Sikiön mitat rakenneultrassa huolettaa
Hei!
Meillä oli juuri rakenneultra rv21+0 ja sikiön kasvu oli viikkoihin nähden epätasaista. Vatsanympärys vastasi täysin viikkoja, mutta reisiluu oli 5pv edellä ja pään mitat taas 5-6pv jäljessä eli yhteensä eroa pienimmän ja isoimman mitan välillä oli 11 vuorokautta. Kätilö siinä näitä mittoja hetken pohti, mutta sanoi sitten kasvun menevän normaaliin yksilölliseen variaatioon. Itseäni jäi tämä kuitenkin nyt mietityttämään. Millaisia kokemuksia muilla sikiön mitoista näillä viikoilla? Reisiluun pituus ei niinkään huoleta, kun suku on molemmin puolin hyvinkin pitkäjalkaista, mutta tuo pään koon laahaaminen lähes viikolla huolettaa.
Kommentit (37)
Perinnöllinen vaikutus tärkeä muistaa. Meillä esikoinen syntyi "pienipäisenä" 33 cm ja nyt raskaus puolivälissä ja jälleen pää suhteessa pienempi muuhun kroppaan verrattuna. Esikoisen kohdalla kyse on ollut vain yksilöllisestä ominaisuudesta, oikein mallikkaasti kehittynyt 2,5v lapsi kun on. Itsellänikään ei mikään iso pää ole.
Ei kuulosta pahalta, ihan normaalilta. Älä huolehdi turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se mittaustuloshan riippuu mittaajasta. Osasikohan hoitaja kommentoida kuinka monta prosenttia voi tulla heittoa ihan vaan siitä. Nehän yrittää sillä hiirellä klikkailla näytöltä liikkuvaa sikiötä, joka on ties miten päin. Ei tuo mittaaminen voi olla eksaktia. Tuollaista epäselvää pelottelua ja sekoilua saadaan, kun laitetaan hoivaajat tekemään analytiikkaa.
Kyllä siitä sikiöstä otetaan pysäytyskuva ennen mittaamista, ei tietenkään kukaan liikkuvaa sikiötä lähde mittailemaan, eihän siitä tulisi yhtään mitään.
Tätä olin myös tulossa sanomaan!
Kiitos runsaasta keskustelusta. Mieluusti luen lisää kokemuksia. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli pää pienempi. Kätilö mittasi, että onpa pieni pää, kattoi sitten mun päälle ja totesi, että aaa onko teidän muillakin lapsilla kapea pää niinkuin äitilläkin. Totesin, että kyllä vain, samoin isällä. Kätilö totesi, että sitten kaikki kunnossa. Normaali lapsi syntyi. Ps. Helppo synnyttä kapeapäisiä.
Vai että helppo synnyttää. Vaikka olisi pieni pää, voi olla harteikas vauva. Helppoa synnytys harvemmin on kenellekään.
Meillä toisen kohdalla mietittiin muistaakseni reisiluun mittaa mutta todettiin sen olevan kuitenkin olevan normaalin vaihteluvälin sisällä. Kyllähän sitä koko raskausajan pohti että onko laskettu aika arvioitu väärin tai onko jotain vialla mutta terve poika sieltä syntyi silloin kun pitikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vauvalla heitti mitat koko raskausajan ja hän olikin syntyessään pieni, mutta terve. Ja on edelleen.
Hei kiva kuulla! Muistatko yhtään, millä tavalla mitat heittelehtivät ja mitkä olivat sitten syntymämitat ja raskausviikko jolla syntyi? :)
Ap
En muista enää ihan tasantarkkaan, mutta joku mitoista oli aina liian pieni ja toinen taas iso. Syntyi rv 40+1 ja oli 2760g ja 47cm. Nyt 2-vuotias ja edelleen ikäisiään pienikokoisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vauvalla heitti mitat koko raskausajan ja hän olikin syntyessään pieni, mutta terve. Ja on edelleen.
Hei kiva kuulla! Muistatko yhtään, millä tavalla mitat heittelehtivät ja mitkä olivat sitten syntymämitat ja raskausviikko jolla syntyi? :)
Ap
En muista enää ihan tasantarkkaan, mutta joku mitoista oli aina liian pieni ja toinen taas iso. Syntyi rv 40+1 ja oli 2760g ja 47cm. Nyt 2-vuotias ja edelleen ikäisiään pienikokoisempi.
Kiitos kun tarkensit! Ilmeisesti pienestä koosta huolimatta terve pienokainen, mikä tärkeintä! <3
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli pahempi ultrassa käynti. Hoitajan ja kutsumansa lääkärin puheita. Ei tuo voi pitää paikkaansa. Tuo laite on varmaan rikki. Te voitte lähteä kotiin. Sieltä ei vastata meidän puheluihin eikä viesteihin. Vaimo on aika hermona. Minä olen turraksi tekevässä paniikissa. Minä näin sen saman minkä hoitaja ja lääkäri näkivät.
Miten tämä auttoi AP tä tai ketään muutakaan. Et kerro sanallakaan, MISTÄ oli kyse, mitä siellä ultrassa näkyi.
Enkä usko hetkeäkään, että tilanne olisi mennyt noin, että kaikki näkevät "jotain" ja sitten vaan lähetetään kotiin ja leikitään ettei nähty mitään.
Halusit vain pelotella AP tä, joka on muutenkin huolissaan.
Ota AP yhteyttä sinne, missä ultrattiin ja pyydä että ultraaja soittaa sinulle, ja kertoo tarkemmin onko syytä olla
Meinasinkin kirjoittaa, että varmaankin tyttö ja terve.:) Kaikkea hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli pää pienempi. Kätilö mittasi, että onpa pieni pää, kattoi sitten mun päälle ja totesi, että aaa onko teidän muillakin lapsilla kapea pää niinkuin äitilläkin. Totesin, että kyllä vain, samoin isällä. Kätilö totesi, että sitten kaikki kunnossa. Normaali lapsi syntyi. Ps. Helppo synnyttä kapeapäisiä.
Vai että helppo synnyttää. Vaikka olisi pieni pää, voi olla harteikas vauva. Helppoa synnytys harvemmin on kenellekään.
No mitä ihmettä nyt taas!!
Kyllä monilla on helppo synnytys, vaikka sinulla ei olisi ollutkaan. Omatkin kaksi ovat molemmat olleet helppoja.
Ajatella, siihen aikaan kun odotin ensimmäistäni yhtäkään ultraa ei tehty. Kuuneltiin sydänäänet, otettiin ulkoisesti vatsan mitta ja terveydenhoitaja veikkasi että pojasta (jota silloin ei itedetty että tulee poika) tulee pitkä. Ja niin tulikin; syntymäpituus 53 cm ja paino 3930grammaa. Pitkä mies kasvoi, 186 cm. Isäänsä hieman pitempi, myös minä pitkä.
Tyttöä odottaessani ultrattiin kerran. Hyvin silloin osattiin arvioida mitat ilma ultraa, mitenkähän lienee nykyään. Ja tyttö siis 52 cm ja 3990 grammaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, siihen aikaan kun odotin ensimmäistäni yhtäkään ultraa ei tehty. Kuuneltiin sydänäänet, otettiin ulkoisesti vatsan mitta ja terveydenhoitaja veikkasi että pojasta (jota silloin ei itedetty että tulee poika) tulee pitkä. Ja niin tulikin; syntymäpituus 53 cm ja paino 3930grammaa. Pitkä mies kasvoi, 186 cm. Isäänsä hieman pitempi, myös minä pitkä.
Tyttöä odottaessani ultrattiin kerran. Hyvin silloin osattiin arvioida mitat ilma ultraa, mitenkähän lienee nykyään. Ja tyttö siis 52 cm ja 3990 grammaa.
Niin... Nää on vissiin taas näitä kun "ennen kaikki oli paremmin"
Meillä oli reisiluu huomattavan pitkä ja lääkäri kommentoikin sitä et onko isä pitkä kun minä olen nii lyhyt. Ei ollut. Siro tyttö syntyi viikolla 38+5, painoi himpun yli 3 kg, ihan normaali mitoiltaan oli.
Voi herran jumala. Miksi edes kuuntelet noista hysteerisiä äidin r aiskaajia. Luota itseesi ja vauvaan, stressaamalla aiheutat hänelle jonkun kroonisen mielenterveysongelman
Nostan vielä kertaalleen, jos tänne joku vielä eksyisi kellä kokemusta vastaavasta :)
Minulle kyllä on kokenut gyne sanonut, että suuri pää auttaa synnytyksessä, kun raivaa tilaa muulle vartalolle. Olkapäät on kuitenkin se levein kohta. Ei ole jouduttu solisluuta katkomaan, kuten yhden tutun synnytyksessä kävi. Kuopus oli isokokoinen ja hänellä oli myöskin iso pää. Ei ollut lainkaan niin paha kuin pienipäisin esikoinen (joka oli kyllä muutenkin pienin aikaisen syntymäajankohtansa takia), jonka olkapäiden ulos saanti oli pahin kohta.