Paljonko kulutat yli tulojesi kuukaudessa?
Kuinka paljon käytät vanhoja säästöjäsi suurinpiirtein?
Kommentit (32)
Sitä varten ne säästöt on, että niitä käytetään kun tulot ovat pienentyneet. Käytän 0 - 200 € kuukaudessa lähinnä harrastuksiin, nyt on tavaroita koko loppuvuodeksi, joten marras- ja joulukuussa riittää eläke.
Lapseni tienaa sen verran hyvin, on saanut perintöjä, on pihi ja osaa sijoittaa, että ei tarvitse säästöjäni perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloittaja ajattelee, että kaikki kuluttaisivat yli tulojensa? Minä olen ylikuluttanut viimeksi opiskelijana vuonna 1994. Nyt jää joka kuukausi 2000€ säästöön.
En kyllä aloituksesta saanut tuollaista mielikuvaa, että KAIKKI....
Aloituksessa ei kysytty, paljonko saat säästöön, joten olet vastannut aivan väärään ketjuun, mutta ole onnellinen, että saat säästöjä sen pahan päivän varalle. Sekin voi vielä kohdallesi iskeä, etkä pystykään jättämään kaikkea perinnöksi :(
En minä koskaan ole säästänyt ja sijoittanut perintö mielessäni vaan 90-luvun lama, kun valmistuin työttömäksi. Olen pyrkinyt varautumaan, ettei sellainen köyhyys ja pienituloisuus enää ikinä palaisi, vaikka elämässä tapahtuisi mitä.
Nyt siirsin säästötililtä 100e käyttöön, mutta ei tule välttämättä käytettyä. Tilin saldo vaan näytti niin pienelle🙈. Jos hyvin menee, saan tältä kuukaudelta ylimääräisen 100e säästötilille. Kohta kauppaan lähdössä, niin katsotaan kuin käy. Tarkoitus pysyä reissulla alle 50e, niin silloin tuo säästösuunnitelma onnistuu.
Mulla on keskikokoiset tulot, ja 4-henkinen perhe. Säästäminen on sellainen 100-200e/kk. Eli säästötilin saldo tuntuu joskus kasvavan turhankin hitaasti. Jos Suomessa olisi sellaisia kuponkeja kuin Yhdysvalloissa, olisin varmaan kuponkiäiti. Toisaalta siellä näyttää, että kaikki kuponkituotteet ei ole kovin terveellisiä..sokerihöttöä..
Kesäkuussa meni nettomääräisesti miinukselle n. 3 500 kun oli 19 000 euron menot.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuussa meni nettomääräisesti miinukselle n. 3 500 kun oli 19 000 euron menot.
Auton vaihto?
894, 60 tulee ja se kaikki menee. Persuilen jos on muita menoja, eli rikon lakia ja varastan.
Säästämistä se on negatiivinenkin säästäminen.
Suomalaiset elävät kädestä suuhun. Onneksi tässä maassa on älykkäitä jotka kykenevät säästämään.
Duunarit on pääasiassa näitä jotka elävät kädestä suuhun.
Noin -1000 euroa/kk. Eli säästöön jää ainakin tonni kuussa. Pystyy sitten eläkkeellä nauttia elämästä, kun tulot tippuu nälkärajalle.
Vierailija kirjoitti:
Muutin elämäntyylin ja nyt jää joka kuukausi säästään +500 ->
Sama homma, mutta vain marras - huhtikuu välillä. Kesäaikaan kaikki tullut + osa säästöistäkin menee.
Ei raha on säästöä. Kiinteä omaisuus on vaikea muuttaa rahaksi ja aiheuttaa ennemminkin kuluja.