Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

muita joiden 10kk vauva ei vielä istu tuetta ja konttaa?

16.02.2007 |

Poika istuu tuen kanssa ihan hyvin ja tuetta joten kuten kun hänet siihen laitetaan. Mutta itse ei hakeudu istumaan. Konttausasentoon on mennyt jo kolme kuukautta, mutta ryömii vaan itseään vetäen kun eteenpäin pitää mennä.

Tukea vasten jonkun verran tajuaa jo könytä ylöspäin ja pääsee siinä parhaimmillaan polvi-istuntaan. Mutta huojuvaa on...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ryömii edelleen pääasiassa, muutaman viikon ajan on satunnaisesti vähän kontannut, luulen että jättää konttauksen väliin ja lähtee suoraan sitten kävelemään. Täysin tukevasti istui itse ehkä noin 9,5-10kk iässä, mutta ei vieläkään itse osaa mennä istumaan. tukea vasten nousee kyllä koko ajan seisomaan.

kukin tavallaan, eiköhän sitä vielä ehdi elämässään tarpeeksi istuakin! :-)

Vierailija
2/5 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

meillä tyttö nyt 9 kk ja oppinut vasta nyt ryömimään eteenpäin - tosin ei vieläkään viiletä ympäri huushollia, vaan etenee puolisen metriä kerrallaan vasta kun on jotain mielenkiintoista nenän edessä.

Tyttö alkoi kääntyä vatsalleen vasta noin puoli vuotiaana, mutta ei ole ollut siinä kovin aktiiviinen. Oli kausia kun kääntyi ja kausia kun ei kääntynyt juuri lainkaan. Tyttö oppi istumaan tuetta n. 7 kk:n iässä ja sen jälkeen kääntyminen ei kiinnostanut enää yhtään ja homma pysähtyi kuin seinään. Lääkärin mukaan tuetta istuminen on passivoittanut kääntyilyhalukkuutta ja hidastanut myös ryömimisen/konttailun kehittymistä. En ole järin huolissani asiasta, mutta välillä esim. harrastuspiireissä nyppii alituinen vertailu... " Ai eikö teillä vieläkään käännytä/ryömitä/kontata? ..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö on täyttänyt juuri 10kk.

Rupesi kääntymään itse mahalleen 7kk iässä kun houkutteli lelulla kääntymään, mutta aktiivisesti rupesi kääntymään mahalleen vasta 8kk iässä, nyt kääntyy heti kun laitan selälleen.

Rupesi ryömimään muutama päivä ennen kuin täytti 8kk.

Minua vasten nousi seisomaan yli 9 kk iässä, muuta tukea vasten eilen;)

Nousi ekan kerran konttausasentoon 2 viikkoa sitten, nyt nousee asentoon kyllä mutta ei konttaa.

Oppi nousemaan istumaan konttausasennosta n. viikko sitten, ja nyt istuu siis tuetta jo ihan tukevasti.

JA MEILLÄ ON KÄYNYT FYSIOTERAPEUTTI KERRAN VIIKOSSA 6KK IÄSTÄ ASTI!!! (Tytön kehitystä on tuettu muusta syystä, sinänsä tämä motorinen kehitys ei olisi vaatinut fysioterapiaa)

Eli kukin tavallaan, meidän tytön liikkuminen on ihan ikätasossa, on ehkä siellä hitaampien joukossa mutta ei myöhässä.

Ja fysioterapian ohjeet on tiivistettävissä siihen että pidetään vaan mahallaan, ei saa laittaa istumaan ennenkuin itse siihen asentoon nousee (vrt edellinen kirjoitus!). Ja vartalon kierto (siis juuri tuo kääntyminen ja kieriminen) on edellytys pystyyn nousemiselle:)

Toivottavasti auttoi!

Lala ja M 10kk

Vierailija
4/5 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lala76:

Ja fysioterapian ohjeet on tiivistettävissä siihen että pidetään vaan mahallaan, ei saa laittaa istumaan ennenkuin itse siihen asentoon nousee (vrt edellinen kirjoitus!). Ja vartalon kierto (siis juuri tuo kääntyminen ja kieriminen) on edellytys pystyyn nousemiselle:)

Jep, näin meilläkin neuvolan terveydenhoitaja ja lääkäri 8 kk tarkastuksessa neuvoivat. Lääkäri totesi, että ei istuminen ole kokonaan kiellettyäkään, mutta enemmän on oltava kuitenkin vatsallaan. Lääkärin mukaan valmiudet ryömimiseen/konttaamiseen kyllä löytyvät, joten siksi en ole huolissani. Toistaiseksi ainakin ollaan normaalissa neuvolaseurannassa, eli 10kk neuvola vasta kuukauden päästä. Katsotaan sitten tavitaanko fysioterapiaa tms.

Vierailija
5/5 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ei vielä konttaa, ryömii kyllä vauhdilla ja on liikkuvainen. Hän istuu tukevasti tuetta, mutta nousee itse istumaan vain vatsallaan ollessaan, jolloin vetää jalat koukkuun masun alle ja " muljauttaa" jalat suoraksi sivuille. Ei siis nouse selältään kierron kanssa ylös. Ei myöskään varsinaisesti nouse seisomaan tukea vasten, nyt on parin päivän ajan " nojaillut" jalat suorina johonkin sopivan korkuiseen tasoon.

En ole ollut huolissani tästä eikä neuvolassakaan ole asiaan vielä kiinnitetty huomiota, mutta ehkä ensi viikolla saamme uusia kantoja tähänkin asiaan, kun on neuvolakäynti.