Olen 50v nainen ja hävettää alkaneet muistiongelmat
En ole aikoihin ollut ns skarppi. En halua kertoa lääkärille koska en halua olla vanha ja vanheneva. Varsinkin käyttömuistissa eli lähimuistissa ongelmaa. Kaukaisia muistoja muistan hyvinkin selkeästi.
Kiusallista kun en tunnista ihmisiä joitten kanssa olen jutellut. Tai eksyn jossakin.
Kauppaan pitää tehdä joku lista tai mönkään menee.
Tietysti stressin määrä vaikuttaa.
Uuvun tällaisesta. Onneksi en ole töissä.
Kohtalotovereita?
Kommentit (7)
Aika yleistä tuntuu olevan nykyään. Olen säännöllisesti hyvin monen ihmisen kanssa tekemisessä ja monen 40+ lähimuisti alkaa temppuilemaan.
Voi olla ihan vsim vaihdevuosioireita.
Mene lääkäriin, mittauta samalla myös ferritiini ja b12. Luultavasti oireesi kuitenkin johtuu iän tuomasta hormonivajeesta ja saat avun hormonikorvaushoidosta
Ymmärrän, ettet haluaisi kertoa lääkärille, mutta juuri nyt olisi tärkeää kertoa sellaiselle ihmiselle, jolla on tietoa ja taitoa tehdä asialle jotakin. Iällesi et voi mitään, etkä sille että jokainen päivä ikää tulee lisää, joten sitä on täysin turha hävetä.
Hakeudu mahdollisimman pikaisesti muistihoitajan testeihin. Hän lähettää sinut eteenpäin lääkärille, jos siihen on aihetta. Muistisairauden hoito on tehokkainta alkuvaiheessa, jolloin sitä voidaan vielä hidastaa tai jopa pysäyttää.
Ajattelepas, jos muistiongemasi johtuvatkin vain D-vitamiinin puutteesta tai stressistä ja ovat korjattavissa.
t. Alzheimer-potilaan tytär
Täällä toinen samanlainen. Tosin vasta 47-vuotias.
En muista lukemieni kirjojen tai elokuvien nimiä. Kauppaan todellakin tarvitsen listan. Kartan lukutaito on heikentynyt, jos sovin tapaamisen jonnekin kaupungille paikkaan, jossa en hetkeen ole käynyt, niin joudun moneen kertaan tarkistamaan missä se on. Uusien asioiden oppiminen on jotenkin hidasta ja tahmeaa. En muista, mitä asioita kaverit tai lapset minulle kertovat. Jotenkin outo olo siitä, että menen kuin puolilla valoilla. En tahdo jaksaa innostua oikein mistään kuten ennen.
Mulla on estrogeenigeeli käytössä ja kyllä se jonkin verran ajatusta kirkastaa, mutta normaaliksi tai entisenlaiseksi en kyllä oloani voi kuvailla.
Väitän, että syynä on älypuhelimen selaaminen ja työ, jossa on valtavasti keskeytyksiä (puhelut, Teams, sähköposti). Ei tee aivoille hyvää tämmöinen. Melatoniinin avulla onneksi nukun nykyään hyvin.
Ferritiinit on mitattu ja yli arvojen. B-vitamiinit on myös mitattu ja ok. Uskon että selviytyisin muistitestistä, mutta arki on välillä kysymysmerkki.
Häiriinnyn herkästi häiriötekijöistä ja silloin pitää päästä kotiin. Masentunut en ole. Joistain asioista surua jota käsittelen omassa rauhassa. Vaihdevuosijuttuja olen pohtinut.
Silti kun katsoo muitten toimintaa, tunnen itseni ns hönöksi.
Ap
Varaa aika muistitestiin. Siinä ei ole mitään hävettävää. Siitä sitten tarpeen mukaan labroihin ja muihin tutkimuksiin. Kannattaa hakeutua ajoissa senkin vuoksi, että muistisairautta pystytään jarruttamaan, vaikka sitä ei parantamaan pystytäkään.