Mikä riski, jos ei työsopimusta? Tai siis onko laitonta?
Olen jo vuosia (tai no kolme) tehnyt tuurauksia muun elämän (opintojen jne.) ohella yritykselle. Koko kesän tuurauksille on tehty sopimukset, mutta jos mulle on soitettu, että x on kipeä, pääsetkö pariksi päiväksi niin ei mitään sopimuksia ole ollut. Olen kokoaikainen opiskelija.
Työnantajan kanssa kaikki on toiminut hyvin, palkat on tulleet ajallaan ja oikein. Luottamus on molemminpuolista. Riskit siis voi tietenkin liittyä jotenkin huijatuksi tulemiseen, mutta en pelkää tätä.
Palkoista tietenkin menee ilmoitus tulorekisteriin ja sieltä kela ne kuukausittain tarkistaa.
Kommentit (5)
Kannattaa varmuudeksi tehdä ns. Nollasopimus ihan kirjallisena.
Silloin kun työnantaja sinulle soittaa ja kysyy pääsetkö tekemään pätkän entisellä taksalla tai vaikka uudella ja sinä vastaat siihen, että mikä ettei on teidän välillenne syntynyt työsopimus.
Sopimus on suullinen ja sinällään aivan pätevä ainoastaan riita tilanteessa näytön esittäminen on molemmille haasteellista jos ketään ulkopuolista ei ole kuulemassa.
Mutta jos homma toimii niin anna mennä vaan. Tuota tehdään ihan jatkuvasti varmaankin valtaosassa satunnaisista työpätkistä.
Ei tarvitse olla kirjallista sopimusta välttämättä.
Mitäs jos työnantaja ei ole maksanut sun työeläkemaksuja, milläs todistat olleesi työsuhteessa?
44 vuotta tein töitä, yhtään työsopimusta en tehnyt, eikä mitään ongelmia ollut. Riippuu tietenkin työnantajasta millaisia riskejä siinä on.