Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aftonbladet: Viha suomenruotsalaisia kohtaan kasvaa

Vierailija
19.04.2011 |

Onko ruotsalaiset oikeasti tyhmiä vai missä vika? Väittävät, että viha suomenruotsalaisia vastaan kasvaa vaikka Suomessa vain ja ainoastaan halutaan pakkoruotsi pois.

Eivätkö ruotsalaiset todella tajua, että helpolla ajatusleikillä (pakkosuomi jokaisella ruotsalaisella) olisi helppo itselle havainnollistaa, mistä kenkä Suomessa puristaa.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Aftonbladet+Viha+suomenruotsalaisia…

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksikielisen suomenruotsalaisen perheen äiti kertoi kommenteista joita hänen päiväkoti-ikäisensä kuulee bussissa tms. puhuessaan ruotsia. Ihmetellä täytyy että minkälainen aikuinen rupeaa aukomaan päätänsä leikki-ikäiselle...

Vierailija
42/59 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se RKP/Folktinget/Ahtisaaren laatima esitys otetaan hallitusohjelmaan (kuten RKP yrittää), niin silloin syntyy ihan oikeasti sota.

Esityksen mukaan esim. pakkoruotsi tulee ala-asteelle ja kaikkia ruotsin osaamisen vaatimuksia kiristetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ylilyönneiltä ei olla vältytty. Ja nyt vaalituloksen ollessa mikä on en ihmettele, että tuleva arveluttaa. Kristalliyö tuntuu aika kaukaa haetulta. Toivottavasti oli huumoria.

Jos se RKP/Folktinget/Ahtisaaren laatima esitys otetaan hallitusohjelmaan (kuten RKP yrittää), niin silloin syntyy ihan oikeasti sota.

Esityksen mukaan esim. pakkoruotsi tulee ala-asteelle ja kaikkia ruotsin osaamisen vaatimuksia kiristetään.

Sota on saatava, hinnalla millä hyvänsä. Se tuntuu olevan Halla-ahonkin mielifantasia.

Vierailija
44/59 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakouluun, koska rehtorit ja opettajat vastustavat sitä. Osa Ruotsin opettajistakin. Samoin kunnat, koska se vaatisi miljoonia.

Vierailija
45/59 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakouluun, koska rehtorit ja opettajat vastustavat sitä. Osa Ruotsin opettajistakin. Samoin kunnat, koska se vaatisi miljoonia.

Ja se käytännössä tappaisi A2-kielten opiskelun. Ei oikein sovi yhteen sen kanssa, että kaivataan monipuolisempaa kielitaitoa.

Mikä ihme sai Ahtisaaren lähtemään mukaan tuollaiseen hankkeeseen?

Vierailija
46/59 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen äänestänyt vihreitä ja viimeksi SDPtä, olen vahvasti pakkoruotsia vastaan. Meillä oli Ruotsin jälkeen sata vuotta Venäjän kautta, sivistys ei tullut Suomeen ruotsinkielellä vaan latinan.

Ruotsin sivistyneistön kieli 1700-luvulle oli ranska.

Ruotsi ei muutu vapaaehtoiseksi vielä pariin tuntijakouudistukseen mutta RKPn toimet nopeuttavat vastarinnan nousua ihan oikeasti ja vakavasti otettavasti.

Vierailija
47/59 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tytär, 12-vuotias. Oli tulossa koulusta ja puhui kaverinsa kanssa bussissa kun joku aikuinen mies oli ärähtänyt heille ohi kävellessään jotain tyliin "Vitun hurripennut" kun puhuivat keskenään ruotsia.

Molemmat tytöt ovat kaksikielisiä ja Suomessa ikänsä asuneita.

Vierailija
48/59 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pakkoruotsia vastustava kanta voitti.

Katainen kuitenkin mitätöi päätöksen, koska hän itse kannattaa pakkoruotsia.

Vierailija
49/59 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aikuinen tuolla tavalla kommentoi lapsille.

Minä ja mies puhumme kotona suomea (ja tietty minä ja lapsi) ja kaveripiiristämme suurin osa on suomenkielisiä eli vapaa-ajalla tyttö kuulee reilusti enemmän suomea kuin ruotsia (etenkin kun pihakaverit ovat kaikki suomenkielisiä ja tietty nyt muukin ympäristö). Siksi halusimme tukea ruotsin kieltä pistämällä tytön ruotsinkieliseen kouluun.

Niin ja miehen suku on sukuselvityksen mukaan tullut Virosta joskus 1500-luvulla, mutta rantautunut ruotsinkieliselle rannikkoseudulle eli ei todellakaan mitään geneettisiäkään kytköksiä Ruotsiin.

Mutta ruotsinkielisiksi merkittyjä?

Vierailija
50/59 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös outoa tehdä tästä pelkkä homma/persuvaatimus

Mutta hommasta on tullut hyvin vahvasti se fiilis, ettei siellä roikkuvan porukan pointti todellakaan löydy asiakysymyksistä, vaan kyse on pohjimmiltaan jostain aivan muusta joka hakee vain sopivaa (vähemmistö)purkautumiskohdettaan. Ja se on todella vaarallista ja hölmöä tulella leikkimistä.

Vierailija
52/59 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko seuraava askel se että poistetaan se "pakkoenglanti" tai "pakkoliikunta"?

Vierailija
53/59 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taito ja taideaineita oli tarkoitus lisätä tuntijakouudistuksessa. Näihin kuuluu mm. liikunta. Jostain syystä RKP ja Kokoomus halusikin yhtäkkiä lisätä pakkoruotsia alakouluun.

Kun nyt saataisiin nämä hallitusohjelman askeleetkin ihan oikein ensin tehtyä.

RKP ja Kokoomus halusivat ottaa pakkoruotsin framille jostain syystä ja auttoivat Perussuomalaiset hallitukseen.

Vierailija
54/59 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös outoa tehdä tästä pelkkä homma/persuvaatimus

Mutta hommasta on tullut hyvin vahvasti se fiilis, ettei siellä roikkuvan porukan pointti todellakaan löydy asiakysymyksistä, vaan kyse on pohjimmiltaan jostain aivan muusta joka hakee vain sopivaa (vähemmistö)purkautumiskohdettaan. Ja se on todella vaarallista ja hölmöä tulella leikkimistä.

Mun mielestä kyse on pitkälti siitä, että kyseessä on asia, jota noin 70% kansasta on vuodesta toiseen vastustanut. Ja "vanhat puolueet" ovat viis veisanneet tästä, vaan ovat ain tehneet RKP:n kanssa hämäriä sopimuksia pakkoruotsin jatkamisesta.

Vierailija
55/59 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kyse on pitkälti siitä, että kyseessä on asia, jota noin 70% kansasta on vuodesta toiseen vastustanut.

Enkä nyt lähde jaarittelemaan siitä aiheesta että miten hienosti Suomessa on toiminut tämä strategia ison vähemmistön kanssa ja miten moinen hyvinmeneminen maksaa itsensä takaisin epäsuorasti.

Mutta tajuatko, että tätä asiaa voidaan ajaa hyvin eri tavoilla ja persujen tavasta näkee, että pintatason angenda on yksi ja pinnan alla muhiva on toinen. Mun henkilökohtainen teoria on se, että hommapersuilta puuttuu mielestä jokin palikka jonka olisi pitänyt asentua sinne varhaisessa vuorovaikutuksessa mutta joka on jäänyt asentumatta, siksi he tuntevat vetoa hommaan. Ja siksi he ovat kuin sokeita yrittäessään ymmärtää ihmisten toiminnan dynamiikkaa. Saman palikan puuttuminen näkyy itse Mestarilla siinä että hän rankaisee lapsiaan laittamalla heidät vaatekaappiin. Siinä on jotain häritsevällä tavalla väärää ja kummallista.

Vierailija
56/59 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kyse on pitkälti siitä, että kyseessä on asia, jota noin 70% kansasta on vuodesta toiseen vastustanut.

Enkä nyt lähde jaarittelemaan siitä aiheesta että miten hienosti Suomessa on toiminut tämä strategia ison vähemmistön kanssa ja miten moinen hyvinmeneminen maksaa itsensä takaisin epäsuorasti.

Mutta tajuatko, että tätä asiaa voidaan ajaa hyvin eri tavoilla ja persujen tavasta näkee, että pintatason angenda on yksi ja pinnan alla muhiva on toinen. Mun henkilökohtainen teoria on se, että hommapersuilta puuttuu mielestä jokin palikka jonka olisi pitänyt asentua sinne varhaisessa vuorovaikutuksessa mutta joka on jäänyt asentumatta, siksi he tuntevat vetoa hommaan. Ja siksi he ovat kuin sokeita yrittäessään ymmärtää ihmisten toiminnan dynamiikkaa. Saman palikan puuttuminen näkyy itse Mestarilla siinä että hän rankaisee lapsiaan laittamalla heidät vaatekaappiin. Siinä on jotain häritsevällä tavalla väärää ja kummallista.

Jos pakkoruotsi yksinkertaisesti poisettaisiin, persuilta lähtisi iso ase pois käytöstä.

Sinun mielestäsi hyvin hoidettu vähemmistöasia, minun mielestäni suomalaisten kielitaito on uhrattu pienen vähemmistön pikkulapsimaisen kitinän vuoksi. Tämä on globaalissa maailmassa aika merkittävä juttu.

Vierailija
57/59 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmevuotiaan tasolle. Ne elää siinä konfliktissa että Janina-Jennicalla on lelu! Haluan tismalleen samanlaisen! Jos en saa, lyön! Kokonaan puuttuu mietteet siitä että miten lyöminen vaikuttaa minun ja Janina-Jennican suhteeseen? Miten se vaikuttaa päiväkodin arkeen? Miten se vaikutta muihin lapsiin? Minkä esimerkiksin antaa? Miten se vaikuttaa minun ja Janina-Jennican perheen väleihin? Näitä kysymyksiä varten on sitten aikuiset.

Vierailija
58/59 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi haisee ja kitisee. Ruotsi on pikkuvauva valtio. Suomi on maaaaailman paras maa Ruotsi HAISEEEEEEEPahalle. Ruotsi pois SUOMESTA tai ollan piruja

Vierailija
59/59 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestöstä vain 7 % puhuu ruotsia.

Kaksikielisyys on valtava kustannus Suomelle, jos jostain kohtaa on järkevä säästää niin tässä nimenomaan.

Toinen on Ahvenamaan tuen puolittaminen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi