Antibiootit ei toimi? Pojan angiina ei parane?
Kuinka nopeasti teillä on tepsinyt antibiootit angiinaan?
Mun pojalla todettiin tiistaina angiina. Kurkku on todella kipeä ja täynnä valkoisia laikkuja. Nieleminen sattuu niin paljon, että ei pysy syömään tai juomaan juuri mitään. Tosi pieniä huikkia kerralla. Kuume on edelleen korkea. Aamulla ennen lääkettä oli 39. Ääni on lähtenyt.
Huolestuttaa hänen vointi. Päivystykseen jo soitin ja sanottiin, että lääkettä ja lepoa. Mutta eikö tuo kaveri kohta kuivukin kun ei kahteen kolmeen päivään oo mitään oikein juonut muuta kuin pieniä huikkia?
Kommentit (37)
Muistathan että antibioottinen kanssa maitohappobakteeri, sellainen joka sopii vatsalle. Muuten vatsa menee kipulääkkeestä ja antibiooteista araksi. Entä vitamiinit. Joskus yksityinen erikoislääkäri voi katsoa, miksi tauti ei mene ohi tai pitkittynyt. Mutta tavallisessa flunssassakin tarvitaan nuhan hoitoa, suihkeita (myös kosteuttava) ja troppeja. Et kai antanut lapselle laittaa niitä piikkejä. Osa epäilee myös testipuikkoja. Yrttipastillia löytyy apteekista, yrttihunajapastilli mm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekista nesteytysjuomaa kannattaa ehdottomasti käydä ostamassa. Lapset kestää kuumetta paljon paremmin kuin aikuiset.
Omat lapseni eivät koskaa ole saaneet tuota apteekin juomaa alas varsinkin kun kipeänä maistuu kaikki entistä huonommin. Ainakin aikaisemmin sen maku oli todella kaamea.
Sen sijaan olen joskus antanut laimeaa urheilujuomaa. Se sisältää käytännössä ihan samoja aineita mutta maistuu enemmän limsalta.
Siis juotatte kipeille lapsille kofeiinia ja piristeitä? Äly hoi. Heidät pitäisi saada nimenomaan nukkumaan. Ja sitten ihmetellään kun ei millään parane, ei millään parane ja tauti vaan pahenee.............. Karseaa
Se voi olla myös antibioottiresistentti bakteeri. Se on sitten voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla myös antibioottiresistentti bakteeri. Se on sitten voi voi.
Jos antaisi kehon itse parantaa itsensä eikä syöttäisi antibiootteja JA PIRISTEITÄ lapselle niin olisiko mennyt noinkaan pitkälle. Lapsi raukat
Ehkä se kestää kauemmin kuin ajateltiin. Luulisi että helpottaa joskus. Vertaile antibiootteja jossain.
Tiistaina todettu? Siitä on kaksi päivää. Aloitettiinko lääke heti silloin?
Korkea kuume kuuluu angiinaan. Lääkkeen pitäisi sitä laskea tehokkaasti, mutta tietysti vielä aamulla ennen lääkettä nousee. Sellainen viikon päivät kestää sairastaminen. Anna juomista esim. pullolinen, joka pitää juoda tietyssä ajassa. Ja syömistä ihan mikä vaan maistuu. Vaikka sipsejä, mutta ne saattaa raapia kurkussa. Itsellä ainakaan ei kuumeessa maistu muu kuin juominen ja suolainen.
Mulla oli lapsena angiina. Kuumetta ja kurkku tosi kipeä, enkä pystynyt edes juomaan kunnolla. Antibiootti ei tehonnut ja lääkkeitä (tablettaja) en saanut edes nieltyä. Ne piti murentaa ja teho meni varmaan siinä. Parin päivän päästä mentiin uudelleen lääkäriin ja jouduin hätäleikkaukseen (nielurisojen poisto) eli suoraan terveyskeskuksesta sairaalaan ja leikkaukseen. Ei saatu edes kotona käydä välissä. Lääkäri totesi, että nielurisat on niin turvoksissa, että siellä on vain nuppineulanpäänkokoinen aukko nielussa. Oli sitä mieltä, että leikkaus olisi pitänyt varata jo sillä ensimmäisellä kerralla, kun kävimme lääkärissä. En tiedä kauanko olisi mennyt, että nielu olisi muurautunut umpeen, jos olisin vain jäänyt kotiin odottelemaan paranemista.
En osaa tarkemmin neuvoa mutta itse kerran kävin julkisella akuuttilääkärillä kun nieleminen sattui. Otti näytteen ja tulos oli negatiivinen eli en saanu mitään antibiootteja.
Aloin epäilee asiaa ja varasin ajan yksityiselle kurkkutautien erikoislääkärille. Hän katsoi mun suhun ja näki heti ilman testejä että mulla oli raju tulehdus nielussa ja antoi antibiootit jotka tehosi ja paranin. Eli julkisen puolen testin tulos oli väärä koska sen mukaan ei ollut bakteeri ja antibiootit tehoaa vain bakteerin aiheuttamaan tulehdukseen.
Tästä opin sen että ainakin jos vastaavaa tulee niin yksityiselle lääkärille menen. Kyllähän se maksaa enemmän mutta on sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekista nesteytysjuomaa kannattaa ehdottomasti käydä ostamassa. Lapset kestää kuumetta paljon paremmin kuin aikuiset.
Omat lapseni eivät koskaa ole saaneet tuota apteekin juomaa alas varsinkin kun kipeänä maistuu kaikki entistä huonommin. Ainakin aikaisemmin sen maku oli todella kaamea.
Sen sijaan olen joskus antanut laimeaa urheilujuomaa. Se sisältää käytännössä ihan samoja aineita mutta maistuu enemmän limsalta.
Siis juotatte kipeille lapsille kofeiinia ja piristeitä? Äly hoi. Heidät pitäisi saada nimenomaan nukkumaan. Ja sitten ihmetellään kun ei millään parane, ei millään parane ja tauti vaan pahenee.............. Karseaa
Ei niissä nesteyttävissä urheilujuomissa yleensä ole kofeiinia ja pristeitä. Aika monessa niissä on ihan samat suolat kuin jossain apteekin perus Osmosalissa, mikä on muuten niin kamalaa, ettei sitä monikaan saa alas. Energiajuomat on ihan eri juttu. Urheilujuomia on nykyään hyvin monenlaisia, kannattaa lukea ne ainesosaluettelot ja verrata niitä vaikka noihin apteekin ripulijuomien ainesosaluetteloihin. Mutta kannattaa ehdottomasti katsoa, että kyseessä on nesteytykseen tarkoitettu urheilujuoma. Itsekin meinasin tuollaista tulla suosittelemaan. Ja olen juottanut niitä lapsillenikin sairaana. Itse havahduin noiden vastaavuuteen, kun sain jostain tuollaisen urheilujuomapullon ja epäluuloisena sinun tyyliisi lueskelin sitä ainesosaluetteloa ja jäin ihmettelemään, että mistä luinkaan samanmoisen luettelon ennenkuin havahduin, että Osmosalin luettelo oli aika sama makuaineita lukuunottamatta, olin ostanut sitä varastoon hetkeä aikaisemmin.
Niitä juomia (urhelujuomaa tai apteekin nestetysjuomaa) ei kuulu mennä laimentelemaan. Ne on kehitetty siten, että neste imeytyy nopeasti elimistöön osmoosiin perustuen. Kun sitä laimentaa, osmoosi-ilmiö ei toimi yhtä hyvin.
-ohis-
"Muistathan että antibioottinen kanssa maitohappobakteeri, sellainen joka sopii vatsalle. Muuten vatsa menee kipulääkkeestä ja antibiooteista araksi. "
Tuo on ihan yksilöllistä. Ei jokainen tarvitse mitään ylimääräistä. Jos maha ei ole kipeä niin ei ole tarpeen antaa mitään.
"Siis juotatte kipeille lapsille kofeiinia ja piristeitä?"
Ei normaali urheilujuoma sisällä kofeiinia vaan hikoilussa menetettäviä aineita jotka ehkäisevät nestehukkaa. Kofeiinihan lisää virtsan eritystä joten sitä ei ole edes mitään järkeä laittaa urheilujuomaan.
Ei nyt puhuta mistään energiajuomasta.
Särkylääkettä kannattaa antaa säännöllisesti ainakin 3x päivässä, sen antibiootin lisäksi, koska se auttaa kuumeen lisäksi siihen kurkkukipuun.
Annathan hänelle myös kuumelääkettä antibioottien lisäksi?
Kokeile tarjota jäätelöä, mehujäätä, mehukeittoa, kylmiä vanukkaita, nestetyttävää urheilujuomaa, ja kaikenlaisia juomisia, mitä hänelle kelpaa. Ei ne antibiootit heti vaikuta. Pienet huikatkin riittää, jos niitä juo tarpeeksi usein. Seuraile, että pissaa välillä. Jos sitä ei tule, niin sitten on syytä huolestua.
Itse jouduin sairaalaan angiinan vuoksi, joka osoittautui streptokokki A:ksi. Kuumetta yli 41. Ainoa, joka tehosi oli metronidatsoli yhdistettynä V-peniiin. Pyydä lapselle tuota komboa, jos ei tauti ala tokenemaan.
Ja tosiaan lepääkö se poika. Eli onko sängyssä ilman virikkeitä ja nukkuu. Kotona virikkeillä itsensä viihdyttäminen ei ole lepoa.