Miten tää sanonta menee oikeasti?
Saa lisää tuulta myllyynsä.
Saa lisää vettä myllyynsä.
Saa lisää tuulta alleen?
Onko tuosta mitä muita versioita? :D
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Kaksi aivan eri sanontaa. "Saada lisää vettä myllyynsä" ja "saada tuulta alleen".
Jep tarkoittavat eri asioita.
Kullista syöksi sakeasti siittiöitä, kun aamusella vaimoa nain.
Onks se jokin ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi aivan eri sanontaa. "Saada lisää vettä myllyynsä" ja "saada tuulta alleen".
Hei, voitko avata miten näiden merkitys eroaa toisistaan? Olen ymmärtänyt että molemmat tarkoittavat että joku saa lisää vauhtia/puhtia/intoa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, voitko avata miten näiden merkitys eroaa toisistaan? Olen ymmärtänyt että molemmat tarkoittavat että joku saa lisää vauhtia/puhtia/intoa tms.
Tai no, tarkemmin kun miettii, "saada tuulta alleen" on ehkä lisämerkityksenä se että ylipäätään lähtee liikkeelle, esim. joku yritys joka on polkenut paikallaan onnistuukin alkamaan tuottaa voittoa.
Lisää vettä myllyyn käytetään yleensä hieman negatiivisessa merkityksessä : juorukellot saivat lisää vettä myllyynsä nähtyään papin alkossa ostoksilla.
Saada tuulta purjeisiin on taas lähtökohtaisemmin positiivinen: kunnan koulurakentaminen sai kunnolla tuulta purjeisiinsa, kun erään vanhanpojan testamenttilahjoitus, jossa rahat oli tarkoitettu mimenomaan lasten ja nuorten hyväksi, saatiin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai no, tarkemmin kun miettii, "saada tuulta alleen" on ehkä lisämerkityksenä se että ylipäätään lähtee liikkeelle, esim. joku yritys joka on polkenut paikallaan onnistuukin alkamaan tuottaa voittoa.
No itse kyllä ymmärtäisin juuri niin. Mylly on pyörinyt jo aiemmin, mutta kun se saa lisää vettä, niin pyörii vielä kovempaa. Kun taas toisessa sanonnassa on saattanut olla hyvinkin lähellä koko lennon loppu, ennen kuin on lopulta saatu tuulta alle. Tai onhan sitä tuulta voinut saada allensa jo melko nopeastikin, ei se mitään pitkää korpivaellusta välttämättä ole tarvinnut