Voiko perusterve alle 3kk sairastua flunssaan?
Tai muuhun sellaiseen tautiin? Mulla on sellainen käsitys että vastasyntyneillä on noin kolme kuukautta immuniteettisuoja tuollaisia tartuntoja vastaan (vesirokkoa vastaan jopa 6kk jos äiti on sen joskus sairastanut). Pitääkö paikkaansa vai onko jtn legendaa?
Kommentit (13)
meillä ainakin täysimetetty tyttö sai flunssan alle kolmikuisena kun muukin perhe sairasti vaikka terkka vakuutteli ettei saa ja yritettiin tietenkin välttää tartuttamasta pikkuista.
Meillä sai 5-viikkoinen täysimetetty vauva flunssan ja lähipiirissä on myöskin ollut vastaavia tapauksia eli voi!
Korvatulehduksiakin löytyy 5-6 viikkoisilta.
Meillä alle 8-viikkoisena sairastui täysimetetty vauva flunssaan ja kuumekkin nousi 39 asteeseen illaksi. Koko perhe oli samassa taudissa.
Olen kuullut erään vastasyntyneen sairastaneen vesirokon. Ja meidän kaksoset ovat sairastelleet 2-viikkoisesta asti lähes koko ajan. Ensin oli molemmilla räkätauti, sitten silmätulehdukset, sitten toisella 2 korvatulehdusta ja sen jälkeen toisella nokka tukossa ja korvatulehdus. Toinen on syönyt 2 antibioottikuuria, toinen yhden. Ovat nyt kohta 4kk. Ovat osittaisella imetyksellä (noin 50% äidinmaitoa). Vauvat eivät saa vasta-aineita tietenkään, jos ei äidilläkään niitä ole - minäkin sairastelin nuo kaikki taudit. Kait tämä on syksy/talvivauvojen kohtalo. Esikoinen kun syntyi keväällä, ja eka flunssa vasta 7kk iässä loppusyksystä.
isot veljet kantavat kyllä pöpöjä kotiin. ainut ettei vauvalla ole kuumetta ollut. mutta räkää senkin edestä..
Meilläkin täysimetetty vauva sairasti noin 2kk ikäisenä silmätulehduksen ja nuhan mutta ei ollut kuumetta.
vesirokko ja flunssa voivat tulla vaikka kuinka pienelle tai isolle ihmiselle, viruksilla ei ole ikärajaa.
Imetys vaan antaa lisäsuojaa, mutta ei se estä saamasta mitään tautia.
Minä olen sairastanut rokon aikanaan ja täysimetyksellä oli vauva... Mutta altistus oli niin vahva, isoveli sairasti siis rokon kun vauva oli viikon ikäinen, että vauvakin sen sai.
meillä neiti sai 2vkosena korvatulehduksen :(
Meidän kuopus sai ekan flunssan 2½kk iässä, lämpöä oli hiukan 2 päivää. Myös esikoinen oli kipeänä samaan aikaan. Käytettiin vauvaa lääkärissä ja ihmettelin samaa asiaa kuin sinä ja lekuri sanoi, että tilastollisia poikkeamia voi olla ;) Siis yleensä äidiltä saatu immuniteetti suojaa, ei aina.
Kuopus on kohta vuoden vanha, on sairastanut yhden mahataudin tosi lievänä ja yhden korvatulehduksen ja pari flunssaa tähän mennessä.
Mua ainakin neuvolatäti varoitteli et vauvatkin voivat saada flunssan...
Et kaipa ne voi sairastua... Tiedä nyt sit...