Uskaltaako asuntolainaa ottaa, jos on pysyvä sairaus (luokkaa MS-tauti)?
Olen reilusti alle 40 v. Sairaus on pysyvä. Olen tähän asti jaksanut työssä hyvin, työ ei vaadi fyysisesti minulta paljon. Asuntolainan ottaminen mietityttää. Minulla on säästöjä jo reilusti yli tarvittavan käsirahan. Olen keskituloinen, mutta mitä jos sairaus joskus myöhemmin pahenee? Voiko silloin vain myydä asunnon ja muuttaa pienempään? Asunto olisi pk-seudulla.
Mitään terveysvakuutuksia tms en asuntolainan yhteyteen saa, koska olen jo valmiiksi sairas.
Ap
Kommentit (32)
Myöntääkö pankki tuollaisessa tilanteessa oikeasti lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Myöntääkö pankki tuollaisessa tilanteessa oikeasti lainaa?
Käsittääkseni pankki ei saa kysyä terveystietoja. Heitä kiinnostaa lainaa hakevan säästöt ja tulot.
Vierailija kirjoitti:
Mee hoitoon!
Haistappa v****. Psyk.sh.
Ensinnäkin pankissa ei kysellä terveystietoja. Moni on pitkäaikaissairas ja heillä on asuntolaina siinä missä muillakin. Jos sellainen tilanne tulee, että tulot romahtavat vaikka sairaseläkkeelle jäämisen vuoksi, asunnon voit aina laittaa myyntiin ja muuttaa vuokralle. Et siis ole mitenkään "loukussa" omistusasuntosi kanssa, ellei asunto sitten ole sellainen, ettei se mene helposti kaupaksi.
Toki asuntolainan voi ottaa sairaanakin. Jos tilanne olennaisesti muuttuu, niin asunnon voi myydä.
Eikä kannata liikaa pelätä. Voihan olla, että sairautesi pysyy kauan aisoissa.
Kyllä asunnon voi myydä ja vaihtaa pienempään jos/kun tarve tulee. Onnistuuko sen tekemään voitolla, on sitten toinen kysymys, johon olennaisesti liittyy kysymys siitä, että kauanko oston ja myynnin välillä kuluu ja kuinka yllättäen myyntihetki tulee, vai voiko siihen valmistautua.
Oman kokemuksen mukaan jos joutuu myymään alle 5 vuoden sisään ostosta, tulee melkein aina tappiota ainakin remppakulujen tms jälkeen. Jos taas myy yli 10 vuoden päästä ostosta, tulee melkein aina voittoa. eli vähän on kyse myös siitä, että millä lailla ja aikataululla sun sairauden ennustetaan etenevän.
Jos pystyt lyhentämään asuntolainaa esim. 5 vuotta, saat myytäessä asunnosta paljon enemmän kuin asuntolainaa on jäljellä. Kasvukeskuksissa ainakin on tämä etu.
Paras tilanne on se, että ehdit saada itsellesi velattoman omistusasunnon, missä on pieni vastike. Ei sitten tarvitse kituutella jatkuvasti kohoavan vuokran kanssa.
Rohkeasti vain omistusasujaksi. Onhan monella asuntolainaa ja jotakin sairautta. Tai sairaus saattaa iskeä äkisti, ei siihenkään voi aina varautua.
Jos sulla on MS, niin kannattaa miettiä esteetöntä asuntoa jo valmiiksi.
Itsellä juurikin ms ja ottaisin. Turvaat itsellesi paremmat eläkepäivät kun tavoitteena velaton asunto. Siitä pääsee aina eroon jos tarttee ja nykyään tehokkaita uusia lääkkeitä. Rohkeasti vaan!
No en ainakaan nivelreuman kanssa 15 v sitten ajatellut tuollaista ollenkaan. Laina on maksettukin jo.
Vierailija kirjoitti:
Rohkeasti vain omistusasujaksi. Onhan monella asuntolainaa ja jotakin sairautta. Tai sairaus saattaa iskeä äkisti, ei siihenkään voi aina varautua.
Jos sulla on MS, niin kannattaa miettiä esteetöntä asuntoa jo valmiiksi.
Tämä. Minulla on nyt viisikymppisenä käytössä apuvälineitä laidasta laitaan. Kiitollinen esteettömästä kodista.
Mulla harvinaisempi reuma ja pohdin ihan samaa. Nyt on hyvä vaihe, mutta mitä jos iskee huono vaihe?
Kyllä uskallat. Itsekin olen ottanut, myös sijoitusasuntoon.
Ei tietenkään.
Hoitolaitos saattaa kutsua pikemmin kuin arvaakaan.
Myöntää ne lainaa sekopääpersuillekin niin miksei sitten sulle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla harvinaisempi reuma ja pohdin ihan samaa. Nyt on hyvä vaihe, mutta mitä jos iskee huono vaihe?
En antaisi sairauden määrittää elämää noin paljon. Mitä tahansa voi tapahtua, mutta ei voi koko ajan himmailla ajattelemalla "mitä jos".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En antaisi sairauden määrittää elämää noin paljon. Mitä tahansa voi tapahtua, mutta ei voi koko ajan himmailla ajattelemalla "mitä jos".
Jaa-a. Aina se sairaus ei kysele, vaan se ihan määrittää. Minun kohdallani on ollut näin. Sen ehdoilla on ollut pakko elää, koska muutoin olisi kuollut - olisihan sekin toki ollut vaihtoehto. On aika kliseistä sanoa, että älä anna sairauden määrittää elämääsi. Jos diagnoosina on sairaus, joka aika todennäköisestikin johtaa liikuntarajoitteisiin, ja jossakin tapauksessa paljon paljon pahempaankin, on ennakointi ja tietynlainen himmailu silkkaa viisautta,
Eläkeläinen on paras asiakas pankille koska silloin tulot ovat taattuja kuolemaan asti. Jos sairautesi pahenee, tulet saamaan työkyvyttömyyseläkkeen, jonka laskennassa otetaan huomioon niin sanottu tulevan ajan karttuma mikä tarkoittaa sitä että eläke on sen suuruinen mitä se olisi siinä tapauksessa että jatkaisit töitä omaan alimpaan eläkeikään asti.
Miksi ei uskaltaisi? Saattahan sitä tervekin ihminen yhtäkkiä sairastua ja kuolla, vaikka hänelläkin olisi asuntolainaa.