Mulla varmaan diagnosoimaton autismi
Oon yli 10v kärsinyt mielenterveysongelmista. Oon ujo, mulla on sosiaalistentilanteiden pelkoa, aistiyliherkkyyttä. Kuulo on tosi hyvä. Sitten mulla on fanaattinen mielenkiinnonkohde. Uniongelmia. Jään porukassa aina ulkopuoliseksi.
Kommentit (16)
Jos elämässä asiat eivät mene niin kuin tahtoisi, niin lähes aina kyseessä on piilevä tai jo diagnosoitu nepsyongelma. Voi olla adhd, autismi tai muu.
Voi olla mutta Suomessa moni on tuollainen
Kuulostaa ainakin sille. Diagnoosista voi olla hyötyä koska silloin voi löytää itselleen sopivia tapoja kuntoutua ja selvitä elämässä. Voi löytää jopa hyvän tavan elää mikä ei ahdista eikä tunnu pahalta.
Käytkö psykalla sairaanhoitajan tai psykologin vastaanotolla? Pyydä testit.
Mitä arvelet että diagnoosi toisi elämääsi?
Tietysti sen että ymmärtäisit paremmin itseäsi ja käytöstäsi mutta mitään parantavaa lääkettä ei itse perusongelmaan ole. Mm. täältä voit kuitenkin saada tietoa ja ymmärrystä autismiisi, jos se sitä nyt sitten on. https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/autismikirjon-omahoito-ohj…
Tärekintä on oppia siis tuntemaan ja hyväksymään itsensä. Autismi ei ole sairaus vaan ominaisuus. Jos asia sinua askarruttaa kannattaa toki käydä keskustelemassa asiaa tuntevan kanssa. Autisminkirjon diagnosointiprosessi on hyvin pitkä ja monimutkainen aikuisen kohdalla:
Varaa lääkärin aika (neuvola, koulu-, tai oppilasterveydenhuolto, työterveys, julkinen tai yksityinen terveydenhuolto).
Valmistaudu vastaanotolle (pohdi ja kirjoita, miten autismipiirteet näyttäytyvät hyödyntäen esim. autismin seulontakaavakkeita).
Pyydä lähete neuropsykiatrisiin tutkimuksiin
Tästä se alkaa ja jatkuu monen monina erilaisina prosesseina.
Diagnosia ei välttämättä tarvita kai missään, mutta jos haluat ymmärtää itseäsi ja toimintatapojasi ja ite löytää ratkaisuja niihin kannattaa tutustua kyllä aiheeseen.
Itselläni on sekä autismi- että ADHD-piirteitä mutta toimin ja pärjään loistavasti elämässäni näitten kanssa. Tämä ei ole estänyt korkeampaa koulutusta, melkein voin sanoa on ollut hyödyksi, eikä sitä että työskentelen vaativissa tehtävissä. Itse pidän tätä rikkautena en haittana koska tunnen itseni ja heikkouteni ja vahvuuteni.
Kaikkihan me täällä ollaan autisteja.
Vierailija kirjoitti:
Käyn juttelemassa sairaanhoitajan kanssa. Saako nuo testit kun vain pyytää? Voiko saada lääkityksen?
Ap
Joudut ensin tutkimusjonoon joka voi olla vuoden pituinen ja sitten tulee testit. Vaatii kärsivällisyyttä.
Neuropsykiatriset diagnoosit ovat todella kysyttyjä ja kaikki halukkaat eivät edes pääse tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä arvelet että diagnoosi toisi elämääsi?
Tietysti sen että ymmärtäisit paremmin itseäsi ja käytöstäsi mutta mitään parantavaa lääkettä ei itse perusongelmaan ole. Mm. täältä voit kuitenkin saada tietoa ja ymmärrystä autismiisi, jos se sitä nyt sitten on. https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/autismikirjon-omahoito-ohj…
Tärekintä on oppia siis tuntemaan ja hyväksymään itsensä. Autismi ei ole sairaus vaan ominaisuus. Jos asia sinua askarruttaa kannattaa toki käydä keskustelemassa asiaa tuntevan kanssa. Autisminkirjon diagnosointiprosessi on hyvin pitkä ja monimutkainen aikuisen kohdalla:
Varaa lääkärin aika (neuvola, koulu-, tai oppilasterveydenhuolto, työterveys, julkinen tai yksityinen terveydenhuolto).
Valmistaudu vastaanotolle (pohdi ja kirjoita, miten autismipiirteet näyttäytyvät hyödyntäen esim. autismin seulontakaavakke
No mä sain aikuisena diagnoosin ekalla lääkärikäynnillä. Hoitsu kyseli ja teetti testin sitä ennen. Autismin kirjo.
Mä sain myös opiskeltua kk-tutkinnon loistavin arvosanoin, mutta yksityiselämässä (ja työelämässä) kaikki meni päin prinkkalaa, niin jouduin pian eläkkeelle. En ole saanut mitään tukea tai terapiaa autismiini.
Olen syrjäytynyt. Minulla ei ole ketään läheistä, ei ystäviä. Elämäni on todella yksinäistä. Parasta on kuitenkin ne hetket, kun muita ihmisiä ei näy, ei kuulu. Tuntuu typerältä elää ihmisten keskellä niin, että on muille ilmaa, näkymätön.
Ilmeisesti sinulla on autistisia piirteitä. Se ei vielä tarkoita, että olisit autisti.
Jos pääset tutkimuksiin, voit saada diagnoosin, tai sitten et. Riippuu hyvin pitkälle siitä, katsooko tutkimuksen tekijät, että ongelmasi johtuvat nimenomaan autismin kirjon piirteistäsi, vai jostain muusta.
Ja tutkimuksiin pääseminen riippuu ihan puhtaasti siitä, riittääkö resurssit vai ei. Yksityisellä helpompi päästä, jos on rahaa.
Diagnosoimaton tyhmyys on yleistä!
Diagnoosia ei nykyisin saa, ellei ole tarvetta tukitoimille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn juttelemassa sairaanhoitajan kanssa. Saako nuo testit kun vain pyytää? Voiko saada lääkityksen?
Ap
Ei saa pelkästään pyytämällä, vaan toki arvioivat kertomasi perusteella onko syytä testeihin.
Mitään lääkitystä autismin kirjoon ei ole, eli ei.
Jaa.