Parhaat vinkkisi etäsuhteeseen?
Taustalla on muutaman vuoden takainen ero parinkymmenen vuoden suhteesta.
Nyt olen ajautumassa lujaa vauhtia etäsuhteeseen Tanskassa asuvan miehen kanssa.
Kerro kokemuksesi, havaintosi ja vinkkisi, että miten etäsuhteen saa toimimaan? Tai mihin homma voi kaatua?
Kommentit (7)
Mulla on ulkomaalainen mies, joka muutti vuosi sitten tänne Suomeen, mutta ensin oltiin 3 vuotta etäsuhteessa. Minusta tärkeintä on tiheä yhteydenpito, meillä oli pitkiä videopuheluita monta kertaa viikossa. Ilman tätä yhteyttä, kun ei ole fyysisesti yhdessä, helposti suhde väljähtyy ja jompikumpi voi todeta, että liian hankalaa, etsin jonkun jonka kanssa voi olla helpommin.
Hommassa isoin riski kaatua on se, ettei päästä yhteisymmärykseen missä asutaan. Meillä oli hyvin vähällä kaatua tähän. Mies olisi halunnut, että muutan hänen kotimaahansa, mutta kun yritin saada sieltä töitä, minua ei kutsuttu minnekään edes haastatteluun. Ilmeisesti nainen erittäin miesvaltaisella teknisellä alalla oli siellä selvästi oudompi juttu kuin Suomessa, ja täälläkin se on vähän outo juttu ja jotkut epäilee ettei naisista ole näihin hommiin. Minä pidin kiinni siitä, että en lähde kotirouvaksi minnekään, vaan jos en saa työtä, en muuta minnekään. Mies taas ei halunnut lähteä kylmään ja pimeään pohjoiseen, ja kauas kaikista sukulaisista ja ystävistä. Hänellä oli myös kotimaassaan erittäin hyvä työpaikka. Mutta lopulta hän muutti Suomeen, kun täältä löytyi hänen oman alansa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Multa löytyy noin 1v3kk kokemus.
1. Teillä pitää olla konkreettinen suunnitelma siitä, että kumpi tulee muuttamaan toiseen maahan (tai molemmat)
2. Jommallakummalla tai molemmilla täytyy olla työ jota voi tehdä etänä että voi viettää toisen luona enemmän aikaa
3. Teillä täytyy olla täydellinen luottamus että kumpikaan ei petä ja hae uutta suhdetta ja pidä toista varalla
4. Täytyy olla luonteeltaan sellainen että jaksaa viestitellä ja soitella tarpeeksi usein tai muuten suhde kuivuu kasaan
Kiitos hyvistä vinkeistä. Itsellä on mahdollisuus muuttaa, ei toki nyt heti (itsellä lukioikäiset lapset) mutta lähivuosina. Siihen saakka pystyn tekemään ulkomailla etätöitä 3kk vuodessa plus lomat ja viikonloput päälle, onneksi omat lapset ovat riittävän itsenäisiä olemaan välillä viikon itsekseen kotona - uskon heidän myös tykkäävän omasta ajasta. Toki potentiaalisella seurustelukumppanilla on mahdollisuus myös vierailla täällä lomilla ja viikonloppuina (on ammatti, jossa etätyö onnistuu huonosti). Kolmonen ei ole meille riski, taustamme/persoonamme tuntien (mutta toki muille voi olla isokin riski), suhde kaatuu johonkin muuhun, jos kaatuu. Viestittely on päivittäistä ja juttua riittää. Soitellaan pitkät puhelut pari kertaa viikossa - ainakin vielä halu olla yhteydessä on valtava, toivottavasti pysyy myös sellaisena.
t. AP
Huhujen mukaan tanskalaiset miehet ovat häntäheikkejä, eli ole tarkkana ettet tule huijatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ulkomaalainen mies, joka muutti vuosi sitten tänne Suomeen, mutta ensin oltiin 3 vuotta etäsuhteessa. Minusta tärkeintä on tiheä yhteydenpito, meillä oli pitkiä videopuheluita monta kertaa viikossa. Ilman tätä yhteyttä, kun ei ole fyysisesti yhdessä, helposti suhde väljähtyy ja jompikumpi voi todeta, että liian hankalaa, etsin jonkun jonka kanssa voi olla helpommin.
Hommassa isoin riski kaatua on se, ettei päästä yhteisymmärykseen missä asutaan. Meillä oli hyvin vähällä kaatua tähän. Mies olisi halunnut, että muutan hänen kotimaahansa, mutta kun yritin saada sieltä töitä, minua ei kutsuttu minnekään edes haastatteluun. Ilmeisesti nainen erittäin miesvaltaisella teknisellä alalla oli siellä selvästi oudompi juttu kuin Suomessa, ja täälläkin se on vähän outo juttu ja jotkut epäilee ettei naisista ole näihin hommiin. Minä pidin kiinni siitä, että en lähde kotirouvaksi minnekään, vaan jos en saa työtä, en muuta minnek
Kiitti vastauksesta. Jos muutan Tanskaan, joutuisin varmaan vaihtamaan alaa, mutta minulla on kokemusta eri aloilta ja oikeastaan olen kaivannut totaalista uranvaihtoa johonkin vähemmän stressaavaan ja enemmän konkreettiseen työhön (nyt olen ns. julkishallinnon byrokraatti). Onneksi oma ruotsinkielentaito on aika vahva, joten kai sen tanskankin voisi oppia (lukeminen onnistuu osittain nyt, mutta se puhekieli on kyllä haastavaa...)
t. AP
Vierailija kirjoitti:
Huhujen mukaan tanskalaiset miehet ovat häntäheikkejä, eli ole tarkkana ettet tule huijatuksi.
Toivottavasti poikkeus vahvistaa "säännön"
t. AP
Etäsuhteessa kommunikaatiotaidot tulee olla kunnossa, koska iso osa suhteesta tapahtuu etänä. Etänä kun ei pysty olemaan vastakkain ja näkemään toisen ilmeitä ja eleitä (videopuhelukaan ei korvaa kunnolla oikeaa läsnäoloa). Eli pitää olla selkärankaa nostaa vaikeatkin asiat esille, vaikka ne voisi olla helppo piilottaa seurustelukumppanilta ja näytellä, että kaikki on hyvin.
Multa löytyy noin 1v3kk kokemus.
1. Teillä pitää olla konkreettinen suunnitelma siitä, että kumpi tulee muuttamaan toiseen maahan (tai molemmat)
2. Jommallakummalla tai molemmilla täytyy olla työ jota voi tehdä etänä että voi viettää toisen luona enemmän aikaa
3. Teillä täytyy olla täydellinen luottamus että kumpikaan ei petä ja hae uutta suhdetta ja pidä toista varalla
4. Täytyy olla luonteeltaan sellainen että jaksaa viestitellä ja soitella tarpeeksi usein tai muuten suhde kuivuu kasaan