Pitäisikö keuhkot kuvauttaa?
Olin nuori, noin 20v nainen, kun silloisesta ryyppyjengistä missä pyörin, yksi tyhjensi vaahtosammuttimen sisällön suoraan naamalle. Hengitin sitä vaahtoa, kehkoissa tuntui jonkin aikaa ikävälle tuon tapauksen jälkeen, oli kipua keuhkoissa. Poltin myös noin 15vuotta tupakkaa.
Tupakoimatta olen ollut 10v. Voiko tuo vaahto aiheuttaa keuhkosyöpää ja siihen lisäksi tupakointi?
Elän terveellisesti nyt 40v, en juo enkä polta. Pitääkö olla oireita että ylipäänsä kuvauksiin pääsee?
Kommentit (13)
Julkisella puolella ei kuvata oireettomia keuhkoja, mutta jos epäilet jotain vikaa keuhkoissasi mene yksityiselle puolelle kuvauttamaan. Kerro tuo tarinasi, niin saatat päästä.
Mene kysymään lääkäriltä. Minulta otettiin keuhkokuvat h1ni1-influenssan jälkeen varmuuden vuoksi. Sairastan tosin myös astmaa, joten sekin saattoi vaikuttaa asiaan, mutta kehottaisin sinua ihan oikeasti kysymään asiaa lääkäriltä. Keuhkokuvistakaan ei nykyisin tule niin paljon säteilyä että niitä pitäisi ehdoin tahdoin vältellä, eivätkä ole niin kalliitakaan, etteikö yhteiskunnalla olisi varaa.
Nelikymppiselle tupakoivalle naapurille napsaistiin keuhkokuvauslähete ihan vain siksi, että hän tupakoi. lääkäri sanoi, että saadaan ainakin yhdet nollakuvat sitä päivää varten, kun keuhkosyöpä löydetään.
Voihan ne kuvauttaa. Julkinen ei sitä anna, joutuu itse maksamaan. Mutta se oire voi olla ihan muusta, ei keuhkosyöpä. Joskus vaan on oireita. On muitakin syitä jos koskee, eikä se ole aina vakavaa. Jos otit piikit, en tiedä onko mikään säteily hyvä joka tulee kuvantamisesta. Toisaalta jos olisi jotain että on pakko ottaa tarkasti kuvat, niin hankala kai sitä välttää ja voihan sekin pelastaa jos on jotain huomioitavaa. Tai helpottuu jos ei ole mitään. Hammaslääkärissäkin on röntgen. Harkitse itse mitä haluat.
Vierailija kirjoitti: Mitä tuolle ruiskuttajalle kävi?
Hälle ei käynyt mitään. Hän itseasiassa tyhjensi sen sammuttimen oven postiluukusta sisään ja minä olin siinä luukulla vastaanottamassa jauheen suoraan naamalle. Hirveä sotku tuli.
Mahtaako olla tyyppi enää hengissä, hän oli silloin 26v ja täys juoppo. Puolet hampaista menettänyt raukka.ap
Tuttuni kävi terveyskeskuksessa työttömien terveystarkastuksessa ja sai lähetteen keuhkokuvaan ihan vain sillä perusteella, että on nuoruudessaan polttanut runsaasti tupakkaa ja lopettanut sen muutama vuosi aiemmin (kuvaushetkeä aiemmin). Joten ihan höpöhöpöä nuo väitteet, että julkisella ei kuvata. Se pääseeko henkilö x sinne, niin riippuu varmaan tk:sta ja henkilön itsensä tilanteesta.
jauhesammuttimen käyttöturvallisuustiedotteesta lukee (nämä voi googlata hyvin helposti):
KOHTA 4: Ensiaputoimenpiteet
4.1. Ensiaputoimenpiteiden kuvaus
Yleistä Epävarmoissa tapauksissa on otettava yhteys lääkäriin.
Hengitystiet Raitis ilma ja lepo. Otettava yhteys lääkäriin, jos oireita ilmenee.
Ihokosketus Pese iho saippualla ja vedellä. Riisu saastuneet vaatteet. Ota yhteys lääkäriin
jos epämukava olo jatkuu.
Silmäkosketus Huuhtele heti vedellä useita minuutteja. Poista mahd. piilolinssit. Silmäluomet
pidetään auki. Ota yhteys lääkäriin, jos vaiva jatkuu.
Nieleminen Huuhtele suu perusteellisesti. Juo pari lasillista vettä tai maitoa. Ota yhteys
lääkäriin, jos vaiva jatkuu.
4.2 Tärkeimmät oireet ja vaikutukset, sekä välittömät että viivästyneet
Välittömät oireet ja vaikutukset Hengittäminen: voi ärsyttää ilmatiehyitä ja aiheuttaa kurkun ärsytystä ja
yskimistä, voimakas jauhepilvi voi olla tukahduttava.
Ihokosketus: jauhe voi ärsyttää ihoa.
Silmäkosketus: voi ärsyttää ja aiheuttaa punotusta ja kirvelyä.
Nieleminen: oireita ei tunneta. Jauheen nauttiminen saattaa aiheuttaa kurkun ja
hengityselinten ärsytystä.
4.3 Välitöntä lääketieteellistä apua ja erityishoitoa koskevat ohjeet (jos tarpeen)
Muut tiedot Oireiden mukainen hoito.
KOHTA 11: Myrkyllisyyteen liittyvät tiedot
11.1 Tiedot myrkyllisistä vaikutuksista
Välitön myrkyllisyys:
Muita myrkyllisyystietoja Ammoniumsulfaatti:
LD50 oraalinen (rotta): 2840 mg/kg
Mahdolliset välittömät vaikutukset
Hengitystiet Pöly voi ärsyttää ilmatiehyitä ja aiheuttaa kurkun ärsytystä ja yskimistä.
ABC Jauhesammutin Sivu 4 / 7
Voimakas jauhepilvi voi olla tukahduttava.
Ihokosketus Jauhe voi ärsyttää ihoa.
Silmäkosketus Voi ärsyttää ja aiheuttaa punotusta ja kirvelyä.
Nieleminen Oireita ei tunneta. Jauheen nauttiminen saattaa aiheuttaa kurkun ja
hengityselinten ärsytystä.
Aspiraatiovaara Saatavilla olevien tietojen perusteella luokituskriteerit eivät täyty.
Viivästyneet vaikutukset
Herkistyminen Saatavilla olevien tietojen perusteella luokituskriteerit eivät täyty.
Krooniset vaikutukset Usein toistuva pölyn hengittäminen erittäin pitkän ajan kuluessa voi aiheuttaa
vakavia keuhkosairauksia.
Syöpävaarallinen, sukusolujen perimää vaurioittava tai lisääntymiselle vaarallinen
Syöpävaarallisuus Saatavilla olevien tietojen perusteella luokituskriteerit eivät täyty.
Mutageenisuus Saatavilla olevien tietojen perusteella luokituskriteerit eivät täyty.
Lisääntymismyrkyllisyys Saatavilla olevien tietojen perusteella luokituskriteerit eivät täyty.
Altistumisen oireet
Muut tiedot Seosta ei ole testattu. Luokitus perustuu aineosien myrkyllisyystietoihin.
Tuotetta ei ole luokiteltu haitalliseksi tai ärsyttäväksi.
https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9543003701278.pdf
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne kuvauttaa. Julkinen ei sitä anna, joutuu itse maksamaan. Mutta se oire voi olla ihan muusta, ei keuhkosyöpä. Joskus vaan on oireita. On muitakin syitä jos koskee, eikä se ole aina vakavaa. Jos otit piikit, en tiedä onko mikään säteily hyvä joka tulee kuvantamisesta. Toisaalta jos olisi jotain että on pakko ottaa tarkasti kuvat, niin hankala kai sitä välttää ja voihan sekin pelastaa jos on jotain huomioitavaa. Tai helpottuu jos ei ole mitään. Hammaslääkärissäkin on röntgen. Harkitse itse mitä haluat.
🤣😁😅. Eihän hullulle saisi nauraa, mutta kun ei muuta voi.
Vaikka ei koskaan olisi tupakoinut, voi saada keuhkosyövän. Tupakoineella riski on suurempi. Julkisella puolella ei ainakaan kuvata ilman oireita eikä varmaan yksityiselläkään ihan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei koskaan olisi tupakoinut, voi saada keuhkosyövän. Tupakoineella riski on suurempi. Julkisella puolella ei ainakaan kuvata ilman oireita eikä varmaan yksityiselläkään ihan helposti.
lähteitä tuohon ettei julkisella kuvata
Korjaan, ei vaahto- vaan jauhesammutin. Ap