JOULUNTÄHTIEN -06 loppuviikko to-su
Uutta pinoa pystyyn taas =)
Saattaa tulla aika iso pino neljältä päivältä, mutta haitanneeko tuo =)
Kommentit (32)
tintti: minulla on lainassa nauha-ja kuorivaippoja. tottaon että uusien kestovaippojen hankinta tulee kalliiksi. paljon kuulostais olevan käytettyjä myynnissä ompelin vuiosi sitten itse vaippoja. kaavan löysin suuri käsityökerho lehdestä muistaakseni 1/05 numerosta. ainaki jonkin verran kaatopaikkojen jätemäärä vähenee ja ehkäpä rahaakin sitten säästyy. kestoilu on vielä suht helppoa näin pikkuvauvan kans, mutta suuremman lapsen kanssa jo hiemän työläämpää...
tänään huomasimme, että vauva ei suostu ottamaan pulosta korviketta. äidimaito menee pullosta...oppisikohan jos yrittäisi sinnikkäästi ?olisiko kellään vinkkejä?
Jospa nyt kirjoittaisin ensimmäisen viestin tälle viikolle.
Meillä jatkuu koliikkivaivat ihan täysillä. Viime viikolla olikin puhetta siitä vyöhyketerapiasta. Toiveikkaana tilasin ajan meidän PikkuPojulle ja sainkin sen heti tiistaiksi.
Sen jälkeen meillä onkin itketty kahta kauheammin.. yötä päivää.
Voi itkujen itku, kirjaimellisesti!
Täytyy vielä yrittää, terapeutti oli sitä mieltä, että joskus vaivat pahenee aluksi ja helpottaa vasta 3-4 hoitokerran jälkeen. Ripustan siis kaiken toivoni siihen, että me kuulutaan niihin joilla se auttaa vasta myöhemmin. Nyt siis eka hoitokerta pahensi tilannetta. Meillä oli silloin tiistaina iltapäivällä se hoito. (PikkuPoju selkeästi nautti olostaan vyöhyketerapeutin käsittelyssä, Poju vaan naureskeli ja hymyili onnellisena kun jalkapohjia hierottiin) Joskus yhdeksän aikaan illalla PikkuPoju alkoi itkeä kimeästi, itki ja itki lähes tauotta suoraa huutoa aamu kuuteen, nukkui vain muutaman hassun tunnin ja aloitti ke aamupäivällä taas.. muutamat pikkutirsat päivän mittaan ja illasta aamuun taas kimeää itkua. Torstai samalla kaavalla, vain muutama tunti aamulla unta, päivällä pikkutirsoja ja kaikki valveillaoloaika kimeää itkua.
Tänään on tuntunut että vyöhyketerapian vaikutus olisi jo vähentynyt.. PikkuPoju on ollut tänään selkeästi rauhallisempi. Itki kyllä päivällä aika paljon, muttei niin hysteeristä itkua kuin edellisinä päivinä. ja taas tänään alkoi itku klo 21 mutta nyt poika nukkuu tässä rinnalla samalla imien.. rauhallinen näyttää olevan. Nukahti noin puoli tuntia sitten, joten nyt ei huutoa ollut kuin 2,5 tuntia putkeen..
Nyt paininkin ajatuksieni kanssa..
Vienkö maanantaina vyöhyketerapiaan vai en..? Mitä jos taas pahenee..? Vai joko se helpottaisi? Voisiko toinen kerta tuoda jo muutosta siihen tilanteeseen mihin apua hain, eli koliikki huutoihin iltaisin.. Nekin tuntuivat lastenleikiltä tähän pahentuneeseen tilanteeseen verrattuna.
Uskallanko siis jatkaa vyöhyketerapiaa?
Nyt lopuksi pyydän anteeksi näin omanapaista kirjoitusta, mutta en tosiaan jaksa lukea tämän viikon pinoja, enkä näin ollen ole ollenkaan kärryillä teidän muitten kuulumisista.
Nyt menemme pikkuisen kanssa nukkumaan, toivottavasti PikkuPojukin saa nukuttua omia univelkojaan tänä yönä pois. Väsyttää tää varman jo häntäkin =(
terveisin
rätti-väsynyt -mm- ja massuvaivainen PikkuPoju
Surkeus kun teillä kävikin noin =( Oisitte tekin jo ansainneet helpotusta... Mä en nyt osaa sanoa juuta enkä jaata tuohon vyöhyketerapian jatkamiseen... Itse ehkä jatkaisin kun oon kuullu niin paljon positiivista siitä terapiasta enkä oo tainnu kuulla kertaakaan että se ois pahentanu vaivoja -on kyllä pahentanu alussa, mutta helpottanu kun terapiaa on jatkettu... Ymmärrän kyllä jos teitä mietityttää se jatkaminen kun meni noin hankalaksi -itsekin miettisin jonkun aikaa =/
Meilläkin taas huudettiin ilta... En ymmärrä mikä tuon tekee, että Lassi saa mahakipuhepuleita aina tuossa 21-24 eikä mikään tunnu auttavan. Jatkuvaa huutoa se ei ole kun välillä rauhottuu kun vaihdetaan vaippaa tai hyppyytetään pystyasennossa, mutta jonkinasteista kitinää ja itkua tuntuu olevan joka ilta. Tänään päätettiin että huomenna aloitetaan taas rela-tipat kun meni jo aikamoiseksi hepakaksi... Yöt Lassi kyllä nukkuu suht hyvin ja päivisinkin juttelee ja on ihan pirteänä -mitä nyt välillä vähän vääntää- mutta iltaa kohti muuttuu hankalaksi ja sitten tuossa yhdeksän paikkeilla alkaa itku ja vetää itseään tosi voimalla kaarelle. Neuvolan tätikin sanoi tuosta kaarelle vetämisestä että pitäis yrittää estää, mutta kun poju herppaa kunnolla niin ei tunnu riittävän edes miehen voimat =0 No mutta, enää pari viikkoa niin Lassi on jo 3 kuukauden ikäinen ja mä jaksan sinisilmäisesti uskoa että sitten häipyy mahakivut unholaan =) Ja pyydän: älkää kertoko kuinka teidän vanhemmilla lapsilla ne loppui vasta 6 kk ikäisenä -kertokaa sitten parin viikon päästä kun ihmettelen et miks ne ei jo mee pois =)
Oho, kylläpä noista pienen ihmisen mahavaivoista saa aina pitkän tekstin aikaseksi =)
No, toivotaan että huomenna ei tarvi tulla kirjottelemaan masuvaivoista...
pimmi+Lassi
Ensinnäkin kerron nopeasti, että meillä on [b]loistoyö[/b] takana! Tyttö nukahti klo 22 ja nukkui puoli 9:ään kahdella nopealla syötöllä! Itse vain huomasin klo 5 syötön jälkeen tutun " vaivan" entisiltä, esikoisen ajoilta: en välttämättä osaa nukahtaa heti, jos takana on pari hyvää unipätkää. Olen tietenkin todella kiitollinen ja onnellinen tästä. Toivon hartaasti tällaisen menon jatkuvan. En halua edes muistella niitä meidän kauhuöitämme... Kop kop kop.
[b]Himpura,[/b] teillä taidettiin syödä jo tuttipullosta. Oliko se niin, että äidinmaito kelpasi, muttei vastike? Kaipaisin nimittäin jo itsekin irtiottoa kotiympyröistä aina välillä. Meillä tyttö on kerran kokeillut vastiketta Aventin pullosta eikä uponnut lainkaan! Mikä pullo teillä on käytössä?
[b]Pimmi.[/b] Onpa totisesti inhottavaa, että Lassilla on nuha ja että hänen äänensä menee käheäksi. Sitäkin kurjempaa on, että teillä on noita iltahuutoja! Se olisi niin hienoa, jos tietäisi, milloin vaivat helpottaisivat. Sinua on nyt turha yrittää lohduttaa, että ne loppuvat joskus, sillä se ei tuo lohtua juuri nyt. En voi kuin toivottaa kovasti voimia ja tsemppiä! *halaus*
Ja sitten lopuksi [b]mutter-mommy[/b]. Tuntui niin kovin pahalta puolestanne lukea tuota viimeistä viestiäsi! On se niin väärin, että teitä koetellaan. Etenkin kun sinulla on kaksi pientä siinä rinnalla hoidettavana vielä. Kuten olen aiemminkin sanonut, en osaa edes kuvitella, kuinka raskasta on, kun koliikkivauvan lisäksi ovat 1,5- ja 3-vuotiaat. Teitä kyllä koetellaan ihan liiankin kanssa!
Meillähän on nyt kolme [b]vyöhyketerapiakäyntiä[/b] takana. Meillä vaikutti eka käynti siten, että vauva nukkui seuraavan yön hyvin (söi todella tiheästi, mutta ei karjunut tuntikausia aikaisempien öiden tapaan). Kolme seuraavaa päivää olivat meidän mittakaavassamme vaikeita, koska vauva heräsi varhain aamulla (klo 5 tienoilla) ja kitisi valveilla oikeastaan koko päivän. En tiedä, oliko se vyöhyketerapian vaikutusta vai johtuiko se jostain muusta. Kitinä loppui kolmen päivän jälkeen. Eilen oli kolmas käynti ja yö sujui loistavasti. (Anteeksi, jos väännän puukkoa haavassa.)
Pointtini on kuitenkin se, että [b]joillakin se tilanne voi huonontua ensimmäisen terapiakäynnin jälkeen[/b]. Olen kuullut sellaisesta. Kun itse tuskailin viikko sitten, käyttääkö vauvaa enää toista kertaa terapiassa, minua neuvottiin käymään sinnikkäästi. Samaa neuvoisin teillekin, mutter-mommy. Meidän terapeuttimme sanoi, että jotkut (harvat) saavat avun jo yhdestä kerrasta, mutta kannattaa käydä kolmesta viiteen kertaa.
Kyllä on niin avuton olo eikä löydy oikein sanoja. Väsymyksesi ja epätoivosi määrä on varmasti ihan kauhea. Toivon sydämestäni, että saisitte kuitenkin avun vyöhyketerapiasta, vaikka nyt näyttääkin pahalta. Kovasti voimia teille! Niitä totisesti tarvitaan. Lämmin halaus sinulle, m-m!
Iituli
Tänään käytiin toisen kerran neidin kanssa vauvauinnissa. Meni ihan hyvin, mutta nälkä yllätti, joten nousimme aikaisemmin altaasta. =) Ei me ihan samoja " temppuja" tehdä kuin nämä isommat vauvat, mutta on kiva liikkua altaassa, kelluttaa vatsalla ja selällä. Muutenkin neiti on ollut tosi tyytyväinen iltaisin, olen vähentänyt disflatylin 2x/vrk, aikaisemmin annoin sen max 3krt. Jos nämä masuvaivat häviäis pikku hiljaa, vaikkei meillä niistä pahasti ollakaan kärsitty jos vertaa esim iituliin ja m-m.
[color=blue] mutter-mommy [/color] kyllä minäkin melkein sanoisin, että kokeilkaa vielä sitä vyöhyketerapiaa, vaikkei mulla siitä kokemusta olekaan. Jos se teillä vaatii sen 2-3krt ennen kuin auttaa. Tsemppiä teille!! *iso hali*
[color=blue] pimmi [/color] miksei vauva saa vetää itseään kaarelle??? Pahentaako se masuvaivoja vai onko siitä muuta haittaa?? Meidän neiti nimittäin vetää itseään oikein kunnon kaarelle sylissä, vaikkei hänellä mahavaivoja olekaan. Kun kantaa silla hänen kasvot mun kasvoihin päin. Miten sen voi estää?? Kiva jos viitsit vastata!
[color=blue] iituli [/color] voi kun ihana lukea teidän nukutusta yöstä!! Nyt sit toivomme että tämä jatkuu!! Kiva lukea mukavia uutisia! *hali* =)
[color=blue] Hyvää lauantai-illan jatkoa!
rusina & nukkuva neiti 5.12
Meidän vauva siis ottaa tuttipullosta pakastettua ämmää, mutta Nan ei maistunut kuulemma juurikaan. Itkun jälkeen oli suostunut ottamaan 20-30 ml eli sen verran että pahin nälkä meni ohi. Meillä on Ainun pulloja ja niitä on huolinut ihan hyvin. Esikoinen oli tosi nirso pullolle ja hänelle kelpasi vain Mamin venttiililliset pullot, jotka on edelleen iltapulloina käytössä(vieläkään siis muut pullot ei käy). No, ei auta kun yrittää pakastella maitoa pikkuhiljaa uudlleen ja yrittää totuttaa tuohon korvikkeeseen. Itse kaipaan irtiottoa useastikin oman jaksamisen kannalta ja vauvan syömärytmiä ei voi ennustaa vielä ollenkaan...no tuskinpa vauvalle kovin traumaattinen kokemus oli, mutta minulle enemmän...on se niin ihana huomata, että voi jättää isälle ja isovanhemmille hoidettavaksi muutamaksi tunniksi eikä nälän vuoksi tarvitse olla aina minun paikalla.
Mm:lle kovasti voimia arkeen. Uskotaan ja toivotaan että muutaman viikon sisällä koliikki alkaisi helpottaa!
Olette sitten ihania kun jaksatte tsempata! kiitos.
Päätimme miehen kanssa että jatketaan vielä sitä vyöhyketerapiaa. Koitetaan vielä 2 kertaa, ja jos aina vaan pahenee niin sitten lopetetaan.
Viime yö meni suht hyvin. Menimme siis PikkuPojun kanssa nukkumaan sen viestini jälkeen.
PikkuPoju nukkui kainalossani tisu suussa noin klo 3 asti, jolloin alkoi itkeä. Itkua jatkui tauotta klo 7 asti kunnes tuli ISOT kakat.. ja sitten taas unta, tissi poskea vasten.. Nukuimme putkeen puoleen päivään!! Onneksi miehellä siis vapaapäivä, arkena olisinkin joutunut jatkamaan aamua (kolmen tunnin yöunilla jälleen) muitten lasten kanssa. Onneksi siis miehellä vapaapäivä ja hän nousi ylös klo 7 kun isommat lapset heräsivät.
Päivä on mennyt kuitenkin itkujen saattelemana. Vain tunnin tirsat on pikkuinen ottanut alkuillasta.
Niitten tirsojen jälkeen meillä olikin oikea hymypoika! PikkuPoju hymyili ja flirttaili oikein innoissaan =) Ja jutteli, kertoi tarinoita hymyssä suin. Oli niin ihanaa nähdä taas hymyä pojan huulilla. Yhdessä jutustelimme ja hymyilimme pitkät tovit toisillemme.. minulla ihan kyyneleet silmissä, niin ihana se hetki oli =) (nää hetket on meillä harvassa, joten siksi innoissani kerron tästä!)
Nyt taas nukkuu rinnalla tässä samalla kun tätä kirjoitan. Toivottavasti saamme tänä yönä nukkua.
Nyt vaan odotamme maanataita.. pelottaa ihan että mikä vaikutus sillä terapialla tulee olemaan.
-mm- ja PikkuPoju
Sinä se jaksat tsempata muitakin vaikka itselläsikin on ollut vaikeaa =) Hyvä että teillä on helpottanu -jos ne itkut nyt alkais vähenemään...
[b]Rusina[/b]: Se kaarelle vetäminen ei ole sen jäykistelemisen takia hyväksi... Vauvathan ei sais kovin pahasti jäykistellä -eikä varsinkaan niin pahasti että koko vauva on ihan jäykkänä ja kaarella- koska se vaikuttaa jotenkin liikeratoihin ja niiden kehittymiseen ja ei se ole kovin hyväksi niille mahavaivoillekaan... Neuvolassa sanoivat että jos pään saa rintaa kohti niin sitten sen jäykkyyden pitäis kadota myös selästä ja jaloistakin, mutta on tuo kyllä hankalaa saada pojua mihinkään asentoon kun alkaa kunnolla huutamaan. Mun äitikin, joka on fysiatri, sanoi jo Lassin ollessa ihan pieni että vauva ei sais vetää itseään kaarelle (eli päätä taaksepäin) kun se voi haitata mm. selän kehitystä...
Jahas, tuttia huudetaan... Ois se kiva että sais pojun nukahtamaan ilman tuttia kun herää aina kun se putoaa...
pimmi+Lassi
Kiitos vastauksesta! En tosiaankaan tiennyt, että siitä voisi olla haittaa. On varmaan parempi kantaa vauvaa selkä mun rintaa vasten, sillai ei pääse jäykistymään. Kun ollaan kannettu vauvaa sen kasvot meidän rintaa vasten ja silloin vetää kyllä itseään ihan kaarelle. Kauankohan sitä pitää yrittää välttää?? Aina oppii jotain uutta! Mitä tekisinkään ilman teitä?! =)
[color=red] Hyvää suunnuntaipäivän jatkoa!!
En tiiä yhtään kuinka kauan pitää välttää, mutta luulisin että se häviää ajan kanssa... Näiden ensimmäisten kuukausien aikana kehittyy ne liikeradat ja sen takiahan pitää seurata mm. sitä ettei vauva kääntäis päätä koko ajan samaan suuntaan tai " jäykistelis" . Tuohon jäykistelyyn ja kaarelle vetämiseen auttaa myös jalkojen ja käsien jumppaaminen. Lassia ainakin pitää jumpata pari kertaa päivässä kun aina jumpan alussa yrittää laittaa hirveesti vastaan ja tuntuu siltä ettei jalkojakaan saa liikkumaan mihinkään, mutta kohta niitä saa pyöriteltyä ja on taas " vetkula" poju =)
En minäkään tiennyt tuosta aiemmin, mutta neuvolassa käydessä Lassi alkoi itkemään nälkää ja veti itseään tädin sylissä kunnolla kaarelle ja kysyi sitten että tekeekö tätä useinkin... Sanoin että no aina kun itkee nälkää ja mahakipuja, niin ohjeisti meitä korjailemaan Lassin asentoja ja poistamaan juuri sen jäykkyyden kun se ei ole hyväksi... Äitinikin sanoi asiasta jo aiemmin mutta enhän minä uskonu ennen kun käytiin siellä neuvolassa =)
Nukuin tänään yli kahteen kun aamuyö ja aamu meni valvoessa... Ei kylläkään Lassin takia (poju nukkui taas kahdeksan tunnin pätkän =) ) vaan [b]minulla[/b] oli maha aivan hirveän kipeä ja tärisin vitivalkoisena sängyssä =/ Tosi kipeä oli koko aamun mutta ei mitään muuta... Outoa...
Jahas, poju heräs päikkäreiltä =)
meillä nyt koko perhe on a-viruksen kourissa. Ensin oli 2v esikoinen, sittenminä ja nyt pikkumies ja isä myös. Ei kivaa. PIeni yskii, puklaa limansakaista maitoa yskimisen tuloksena syömisen jälkeen ja on tosi itkuinen muutenkin, ei knuku kunnolla jne. Ei onneksi ole kuumetta. Huomenna soitan neuvolaan, monta muutakin asiaa on mielessä mitä sieltä pitää kysyä.
Tuo selkä kaarella- juttu kyllä kosketti täälläkin, meillä poika on koko pienen ikänsä huutanut selkä kaarella vatsavaivojaan tai nälkäänsäkin joskus, kun äiti ei ole ollut salanmannopesti tarjoamassa tissiä herralle. Täytyypä kysyä siitäkin neuvolassa vielä. Meinaan mysö kysäistä tuosta oikealle kaarella olosta, kun sekin huolettaa.
Viime yö oli ihan syvältä, vauva heräili yskimään tai hikottelemaan tai röyhtäisemään tai syömään vähän väliä, esikoinen heräsi itkemään yöllä ja mä itse yskin sillä seurauksella, että herätin aina juuri nukahtaneen vauvan.....Nukuin koko yönä muutaman 1/2h pätkän. Sama juttu edellisenä yönä. Alkaa pääkoppa pian pehmenemään ellei tämä mamma saa unta pian... Miehellä kuumetta joten sekään ei ihan suoranaisesti innosta hihkunut kun herätin sen yöllä kanniskelemaan itkuista vauvaa välillä. *huoh* Onneksi aina ei ole tämmöistä. (kop kop)
Paranemista kaikille sairastupiin ja masuvaivoisille jo helpotusta oloon! Ja kaikille äideille tasapuolisesti jaksamista ja hyvää mieltä!
flunssainen äitikuu perheineen
Kivahan se, tietysti. :) Ja viikonloppu taitaa olla hiljaisempaa, itse en ainakaan tahdo koneelle ehtiä silloin. No, nyt oli kyllä viikollakin niin kiirettä, että vasta tänään luin eilisetkin. Yleensä ehdin joka päivä edes lukea, kirjoittamaan pyrin joka toinen päivä.
Ollaan kyläilty ja kestitty vieraita. Jälkitarkastuksessakin kävin vihdoin viimein. Kaikki ok. Minipillerireseptin sain ja ekan paketin pillereitä. Joskus syksyllä varmaan ne aloitan, sitten kun vauva syö muutakin kuin maitoa. Tiedän että voi käyttää imetysaikana, ja niin varmaan tulen käyttämäänkin, mutta en tykkää aloittaa täysimetysaikana kuitenkaan.
Meidän koululaisella alkoi hiihtoloma ja myös mies on ensi viikon talvilomalla. Kotosalla ollaan, käydään luistelemassa ja laskettelemassa, pulkkamäessä ja mökillä varmaan hiihtämässä ja avantouinnilla (minä en ui, mies tykkää). Lapsista on hauskaa ottaa kovat löylyt ja sitten käydä vähän lumihangessa kuljeskelemassa sillä aikaa kun isi käy avannossa. :)
Tänään tein tyttöjen kanssa oikein kuntolenkin, käytiin kävellen postissa. Matkaa tuli yhteensä ehkä 2,5 km, mutta kyllä tuli hiki kun työnsi vaunuja ja veti tuota 5-vuotiasta rattikelkassa. Ihan hyvää hyötyliikuntaa. Jatkoin sitten vielä lounaan jälkeen sisällä, imuroin koko talon vauva liinassa. Lämmin tuli siinäkin.
Eilen kävin sitten sen synttärilahjalaukun hakemassa ja löysinkin oikein ihanan. Kevätkengät pitää vielä ostaa laukun väriin. :)
Nyt on ihanan hiljaista. Mummi haki juuri isommat lapset mukanaan teatteriin ja vauva nukkuu. Mies tais just ajaa pihaan, että ehkä juodaan kahvit ihan rauhassa.
Mukavaa perjantai-iltaa,
frilla ja Elsa