Voiko valaisimessa olla mikrofoni?
Miten sen tunnistaa?
Ostin Kiinassa valmistetun lampun ja nyt mua alkoi epäilyttämään, että jos siellä on koku miktofoni tai kamera tai jotain.
Jotta, että ihan epäilisi tärähtäneeksi, niin olihan joku räjähdysominaisuus niissä hakulaitteissakin.
Kommentit (40)
Jos olet esim. pääministeri, presidentti, ulkoministeri tai joku merkittävä sotilasjohtaja, niin missä tahansa voi olla mikrofoni. Jos olet tavallinen pulliainen, ei varmasti ole.
Tietysti voi olla, mutta tuskin siinä, mikä sinulla on. Miksi joku näkisi vaivaa sinun stalkkaamiseesi? Eikä tuollaisia kaupassa myydä, joten täytyy olla melkoinen insinööri, että rakentaa moisen. Kannattaa siis mielummin murehtia jotain muuta todennäköisempää.
Valaisimessa voi olla Israelin tiedustelupalvelun asentama räjähde. Älä vaan laita valoja päälle.
Jos laitat manuaalisen (ei digi) kompassin lähelle tavallista herätyskelloa, se viisari menee kellon viisarien rytmin tahtiin. Mieti. Magnetismia?
Ja sitten niissä hakulaitteissa oli myös sellainen "ominaisuus", että kun viestiä avasi tai luki niin laitetta piti käyttää kahdella kädellä. Sitten pam ja molemmat kädet veks.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet esim. pääministeri, presidentti, ulkoministeri tai joku merkittävä sotilasjohtaja, niin missä tahansa voi olla mikrofoni. Jos olet tavallinen pulliainen, ei varmasti ole.
Ei ne hakulaitteensa kanssa räjähtäneet olleet pääminustereitä eikä julkkiksia.
Tuli nyt vaan mieleen ketjusta missä puhuttiin siitä kuinka kännykät valvoo ja kuuntelee kaiken aikaa.
Onko laite liitetty nettiin? Jossei, niin tuskin. Jos on, niin en ihmettelisi
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi olla, mutta tuskin siinä, mikä sinulla on. Miksi joku näkisi vaivaa sinun stalkkaamiseesi? Eikä tuollaisia kaupassa myydä, joten täytyy olla melkoinen insinööri, että rakentaa moisen. Kannattaa siis mielummin murehtia jotain muuta todennäköisempää.
No mä ajattelinkin, että niissä kaikissa on ja ne päätyvät tavallisiin koteihin ja kiinalaiset sitten valvoo ja kyttää ja myy sen kaiken tiedon jollekin tai jotain.
Nykyään on niin paljon kaikkea kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta siinä on kaukosäädin.
Psykiatrit tämmösiä kyselee. Yksikin oli tavattoman kiinnostunut, josko minun mielestäni hänen vastaanottohuoneessaan olisi salakuuntelulaitteita. Vastasin hänelle hymyillen, että "tämä on sinun työhuoneesi eikä ole minun ongelmani, jos työnantajasi ei luota sinuun." Oletko psykiatri?
tottakai voi olla, mutta tuskin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne nauhoitukset sitten varastoidaan? Lampun sisällä olevalla kovalevylle? Mutta silloin jonkun pitäisi käydä se hakemassa, kuulostaa työläältä. Radiolähetin olisi tietysti yksi vaihtoehto, mutta silloin lähetystehon tullisi olla melkoinen. Ja vakoilijan pitäisi tietää missä lamppu sijaitsee (ok, siellä voisi olla gps-paikannin) ja sijoittaa kuunteluasema sen läheisyyteen. Kuulostaa vähän liian hankalalta, ei siellä mitään mikrofonia ole.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrit tämmösiä kyselee. Yksikin oli tavattoman kiinnostunut, josko minun mielestäni hänen vastaanottohuoneessaan olisi salakuuntelulaitteita. Vastasin hänelle hymyillen, että "tämä on sinun työhuoneesi eikä ole minun ongelmani, jos työnantajasi ei luota sinuun." Oletko psykiatri?
Sellaisten tiloissa voi hyvinkin olla jonkun asiakkaan jättämiä tai asentamia laiteita. Uteliaan, luulosairaan tai vaikkapa jonkun juorukellon, joka on kiinnostunut toisten ihmisten asioista. Nykytekniikka on mahdollistanut sellaisen helpoksi sekä halvaksi.
Vierailija kirjoitti:
En. Olen vain lukenut toimittajien höpimöitä. Tuli vaan siis yllättäen mieleen kun on nykyään niin paljon älylaitteita, että ties mitä seurantalaitteita mihinkäkin ujuttaa. Ja kun tosiaan oli se hakulaitejuttukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne nauhoitukset sitten varastoidaan? Lampun sisällä olevalla kovalevylle? Mutta silloin jonkun pitäisi käydä se hakemassa, kuulostaa työläältä. Radiolähetin olisi tietysti yksi vaihtoehto, mutta silloin lähetystehon tullisi olla melkoinen. Ja vakoilijan pitäisi tietää missä lamppu sijaitsee (ok, siellä voisi olla gps-paikannin) ja sijoittaa kuunteluasema sen läheisyyteen. Kuulostaa vähän liian hankalalta, ei siellä mitään mikrofonia ole.
Lähettäviä tai tallentavia piiloitettavia vakoilumikrofoneja tai kameroita saa netistä tilattua tyyliin kympillä. Ja huomioon se että tekniikka kehittyy ja halpenee jatkuvasti. Kannattaa siis totuttautua siihen, että sinua potentiaalisesti äänitetään ja kuvataan aivan kaikkialla. Siihen ollaan menossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä yleensä on.
Tuskin on, mutta aivan helposti niissä nykyään voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi olla, jääkaappi kuuntelee, robotti-imuri, tv...ynnä muuta...tietokoneesta puhumattakaan!
Olen käynyt kansalaisen kyberturvallisuuskurssin, meitä voidaan vakoilla!
Entä pistorasiassa? Lattian alla? Kukassa?Hampaassa?