Miten tulla enemmän aamuvirkuksi?
Olen koko elämäni ollut hyvin aamu-uninen ja kouluun heräämiset olivat aina tuskaa, nytkin olen koko aikuisikäni yrittänyt elää työelämän vuoksi aamurytmissä heräten klo 6 jälkeen. En vain totu, vaikka menisin miten ajoissa nukkumaan. Elämäntavat ovat terveelliset, syön hyvin ja harrastan liikuntaa, olen kokeillut kirkasvalolamput yms, labroja on seurattu, vitamiineja sekä rautaa syön. En ole masentunut. Vaikka mitä yritän ovat aamut ihan tuskallisia ja tuntuu, että elämänlaatu kärsii eikä töiden jälkeen meinaa jaksaa mitään, kun koko päivä on tuntunut menneen univajeessa vaikka olisin nukkunut hyvin.
Voiko tälle tehdä mitään? Muuta kuin vaihtaa työtä. En kokonaan iltatyötäkään haluaisi perheen vuoksi. Ottaa päähän, kun maailma tuntuu pyörivän aamuvirkkujen mukaan ja itse ei vain taivu siihen.
Kommentit (8)
Ei siihen noin vain tulla, se on geeneissä. Ei auta aikaisin nukkumaan meno, aikaiset aamut on saatanasta. Olen illanvirkku ja aamun torkku.
En ole löytänyt vastausta vieläkään:
pääni on töissä usein ihan tökkelössä melkein puoleen päivään ip on sitten parempi ilman liikuntaa en kyllä heräisi ikinä 😫
En usko, että voi mitenkään vaikuttaa. Se vaan on joku meissä. Itse olen aamuvirkku. En nuku, en kirveelläkään. Kuudelta viimeistään ylös. Ja olen vielä työtön, että voisin nukkua, vaan kun ei. Olen nuoresta asti ollut aamuvirkku.
Ei sitä omaa luontaista rytmiään vaihtaa voi. Eli aamut tulee olemaan aina jossain määrin tuskallisia. Mutta voihan sitä aikuinen ihminen toki vaan pakottaa itsensä toimimaan vaikka väsyttääkin. Niin itsekin olen kohta 30 vuotta työelämässä tehnyt, ja moni muu.
Tosin, tuo 6 on aika extreme, eikö ole löydettävissä töitä joihin riittäisi myöhäisempi herääminen? Esim. itse aloitan työt klo 9 ja koska teen työtä etänä kotoa, herään 8:55. Viikolla menen nukkumaan ehkä klo 3, joten siihen jää sentään kuutisen tuntia unta, jolla pärjään ihan hyvin kunhan viikonlloppuna nukun sitten enemmän.
Toisin kuin osa kuvittelee ei iltavirkku voi omalla päätöksellä tai harjoittelulla muuttua aamuvirkuksi, kyse on biologisesta ominaisuudesta. Voi kyllä elämäntavoilla ja muilla tavoilla vaikuttaa siihen, että aamut sujuvat mahdollisimman vähällä tuskalla. Ja miksi se on aina niin, että kaikkien pitäisi jotenkin "korjata" itsensä aamuvirkuksi? Mitäs jos kaikki aamuvirkut pakotettaisi väkisin valvomaan ja tekemään töitä illalla siinä kohti kun on pahin väsymys päällä?
Taitaa uni ja nukahtamislääkkeet olla ainoita joilla voi muuttaa unirytmiä aamuvirkun suuntaan. Ilman reseptiä nekin aineet lasketaan huumeiksi. Aika rankkaa kun tuollaisia pitäisi syödä että olisi aamuvirkku.
evvk