Avoparin erilliset asuntolainat
Olen avopuolison kanssa hankkimassa asuntoa 50/50 omistussuhteella ja meillä olisi lähtökohtaisesti tulossa erilliset asuntolainat. Erilliset lainat halutaan, koska meillä on erilainen varallisuustilanne. Miehen lainan takaajana toimii hänen vanhempien asunto ja minä taas en tarvitse lainaani ylimääräisiä vakuuksia ollenkaan, vaan omat säästöt ja asunnon vakuusarvo riittää lainan saamiseen. Siksi meistä olisi epäreilua, jos olisi yhteinen laina ja omistus puoliksi, kun olisin laittanut asuntoon enemmän omaa käypää rahaa.
Pankit on olleet aika nihkeitä asuntokauppojen suhteen, vaikka meillä molemmilla on säännölliset, hyvät tulot olleet jo useamman vuoden ja molempien lainojen kuukausierät yhdessäkin ovat vähemmän kuin mitä vastaavasta asunnosta pitäisi vuokraa maksaa. Onkohan avoparin erillisissä lainoissa jotenkin tarkempia verrattuna siihen, että oltaisiin aviopari (ja toisella ns elatusvelvollisuus?) tai että jos olisi yksi yhteinen laina. Pankin silmissä näkyy nyt kaksi erillistä lainaa kahtena erillisenä riskinä, jotka kohdistuu kuitenkin samaan kaupattavaan asuntoon. Vaikuttaako miehen vanhemmilta saatu takaus jotenkin huonona asiana asuntokaupassa verrattuna käteiseen rahaan? Kuvittelin, että olisi ihan helppo juttu ostaa asunto puoliksi, kun molemmilla kuitenkin riittää vakuudet.
Kysyisin näitä pankista, mutta eri pankit suhtautuu hyvin eri tavoin näihin laina-asioihin ja palvelua ei juurikaan saada.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Pankin kannalta on aina suurempi riski, että lainalla on yksi velallinen kuin että on kaksi yhteisvastuullista velallista. Aina on suurempi riski, että yhdelle lainanottajalle sattuu jotain, joka estää häntä maksamasta lainaa takaisin, kuin että kahdesta molemmille käy näin saman lainan takaisinmaksun aikana.
En usko, että avo/avioliitto muuttaa tätä mitenkään.
Meillä on kuitenkin henkivakuutukset ja niissä korvaussumma isompi kuin tarvittava lainamäärä. Ainakin minulla se vakuutus korvaa myös työkyvyttömyyttä tms eli ei tarvitse edes kuolla, niin pitäisi rahaa tulla. Minulle vielä pankista sanottiin suoraan, etteivät kannata ylimääräistä luotontakaisinmaksuturvaa kun lainamääräni jää niin pieneksi. Laina-aikakin vain 15 vuotta ja kertyy säästöjä ihan roimasti, joten omaksi turvaksi kertyy puskuria. Vähän kummallinen olo tässä. Käsitin, että on ihan yleistä ostaa asunto erillisillä lainoilla. Esim joillakin on asp laina vain toisella osapuolella jne.
Pankin kannalta on aina suurempi riski, että lainalla on yksi velallinen kuin että on kaksi yhteisvastuullista velallista. Aina on suurempi riski, että yhdelle lainanottajalle sattuu jotain, joka estää häntä maksamasta lainaa takaisin, kuin että kahdesta molemmille käy näin saman lainan takaisinmaksun aikana.
En usko, että avo/avioliitto muuttaa tätä mitenkään.