Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kevytintuvatakin pesu ilman kuivausrumpua

Vierailija
12.10.2024 |

Minun pitäisi pestä neljä vuotta vanha laadukas kevytuntuvatakki, mutta en uskalla, kun pelkään pilaavani sen. Siinä on hupun reunuksessa ja kauluksessa likaa ja muutenkin voisi pesu tehdä hyvää.

Haluaisin kokemuksia ja vinkkejä, miten tuollaisten takkien pesu ja kuivaus on onnistunut ilman kuivausrumpua. Minkälainen ohjelma ja kuinka kovaa uskaltaa lingota ja miten kuivaus onnistuu niin ettei untuvat kuivu yhdeksi klimpiksi, tai keräänny pesussa yhteen kasaan jättäen tyhjiä kohtia tms? 

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeessa kerrottiin että pesukoneeseen kannattaa laittaa pieni pallo, joka pöyhii jo pestessä untuvia. Kuivuessa pitää pöyhiä paljon. Vaaleaan takkiin tulee helposti ns ruskotus jälkiä, siksikin hyvä linkous ja pöyhimenen tärkeää. Jos on kallis takki vie pesulaan.

Mulla oli 3 tennispalloa koneessa pesun aikana. Silti untuvat menivät kasaan. Takki aika käyttökelvoton nyt. Paljon tyhjiä kanavia, joissa ei mitään fyllinkiä. Pitänee heittää pois. Onneksi ei ollut enää uudehko, vaan käytetty jo 2-3 talvea.

Minulle 2-3 talvea käytetty takki on kyllä vielä uudehko. 

Vierailija
62/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pesty untuvatakkini vuosia ilman kuivausrumpua.

Villaohjelmalla ilman huuhteluainetta, ja antanut henkarissa kuivaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeessa kerrottiin että pesukoneeseen kannattaa laittaa pieni pallo, joka pöyhii jo pestessä untuvia. Kuivuessa pitää pöyhiä paljon. Vaaleaan takkiin tulee helposti ns ruskotus jälkiä, siksikin hyvä linkous ja pöyhimenen tärkeää. Jos on kallis takki vie pesulaan.

Mulla oli 3 tennispalloa koneessa pesun aikana. Silti untuvat menivät kasaan. Takki aika käyttökelvoton nyt. Paljon tyhjiä kanavia, joissa ei mitään fyllinkiä. Pitänee heittää pois. Onneksi ei ollut enää uudehko, vaan käytetty jo 2-3 talvea.

Just, pilasit omalla toiminnalla takin. Lue täältä ketjusta nyt vinkit tulevaisuuden varalle. On kyllä todella lyhyt käyttöikä untuvatakille, ellei kyseessä ole sekunda.

Minulla on 11v vanha takki, joka toinen vuosi suunnilleen olen pessyt ja hyvin palvelee.

Vierailija
64/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle 2-3 talvea käytetty takki on kyllä vielä uudehko. 

Sehän on aivan uusi vielä minunkin mielestäni. Kaksi talvea on alle vuosi käyttöä vaikka kuinka syksystä kevääseen kulkisit samassa takissa. Jotain pielessä hoidossa tai laadussa?

Vierailija
65/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos aloittaisit lukemalla pesuohjeen? Siellä on kerrottu oikea pesulämpötila, saako laittaa kuivausrumpuun, jne. Takkia ja ohjetta näkemättä sanoisin, että 30 astetta, vähemmän pesuainetta, kuin normaalisti, takki yksin koneeseen, kevyt linkous ja tasokuivaus pöyhien. Jos menee siitä pilalle, niin takissa on vika.

Vierailija
66/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita vetoketju kiinni ja käännä nurinpäin.

Laita isoon pesupussiin ja käsinpesu ohjelma.

Tai pese käsin. 

Käsipesun jälkeen kuivausrumpu lienee oleellinen. Taitaa jäädä muuten aika märäksi ja paakkuiseksi, rutistaa ei untuvaa kannata. Jos jää likaa se heikentää ilmavuutta, hyvä käsipesu täytetyille tekstiileille vaatii kyllä aikaa ja antaumusta.

Vierailija
67/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vaatii yhden sunnuntaipäivän. Mulla oli hyvin lämmin sauna siis patterin takia ja kuiva ilma sielä. Laitoin sen takin sinne saunan lauteille ja kävin aina pöyhimässä tunnin välein. Hyvä tuli.

Kuivaakohan yhdessä päivässä? Kannattaakohan pesupussia käyttää? Voisiko ehkä vähentää untuvan kasaantumista? En tiedä. 

Vierailija
68/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin tarkastamaan takin pesulappua, mutta siinä ei ole sellaista ollenkaan! Käsittämätöntä. 

Vierailija
69/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin tarkastamaan takin pesulappua, mutta siinä ei ole sellaista ollenkaan! Käsittämätöntä. 

Eikun oli se siellä, taskun sisällä. 

Vierailija
70/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis laitoitko sinä hölmö nainen sinne tennispalloja ?? Et sitten ymmärtänyt että nehän takovat ne untuvat kasaan??

Voi herra Jumala miten naiset ovat yksinkertaisia!

Untuvatakki kuuluu pestä ilmavasti. Ilman mitään kasaan takovia palloja! Teit typerän aloittelijan virheen.

Onko nyt hyvä mieli? Miksi et pyytänyt jotain, vaikka ihan random MIESTÄ auttamaan sinua?

M28

Vierailija
71/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis laitoitko sinä hölmö nainen sinne tennispalloja ?? Et sitten ymmärtänyt että nehän takovat ne untuvat kasaan??

Voi herra Jumala miten naiset ovat yksinkertaisia!

Untuvatakki kuuluu pestä ilmavasti. Ilman mitään kasaan takovia palloja! Teit typerän aloittel

Saakohan naiset koskaan tehtyä yhtään mitään jos ei miehet olisi kokoajan neuvomassa ja auttamassa kuin pikkulasta? 

Vierailija
72/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

M28, pitäiskö sun käydä välillä vaikka ulkona puhaltelemassa? Alkaa lipsahtaa aika pahasti hysterian puolelle.

Vierailija
73/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M28, pitäiskö sun käydä välillä vaikka ulkona puhaltelemassa? Alkaa lipsahtaa aika pahasti hysterian puolelle.

Se on liian läpinäkyvä provo että kukaan viitsisi ottaa liian tosissaan. 

Vierailija
74/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun oli se siellä, taskun sisällä. 

Ohjeessa luki että untuvaa täytyy kuivata rummussa kunnes se on täysin kuivaa. 

Vierailija
75/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelkäät, että takki menee pilalle, pesetä pesulassa. Meillä ei ole kuivausrumpua, joten vien vanhemmilleni pestäväksi ne jutut, jotka rumpua kaipaavat (eli just nuo untuvatakit ja -peitot), mutta jos ei just aikataulut natsaa, niin vien pesulaan. Jos hinta mietityttää, kysy etukäteen.

Vierailija
76/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ap Pesula24, siellä peset ja kuivaat ja hyvä tulee.

Vierailija
77/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan. Pesin ja kuivasin yhden kevytuntsikan tuolla ja tuli hyvä. 

Vierailija
78/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan. Pesin ja kuivasin yhden kevytuntsikan tuolla ja tuli hyvä. 

Kuinka kauan siinä meni, kauanko sitä pitää rummussa kuivattaa? Käytitkö rummussa jotain palloja? Vaikka sen pesulassa pesisikin, kyllä siinäkin pitää tietää mitä tekee. En jaksaisi istuskella jossain pesulassa koko päivää. 

Vierailija
79/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesula = paikka, jossa pesulan työntekijät pesevät pyykit

Itsepalvelupesula = paikka, jossa peset itse pyykit liikkeen koneilla.

Vierailija
80/92 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesula = paikka, jossa pesulan työntekijät pesevät pyykit

Itsepalvelupesula = paikka, jossa peset itse pyykit liikkeen koneilla.

No tuo pesula24 on nimenomaan itsepalvepesula.