaa leipomisen jälkeen!
Eiköhän se onnistu! Itse olen tehnyt pitsataikinan edellisenä päivänä jääkaappiin ja seuraavana päivänä töiden jälkeen pitsapohja nousikin ihan normaalisti. Ja eikös leipätaikinoita voi pakastaakin - joten kaippa se pullataikinakin kylmää kestää. En kyllä osaa sanoa, miten taikinan saisi " aktivoitua" nousemaan ennen uuniin laittoa - laittamalla taikinakulhon lämmintä vettä sisältävään isompaan kulhoon?
Tee muuten vaikka vain puolikas taikina, jos epäilyttää, niin ei mene ainakaan iso määrä aineita hukkaan!