Kuinka paljon ja miten vauvanne liikkuvat? Mikä rv?
Itselläni on nyt rv 24. Istukka on kohdun etuseinämässä, joka selvästikin vaimentaa potkuja. Ensimmäiset liikkeet tunsin jo rv14. Vauva ei vaikuta kovin vilkkaalta tapaukselta potkujen suhteen, vaikka ultrissa on aina hänen sanottu olevan erittäin virkeä tapaus. Minä en kuitenkaan noita potkuja kovinkaan usein tunne. Aamuisin hän ilmoittelee olemassaolostaan, samoin iltaisin kun käyn nukkumaan. Satunnaisesti päiväsaikaan huomaan myös liikkeitä, jos istun rauhassa tai lepään sohvalla eli keskityn niitä kuuntelemaan. Voisin sanoa, että ehkä viitisen kertaa päivässä tunnen potkuja. Usein niitä tulee kerralla useampia, toiset kovempia ja toiset taas vaimeampia. Tämä vähäinen määrä kuitenkin huolestuttaa ja siksi haluaisin kuulla kuinka usein te muut tunnette vauvan liikkeitä? Onkohan istukan sijainnilla merkitystä?
Kommentit (6)
Mulla on kanssa istukka etuseinämässä ja ultrassa sanottiin, että se saattaa hieman vaimentaa potkujen tuntemista..
Meidän pikkuinen on tosi kova liikkumaan ihan vuorokauden ajasta riippumatta.. Itsellä koko maha heiluu, kun vauva oikeen urakalla villiintyy jumppaamaan. Ja kylkiluita kolottaa nuo jatkuvat potkut.. Minulla raskausviikkoja kasassa 33+4
...mahassa, mutta nyt eivät ole. Kummastakin sanoin aina että ne vain kääntyvät kyljeltä toiselle ja ovat siinä tulleet äitiinsä ;)
Poika ei ole sen jälkeen kun oppi kävelemään tai voisiko sanoa juoksemaan kävellyt rauhallisesti metriäkään. Vilskettä riittää. Ja samoin on tytön kanssa. Hän vasta oppinut kävelemään mutta ottaa juoksee jo kovaa vauhtia.
Sehän siinä on ikävä puoli että sitä sitten saa olla kokoajan sydän sykkyrällä, että onko kaikki hyvin kun ei liikkeitä tunnu, mutta toisessa raskaudessa se jo helpotti vähän, mutta vain vähän. Sillä huolissaanhan sitä on joka tapauksessa hieman kokoajan :)
Ja varsinkin kun muut kanssa sisaret ähkivät vieressä kun vauva potkii kovaa ja itse saa kuullostella ihan tosissaan että liikkuuko se vauva vai ei. Minulla ei ole hajuakaan miltä tuntuu kun vauva potkii kylkiin. Mutta tiedän miltä tuntuu kun vauvaa kääntää onnellisena kylkeään :)
Huoli pois (sen verran kun sitä nyt voi olla huoleti) ja onnea synnytykseen ja lämpöisiä vauvahetkiä!
Nyt on viikkoja 18+5 ja lähes joka päivä tunnen jotain, jos pysähdyn kuulostelemaan. Tälläkin viikolla on ollut kuitenkin selvästi päiviä, jollon on ollut vaisumpaa ja toisinaan taas tuntuu että " poksahtelua" tuntuu jatkuvasti :o)
Sellainen kutittava tunne vatsan sisällä taitaa myöskin olla vauvan liikehdintää? Aivan kuin joku hivelis sulalla sisäpuolelta, alkaa aina ihan hervottomasti naurattaa se tunne :)
ja oon ihan tyytyväinen liikkeiden tuntemiseen, vaikka ei ole yhtään vilkkaampaa kun sulla. ja mulla istukka takaseinässä.
vauvasella on rytmi muuttunu täs viime viikkoina. oli aika säännöllisesti 3 tunnin välein jumppatuokio, mut nyt hiukan harvemmin ja epäsäännöllisemmin... potkuja ja jonkinlaista kyljenkääntöä tuntuu enimmäkseen. liikkeet on kuitenkin niin vahvoja ja selkeitä, etten ole huolissani. kunhan päivittäin ilmoittaa elonmerkkejä (eikä ihan erilaisia kun yleensä) niin uskon, että kaikki on ok :)
kaikkea hyvää teille ja turhat huolet pois!
Tiina ja pumpsis :)
Mulla ei ole istukan paikasta tietoa (muuta kun että ihan hyvällä alueella on), mutta ainakin täällä mahassa liikutaan ja paljon. Tällä hetkellä rv 26+3. Jostain 18 viikosta alkaen oon tuntenu jonkinlaisia liikkeitä ja nykyään niitä ei tarvi miettiä yhtään. Siis että liikkuuko vai ei. Potkut näkyy mahan pinnalle ja tälläkin hetkellä taitaa tehdä jotain voltteja tuola kun koko maha muljuu. Eilen illalla napsin pari karkkia pikkusiskolta ja vauva villiinty hetken päästä ihan täysin. Töissä se on välillä inhottavaa kun ei voi keskittyä kun yks potkii ja hytkyy. Mutta toisaalta, ei tarvi ainakaan murehtia että onko vauva hengissä.
laiska masuasukki. Yleensä pientä myllerrystä mahassa tuntuu yhdeksän aikaan ja sitten satunnaisesti muuten. Aiemmen mukelolla oli selvä rytmi, mutta viime aikoina tuo rytmi on kadonnut.
Siskolla oli näillä viikoilla maha mustelmilla, mutta itse en ole kertaakaan kokenut kipeää ottavaa potkua. Yhteen kertaan on tullut vierailtua äippäpolillakin tarkastuksessa kun liikkeitä ei tuntunut... Mutta näitä rauhallisiakin sikiöitä kyllä löytyy. Itselle tietenkin olisi helpotus, jos niitä liikkeitä tuntuisi kunnolla ja useasti, mutta minkäs teet.
Coltsfoot ja Elsa 32+4