Nukutteko mökillä ovet lukitsematta?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mun aikuinen lapsi oli just mökillämme yötä yksin ja nukkui siellä ovet auki. Kukapa sinne eksyisi.
Niinpä..."Kukapa sinne eksyisi"
Monikin saattaisi eksyä. Nykypäivänä ei pidä olla liian sinisilmäinen. Ihmisiä liikkuu kaikkialla- mitä kenelläkin mielessä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun aikuinen lapsi oli just mökillämme yötä yksin ja nukkui siellä ovet auki. Kukapa sinne eksyisi.
Olen täällä metsän reunassa ja tarkkailen iltahämärissä touhujanne.
Melko säikky olet itse, jos kuvittelet, että ketään liikuttaa kirjoituksesi. Kertoo vain sinun lapsellisuudestasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannataisi jättää ovea lukitsematta.
t Mörrimöykky
Täällä onkin kiva kerätä dataa siitä missä nukutaan ovet auki.
Niinpä. Modethan IP-osoitteet näkevät. Tosin eivät hekään sillä tiedolla mitään tee koska moden pitäisi sitten kysyä operaattorilta kenelle kyseinen osoite kuuluu ja sieltähän sitä tietoa ei kerrota. Vaihtoehtoisesti he voivat alkaa hakkeroimaan, mutta koko maailmassa on vain vähän sellaisia jotka osaavat jäljittää ihmisen pelkän IP-osoitteen perusteella. Ja ei, "iskuryhmässä" ei ole yhtäkään sellaista vaikka niin väittävätkin.
Kesällä en lukitse, ajattelen ettei ole murtautujien sesonkia. Enkä kyllä ole tänä syksynäkään laittanut, kun olen pari kertaa ollut, jotenkin pelkään, että lukitsen itseni ulos kun meillä on ulkohuone, jossa joudun välillä käymään yölläkin.
Sukulaispoika oli käymässä naureskeli, kun olin pyörän kuitenkin lukinnut kerran. Oli niin sateinen ja synkkä yö tullessani, että tuntui, että kaikenlaiset hämärähemmot voi olla liikkeellä (en silti lukinnut ovia). Logiikka oli ehkä se, että pyörävarkaudet on yleisempiä kuin mökkimurrot :D. Eli tahtoo sanoa, että fiiliksen mukaan.
Meillä ei ole mökkiä, mutta kotona emme laita ovia lukkoon yöksi emmekä edes kouluun, töihin, kauppaan tai koiralenkille lähtiessämme. Jos lähdemme koko perhe jonnekin useamman päivän reissuun, lukitsemme ovet. Semmoista se on täällä maakunnassa rauhallisella asuma-alueella, vaikka onkin iso kaupunki kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mökkiä, mutta kotona emme laita ovia lukkoon yöksi emmekä edes kouluun, töihin, kauppaan tai koiralenkille lähtiessämme. Jos lähdemme koko perhe jonnekin useamman päivän reissuun, lukitsemme ovet. Semmoista se on täällä maakunnassa rauhallisella asuma-alueella, vaikka onkin iso kaupunki kyseessä.
Miksi pidätte ovet auki? Onko siihen jokin erityinen syy?
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa jo liian sinisilmäiseltä. Ymmärrän, ettei välttämättä lukita ovia jos ollaan siinä lähellä, pihalla jotain puuhaamassa. Mutta pitäähän ne ovet nyt lukita kun lähtee täysin muualle. Jos jotain käy, ette saa kotivakuutuksestakaan mitään takaisin, oman huolimattoman toiminnan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täällä metsän reunassa ja tarkkailen iltahämärissä touhujanne.
Siitä vaan, eipä siellä mitään erikoista touhuta.
Mikä ihme näitä kyselijöitä vaivaa, kun eivät laita sitä kyselyä, kun uteluunsa vastaus on tyyppiä kyllä/ei?
Ei meillä ole kotiovikaan lukossa ollut vuosiin, niin ei ole mökilläkään.
Vantaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannataisi jättää ovea lukitsematta.
t Mörrimöykky
Täällä onkin kiva kerätä dataa siitä missä nukutaan ovet auki.
Niinpä. Modethan IP-osoitteet näkevät. Tosin eivät hekään sillä tiedolla mitään tee koska moden pitäisi sitten kysyä operaattorilta kenelle kyseinen osoite kuuluu ja sieltähän sitä tietoa ei kerrota. Vaihtoehtoisesti he voivat alkaa hakkeroimaan, mutta koko maailmassa on vain vähän sellaisia jotka osaavat jäljittää ihmisen pelkän IP-osoitteen perusteella. Ja ei, "iskuryhmässä" ei ole yhtäkään sellaista vaikka niin väittävätkin.
Se IP-osoitekin voi olla VPN:n tai TORin osoite.
Vierailija kirjoitti:
Mekin asuimme aiemmin kuvailemasi kaltaisella asuinalueella paritalossa viljapellon laidassa, kylläkin kaukana kaupungista eli 20 000 asukkaan kunnassa. Katsoimme eräs talvinen lauanta-ilta koko perhe elokuvaa ja puolisoni ihmetteli 'omituista vaimeaa mölinää'. Me muut perheenjäsenet ei kuultu mitään, mutta mentiin kuitenkin viimein varmuuden vuoksi tarkastamaan talon etu-ja takapiha. Takapihan ovea en onneksi avannut lukosta (oli sattumaa etten avannut), vaan avasin kaihtimen auki. Meinasin saada sydänkohtauksen, kun vieras mies tuijotti ko. ikkunasta suoraan. Soitettiin tämän hiippailijan johdosta naapurin miehelle ja hän meni aviomieheni kanssa etsimään tätä kulkijaa. Ei löytynyt, vaan oli hävinnyt illan pimeyteen.
Myöhemmin selvisi, että ko. kulkija oli käynyt hiippailemassa myös naapurin taloyhtiössä ja epäilivät siellä tämän kulkijan olleen aineissa. Selvisi myös se, että meidän kummassakin vastapäisen paritalon asunnossa olivat asukkaat olleet kotona kyseisenä iltana ja molemmissa kodeissa ovet olivat lukitsematta tämän kulkijan taloyhtiössämme hiippaillessa. Toisessa paritalossa asui tuolloin yksinhuoltajaäiti lastensa kanssa.
Kyseinen tapaus säikäytti niin pahanpäiväisesti turvallisuuden tunnettani, että sen jälkeen olen ollut aina todella tarkka ovien lukitsemisesta ja pidän nykyään aina ovet lukossa nykyisessä omakotitalossamme, päivälläkin. Kesämökissä ovet olisivat takuuvarmasti lukossa yöllä.
En helvetissä. Varsinkin jos olen yksin mökillä, olen ylitarkka että kaikki kolme ovea ovat lukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pidätte ovet auki? Onko siihen jokin erityinen syy?
Miksi pitäisi pitää ovet lukossa?
En lukitse ovia yöksi kotona enkä mökillä. Minusta tulipalo on todennäköisempi riski kuin öinen tunkeilija, ja haluan että perhe pääsee tarvittaessa helposti ulos. Eipä sillä, että tulipalokaan pelottaisi, harvinainen sellainenkin on.
En. Koskaan ei tontilla ole ollut kutsumattomia vieraita, mutta nukun paremmin, kun ei tarvitse alitajuisesti vartioida.
Kuka hullu niin tekee? Kyllä maallakin liikkuu kahjoja ja siellä ei kukaan näe tai kuule jos sellaisen kynsiin joutuu.
Vain täydellinen idiootti ei lukitse oviaan. Ja rikolliset kiittää.
Nukun, tahdotko kenties osoitteeni?