BMI - uskotko rajojen hyötyihin?
Mitä mieltä: onko BMI on hyvä tavata mitata henkilön terveyttä? Ja perustelut!
Kommentit (14)
Se on ihan kelpo mittari. Toki on olemassa ihmisiä, jotka ovat poikkeuksia, mutta heitä on verrattain vähän.
Ihan riittävä, 20-25 välilläkin taitaa olla melkein 20kg eroa ääripäissä et pitäis tuohon aika monen mahtua
Ei se terveyden mittari ole, mutta terveysriskeistä kyllä kertoo. Esim. mun BMI on 44, eikä ole mitään vaivoja, sairauksia tai poikkeamia veriarvoissa, verenpaineessa tms. Olen siis terve. Mutta selvää on, että riski saada monia erilaisia sairauksia on voimakkaasti kohonnut sairaalloisen lihavuuteni takia.
On se hyvä, mutta ei täysin pätevä. Paras on yhdistää bmi ja vyötärönympärys.
Kyllähän se rasvaprosentti kertoo paremmin BMI ei kerro mitään
Oon lukenut aikoinaan (muistaakseni Mediuutisista) ettei olisi kuin suuntaa antava. Monet lääkärit sitä käyttää silti.
Laminoitu BMI-taulukko on kamalin lahja ikinä.
Hyvä tapa mitata suurta joukkoa ihmistä helpoin keinoin. Kyllähän siinä on poikkeavuuksia, mutta pääpiirteittäin voi vetää johtopäätöksen, että kummassakin ääripässä on riskit sairauksiin suuremmat. Ja nykyään tuosta on vielä "tasapainotettu" versio, joten toimii kaiken pituisilla.
Kohtuullisen hyvä mittari, kunhan sitä ei tuijoteta orjallisesti. Tosin olen aikoinaan käyttänyt BMI:tä myös väärin, oikein pyrkimällä pyrin mahdollisimman pieneen lukemaan. Se ei ollut millään tapaa tervettä.
bmiitä pitäis käyttää yksilön arvioinnissa vain, jos on silmin nähtävästi ylenmäärin rasvaa, tai ei selvästi kuihtunut keho.
Vierailija kirjoitti:
bmiitä pitäis käyttää yksilön arvioinnissa vain, jos on silmin nähtävästi ylenmäärin rasvaa, tai ei selvästi kuihtunut keho.
Korjaus, "ei" sana ei kuulu lauseeseen 👌
Kyllä, BMI on hyvä tapa mitata onko paino terveyden kannalta sopiva. Rasvaprosentti olisi tietysti paras, mutta sen mittaamiseen ei toistaiseksi ole kehitetty menetelmää, joka olisi riittävän halpa, nopea ja luotettava menetelmä kehon rasvapitoisuuden mittaamiseen. BMI saa siis kelvata.