Miksi kouluaamut aloitetaan kasilta? Tutkitusti huono asia niin miksi
Omassa lapsuudessa alkoi aina 9-10. Lapsen lisäksi itsekin joutuu elämään joka päivä univajeessa aikaisten aamujen takia. Lapsi ei väsyneenä opi mitään eikä suostu ennen ysiä mennä nukkumaan niin joka yö jää univajetta. Moni harrastuskin loppuu niin myöhään ettei kerkeisi mitenkään riittävän aikaisin nukkumaan. Mitä ajatuksia? Olen ottanut opettajan kanssa puheeksi mutta ei auta. https://yle.fi/a/74-20117307?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole alkanut tuohon aikaan kenelläkään koulu koskaan. Sun pitää opettaa sille persehedelmällesi ja mä l injatkeellesi, että on itse vastuussa unirytmistään ja siitä, että menee ajoissa nukkumaan. Maailma ei pyöri näiden narsistien pildentuotteiden ympärillä.
Kyllä meillä alkoi aina 8.45 yläaste. Ala-aste vaihtelevasti 9-10. Olin yläasteella aivan ihmeissäni kun sain kuulla että jossain alkaa kasilta.
Heh, minulla alkoi koulu 8.15, mutta koulumatka kello 6.30, joten en ihan vinkuisi normioloja.
Nukkumaan mennään ajoissa, niin ei ole aamulla väsynyt. Hyvin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole alkanut tuohon aikaan kenelläkään koulu koskaan. Sun pitää opettaa sille persehedelmällesi ja mä l injatkeellesi, että on itse vastuussa unirytmistään ja siitä, että menee ajoissa nukkumaan. Maailma ei pyöri näiden narsistien pildentuotteiden ympärillä.
Jos menee ysiltä nukkumaan niin on aivan väsynyt aamulla. Harrastukset joissa kaikki kaveritkin käy loppuu sellaisiin aikoihin ettei mitään mahista ennen ysiä mennä nukkumaan eli univelkaa kerryttäen käy koulua. Ihan karmeeta. Toinen on et pilkkopimeässä aamuisin vaarallista tietä jossa meinannut useita kertoja jääd auton alle. Ysiltä kun alkais niin olis aina valoisaa. Mut opettajat tai oikeastaan rehtorit ei selkeästi halua ajatella lasten turvallisuutta ja hyvinvointia.
Tutkitusti on niin ja näin on ehkä palstan typerin ilmaus. Palstan tavalla käytettynä se ei tarkoita mitään eikä tuota mitään lisäarvoa väitteelle. Pikemminkin vie kaikki uskottavuuden rippeet kirjoittajalta.
Vierailija kirjoitti:
Nukkumaan mennään ajoissa, niin ei ole aamulla väsynyt. Hyvin yksinkertaista.
Joillekkin ei auta vaikka vääntäisi rautalangasta että ei mahdollista mennä eiittävän aikaisin harrastusten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menee ysiltä nukkumaan niin on aivan väsynyt aamulla. Harrastukset joissa kaikki kaveritkin käy loppuu sellaisiin aikoihin ettei mitään mahista ennen ysiä mennä nukkumaan eli univelkaa kerryttäen käy koulua. Ihan karmeeta. Toinen on et pilkkopimeässä aamuisin vaarallista tietä jossa meinannut useita kertoja jääd auton alle. Ysiltä kun alkais niin olis aina valoisaa. Mut opettajat tai oikeastaan rehtorit ei selkeästi halua ajatella lasten turvallisuutta ja hyvinvointia.
Nyt hysterisoidaan elämää varsin suurella hartaudella.
Vaihteli kouluittain. Mulla ala-asteiässä ja usein teininäkin alkoi kello 8. Vanhemmat menivät myös kahdeksaksi töihin, mikä ehkä vähän helpotti aamuja.
Vaikeampaa mulle on ollut työelämässä aloittaa työt klo 8, koska vaikka nousisin klo 5, niin järki herää vasta yhdeksän jälkeen.
Joten kannatan yleisestikin, että normityö alkaisi klo 9.
Kait se on nihkeää mennä klo8 kouluun, jos on pelannut, somettanut yms. puolelle öin. Toista oli ennen, nukkumaan mentiin ajoissa.
Meidän lasten yläkoulussa oli kokeilu, missä nuo kahdeksan aamut alkoivat vasta 8.30. Kyllä oli huomattava ero lasten jaksamisessa, vaikka koulu alkoi vain puoli tuntia myöhemmin. Aamun ensimmäinen välitunti oli vain siirtymävälitunti eli oli 5 min aikaa siirtyä luokasta toiseen. Samoin iltapäivällä viimeinen välitunti oli samanlainen.
Eipä yllätä että nykyajan vaahtokarkit valittaa liian aikaisin alkavista kouluaamuista.
Tuollaiset tutkimukset on ihan huuhaata. Jos antaa nuorten kukkua yömyöhään niin kyllähän sitä väsyttää.
Iät ajat on koulut alkaneet klo 8 mutta nykypäivän vanhemmat kun eivät aseta rajoja yökukkumiselle, niin tähän on tultu.
Nykynuorten yörytmi on sekaisin vain ja ainoastaan kun roikutaan somessa yökaudet.
Esikoiseni koulu alkoi 7.50 ja kuopukseni 8.30. Siinä oli kyllä valtava ero, miten stressaavilta aamut tuntuivat.
En muuten ymmärrä sitäkään, miksi harrastusten pitää kestää niin myöhään, ettei koululainen pääse ajoissa nukkumaan. Mikä harrastus se semmoinen on? Kuulostaa enemmän työltä kuin harrastukselta.
Minä kävin peruskoulun 80 -ja 90-luvuilla, ja suurin osa päivistä alkoi klo 8:00. Yläasteella taisi alkaa 4/5 päivistä kasilta.
Kyllä äänestän ysin puolesta. Sopii vaan paremmin ja sitähän voi sitten herätä paljon aikaisemmin, mitä pakko kun taas harvoin kasin aamuun viitsii varata luppoaikaa ja saattaa tulla kiirekin.
Voi että kun lapselleni oli laitettu ekalla luokalla joka ikinen päivä klo 8.15! Näin Helsingissä Myllypurossa. No surprise!
Tuota kasia äänestävät nämä: "Kunnon ihmiset menee nukkumaan klo 22 viimeistään. Kunnon ihmiset herää kuudelta viimeistään. Kunnon vanhemmat on kotona klo 15 viimeistään." Tylsää.
Kasia äänestää myöskin ihqut mammat, jotka töissä opettajina että pääsee kotiin kokeita korjailemaan. Noooot. Ne on jo korjattu koulussa, mutta kun se työpäivä pitää loppua kahdelta viimeistään.
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti on niin ja näin on ehkä palstan typerin ilmaus. Palstan tavalla käytettynä se ei tarkoita mitään eikä tuota mitään lisäarvoa väitteelle. Pikemminkin vie kaikki uskottavuuden rippeet kirjoittajalta.
Vain idiootti ei ymmärrä tutkimuksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain idiootti ei ymmärrä tutkimuksia
Juuri sitähän minä kirjoitin.
Iät ajat on koulut alkaneet klo 8 mutta nykypäivän vanhemmat kun eivät aseta rajoja yökukkumiselle, niin tähän on tultu.
Ennen ne koulut oli pieniä lähikouluja. Nyt ne kaikki on lopetettu ja koulut keskitetty.
Tämän takia koulumatkat on pitkiä ja koulupäivä alkaa käytännössä todella apljon aikaisemmin kuin itse koulu.
Sanopa muuta. Klo 9 olisi parempi, joten tässä ei mennä lasten etu edellä.