Ensiasunnon ostaja kaipaa neuvoja
Olen asunut koko aikuisikäni vuokralla. Nyt olisi ensiasunnon osto (kerrostalo) edessä.
Olen etsinyt asuntoa halutulta alueelta. Ostajia asunnoille siis on. Onko mikään etu muihin ostajaehdokkaisiin verrattuna asuntokaupoilla se, jos voin sanoa, että minun ei tarvitse myydä entistä asuntoa ensin pois (koska sellaista ei ole)? Eikö ole aika tavallista, että ihmiset haluavat ensin myydä omansa pois ennen kuin ostavat uuden? Harva kuitenkaan kai myy oman pois ja muuttaa vuokralle asumaan x ajaksi, kun etsii uutta kotia?
Kommentit (41)
Jos vain mahdollista, kämppä asunto-osakeyhtiöstä, joka omistaa myös tontin. Vihoviimeinen vaihtoehto on, että tontin omistaa kolmas taho. Näistä tulee hankaluuksia, kun alkavat rahastamaan, kun eka tontin vuokrasoppari loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Osta kaksio saunalla ja parvekkeella, jos mahdollisuus. Oma tontti. Tuovat asumismukavuutta.
Parempi kylläkin ostaa kaksio, joka on tehty taloon sisälle, eikä saunan ja parvekkeen päälle. Ja muutenkin, kaksio on niin pieni pinta-alaltaan jo muutenkin, ettei siihen ole järkevää ängetä "saunan" nimellä kulkevaa hukkaneliö-hikikoppia
Kyllä se voi olla etu, mutta ei välttämättä ylivoimainen. Jos ostaa yksiötä tai kaksiota, niin siellä on todennäköisemmin muitakin ensiasunnon ostajia liikkeellä etkä ole välttämättä ainoa ostajaehdokas, joka voi tehdä tarjouksen ilman ehtoa oman asunnon myymisestä ensin.
Silloin kun me ostettiin paritaloasuntoa, oltiin kiinnostuneista ainoat, joilla ei ollut oma kämppä myymättä.
Kyllä nykytilanteessa jotkut myy ja muuttaa vuokralle. Ystäväni tekivät juuri näin, myivät kaksionsa pois kun kerran löysivät sille ostajan hankalassa tilanteessa, ja muuttivat itse vuokralle joksikin aikaa etsimään taloa.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on etu, mutta pidä pää kylmänä. Muista tarkistaa taloyhtiön talous. Ja kunnon kuntotarkastus. Älä koskaan luota välittäjän teettämään kuntotarkastukseen.
Välittäjän teettämä kuntotarkastus kerrostalossa?
Kannattaa varoa sitä velatonta hintaa, jos taloyhtiössä just on tehty iso remppa, mutta kustannuksia ei ole vielä jaettu osakkaille.
Kannattaa katsoa sellaisia, joissa on isommat remontit tehty ja taloyhtiön talous on kunnossa. Kannattaa katsoa myös tontin tiedot, onko vuokralla vai oma. Jos vuokratontti, niin miten pitään sopimus on vielä voimassa.
Nyt on vielä 0-korko ajan hinnat ei kannata ostaa ennenkuin hinnat on korjannut reaalimaailman tasolle. Hinnoissa on ainakin Helsingissä 100t ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vielä 0-korko ajan hinnat ei kannata ostaa ennenkuin hinnat on korjannut reaalimaailman tasolle. Hinnoissa on ainakin Helsingissä 100t ilmaa.
Kaikista hintapyynnöistä voi tinkiä tasan 100t. Ihan sama onko miljoonakämppä vai yksiö lähiöstä. Satku pois!
Tehän säikytätte ap:n ihan täysin. Ei se nyt noin monimutkaista ole. Kun löydät kivan kohteen, tutki esite ja isännöitsijäntodistus kunnolla, ja pyydä välittäjää selittämään kaikki kohdat, joita et ymmärrä. Voit myös soittaa isännöitsijälle ja kysyä tulevista rempoista ja taloyhtiön tilanteesta.
Vielä yksi tärkeä asia: varmista, että olet ymmärtänyt, mikä on velaton hinta, yhtiölaina ja myyntihinta.
Tärkeintä on, että pidät asunnosta. Se on tuleva kotisi. Nämä muut asiat vaikuttavat enemmän siihen, paljonko asunnosta kannattaa maksaa.
Onnea uuteen kotiin!
Testaa äänieristys, kunnolla. Moni uusi kerrostalo ihan pahvista tehty halvalla.
Ja kun teet tarjouksen, tee realistinen. Älä mene katsomaan 200 t hintaista asuntoa ja sitten ala tinkaamaan, ettei mulla ole kuin 150 t rahaa, kai tän siihen hintaan saa?
Vierailija kirjoitti:
Osta kaksio saunalla ja parvekkeella, jos mahdollisuus. Oma tontti. Tuovat asumismukavuutta.
Sauna on monelle hukkaneliöitä. Itse olen todella tyytyväinen, että on vaatehuone ja ei ole saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista hintapyynnöistä voi tinkiä tasan 100t. Ihan sama onko miljoonakämppä vai yksiö lähiöstä. Satku pois!
Höpöhöpö! Neliö 180 tonnia pääkaupunkiseudulla ei kyllä tipu hinta 100 tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Se etu tulee siitä, että sinulla on mahdollisuus ns. rahat tiskiin. Onhan sinulla lainalupaus pankista?
Juuri näin. neuvottele pankista laina valmiiksi ja tarjousta tehdessäsi tee ERITTÄIN selväksi että finanssi puoli on hoidossa...(Toitottaa entinen kiint.väl. yrittäjä!)
Sellainen asia kannattaa myös tarkistaa taloyhtiössä, että onko jollain yhdellä samalla omistajalla useita asuntoja kyseisestä yhtiöstä. Se voi olla ongelma, jos yhdellä taholla on iso tao enemmistö äänivalta yhtiössä. Silloin yleensä kaikki tarvittavat remontit tehdään viime tingassa tai ei ollenkaan.
Lukekaa tuo juttu varoittavana esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen asia kannattaa myös tarkistaa taloyhtiössä, että onko jollain yhdellä samalla omistajalla useita asuntoja kyseisestä yhtiöstä. Se voi olla ongelma, jos yhdellä taholla on iso tao enemmistö äänivalta yhtiössä. Silloin yleensä kaikki tarvittavat remontit tehdään viime tingassa tai ei ollenkaan.
Lukekaa tuo juttu varoittavana esimerkkinä.
No voi sun rähmä, siis tietenkin "voi olla ongelma, jos yhdellä taholla on iso _osa äänivallasta tai_ enemmistö..." Jospa tuli nyt ymmärrettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on etu, mutta pidä pää kylmänä. Muista tarkistaa taloyhtiön talous. Ja kunnon kuntotarkastus. Älä koskaan luota välittäjän teettämään kuntotarkastukseen.
Kerrostalossa ei oikeastaan tarvita mitään kovin kummallisia kuntotarkastuksia. Taloyhtiön talous ja tulevat remontit kannattaa selvittää. Kysy sukulaisilta ja tuttavilta jos joku voisi neuvoa näissä asioissa. Itse olen saanut erittäin hyvät vinkit ihan sillä että olen kysynyt kaverilta joka on raksaukko ja sedän ex vaimon veljeltä !!! joka on kiinteistönvälittäjä.
Kuntotarkastus pitää tehdä myös asunto-osakeyhtiön huoneistoon esimerkiksi piilevien kosteusvaurioiden vuoksi, joka voi johtua edellisen omistajan huonosti tekemästä remontista homevaurioista puhumattakaan.
Onko kylpyhuonee
Kaada ämpärillinen vettä siihen lattialle, niin siinäpä näet ihan itse. Ei siihen kuntotarkastusta tarvita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa ei oikeastaan tarvita mitään kovin kummallisia kuntotarkastuksia. Taloyhtiön talous ja tulevat remontit kannattaa selvittää. Kysy sukulaisilta ja tuttavilta jos joku voisi neuvoa näissä asioissa. Itse olen saanut erittäin hyvät vinkit ihan sillä että olen kysynyt kaverilta joka on raksaukko ja sedän ex vaimon veljeltä !!! joka on kiinteistönvälittäjä.
Kuntotarkastus pitää tehdä myös asunto-osakeyhtiön huoneistoon esimerkiksi piilevien kosteusvaurioiden vuoksi, joka voi johtua edellisen omistajan huonosti tekemästä remontista homevaurioista puhum
Kylppärin lattia kaatoa koskeva virke oli oma kappale erillään kuntotarkastuksesta. Tiedän, että siitäkin on käräjöity kalliisti, kun on asunnon arvoa alentava seikka.
Taitaa toiset puhua aidasta ja toiset aidanseipäästä tuossa kuntotarkastus asiassa. En nyt varsinaisesti palkkaisi osakekauppaan mitään varsinaista kuntotarkastajaa, en luota kyseiseen ammattikuntaan muutenkaan. Mutta kyllä asunto on sen verran iso hankinta, että ennen kauppoja on syytä tarkastaa tietyt perusasiat.
Juurikin kylppärin lattiakaadot ja ilmastointi. Ikkunapuitteet, vetääkö ikkunan vieressä? Seinien äänieristys, kuuluuko wc:n äänet hyvin muualle asuntoon? Silloin usein myös asuntojen väliset seinät ovat hatarat, vaikka just asuntoesittelyn aikaan ei naapurista mitään kuuluisikaan, saattaa naapurit olla töissä. Allaskaapit niin keittiöstä kuin kylppäristäkin. Silikonisaumojen kunto. Onko liesituuletin aktiivihiilellä vai meneekö ilma ulos? Ja kuinka tehokkaasti toimii. Millainen on pyykinpesukoneen liitäntä, näyttääkö siistiltä? Entä vuotaako wc:n käsisuihku? Näkyykö kalkkirantuja vesihanoissa? Miltä rappukäytävässä näyttää, onko siistiä vai repsottaako paikat?
Kyllä itsekin voi paljon päätellä ihan silmämääräisesti asunnon kunnosta. Ja tietysti todella tärkeää on tutustua huolellisesti isännöitsijän todistukseen ja muihin taloyhtiön papereihin, vaikka ne saattavat ensikertalaisesta tuntua vaikeilta. Mutta kyllä asunnon ostamisesta selviää, huolellinen kannattaa olla, mutta ei se mitään rakettitiedettä ole.
Kuntotarkastus pitää tehdä myös asunto-osakeyhtiön huoneistoon esimerkiksi piilevien kosteusvaurioiden vuoksi, joka voi johtua edellisen omistajan huonosti tekemästä remontista homevaurioista puhumattakaan.
Onko kylpyhuoneen kaadot tehty oikein niin, että vesi valuu kaivoon eikä jää seisomaan lattialle.