Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sormesta tunto pois jo viikon. Mitä teen?

Vierailija
08.10.2024 |

Oikean käden nimettömän kärki on viikon, ehkä jo yli, ollut puutunut. Ihan kärki vain noin 1 cm, eli ei edes ensimmäiseen niveleen asti. En ole ollut erityisen huolissani, kun ei ole vasen käsi ja toisaalta tuntuu, että syy on selvä. Olen neulonut paljon viime aikoina, joten otaksun, että siinä on mennyt ehkä jokin hermo pinteeseen. Ei ole kipeä, mutta sellainen... noh, puutunut. Pistelee. 

Olen yrittänyt verrytellä sormea ja olla neulomatta, mutta oire pysyy.

Kauanko vielä katselen, ennen kuin otan terkkariin yhteyttä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranteessa taitaa olla karpaalitunnelissa ahtaumaa. Neulomiskielto, mene fysioterapeutille ja pikkuhiljaa lääkärille. 

Jollei tokene niin rannekanavaa pitää laajentaa. Nimettömän pää ei nyt niin tärkeä ole mutta onhan sillä jotain käyttöä.

Itseltäni on rannekanavaa avattu kahteenkin kertaan, tosin muun käsileikkauksen yhteydessä.

Vierailija
2/8 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mikään lihas jumissa hartioissa, niskassa tai kädessä. Voiko se säteillä lihaksista sinne. Pistely ei ole kivaa tosiaan, saa sitä kysyä neuvoja, olispa palstalla joku tietävä sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku enemmän, laihduta.

Vierailija
4/8 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus pari kuukautta puutunut, kysyin lääkärichatista ja se sanoi ettei ole mitään syytä huoleen kun muita oireita ei ole. Parin viikon päästä sormi oli normaali.

Vierailija
5/8 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti menee lopuistakin sormista että loppuu palstailu. 

Vierailija
6/8 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kestää kuukauden parikin tuo. Mulla oli pyöräilystä vasemman käden nimetön ja pikkurilli aivan puuduksissa ja tunto pois. Hakala asento sormilla pyöränsarvilla ja kolmena päivänä 270 kilometsiä ajoa niin rasittui. Kävin hermoratatestissä työterveyden kautta. Se on sellainen neulatesti. Sanoivat että sille oikein mitään voi tehdä ja yleensä tunto palautuu muutamassa kuukaudessa. Kertoivat että voi mennä kolmekin kuukautta. Mulla kesti noin 2kk että tunto palautui.

Ei siis tässä kohtaa huolta. Nyt vain et neulo vähään aikaan vaan pidät taukoa ja keksit muuta tekemistä. Jos kahden kuukauden jälkeen ei ole palautunut niin käy jossain. Mutta laita itsellesi nyt päivämäärä ylös mistä alkaen on ollut tunto pois, niin muistat myöhemminkin.

Vierailija
7/8 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos fiksuistakin vastauksista!

Olisi ehkä pitänyt sanoa se, että olen diabeetikko ja meillä taipumuksena erityisesti rannekanavan ahtaumaan, mutta se vaikuttaa enemmän etusormeen ja peukaloon, ehkä keskisormeen. Ja nyt en itse lähtenyt diabetesta syyttämään, kun yhteys neulomiseen tuntuu niin selkeältä.

Seurailen tilannetta, yritän verrytellä ja venytellä kokonaisvaltaisesti. Ja pidän taukoa neulomisesta. Pikaisella googlettelulla ongelmakohta voi tosiaan olla paljon kauempana, kuten kyynärpäässä vai olkavarressa.

- ap

Vierailija
8/8 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermotulehdukseen saa myös astetta parempia tulehduskipulääkkeitä.