Avustaako teillä isovanhemmat jotenkin lapsenlapsia taloudellisesti?
Havahduin epäsuhtaan kun omilta vanhemmiltani tuli hieman rahaa lapsen autokouluun. Toiset isovanhemmat eivät anna koskaan mitään vaikka heillä on vain yksi lapsi ja kaksi lapsenlasta. Suunnilleen sama varallisuus. Mietin lähinnä että onko tässä jokin perinne-ero suvuissa. Myös minun isovanhemmat auttoivat aikanaan. Ja äitini kertoi että hänen isovanhemmat maksoivat hänelle oppikoulun.
Kommentit (36)
Maksaa puhelinlaskun, käyttää lomilla ja maksaa sen.
Meillä isovanhemmat molempien puolelta ovat auttaneet niin taloudellisesti kuin muutoinkin. Ennen ensimmäisen lapsen syntymää antoivat rahaa hankintoihin ja sen jälkeen olemme saaneet rahaa sekä myös tavaraa. Lapset myös lahjoja. Tiedämme olevamme onnekkaita vaimoni kanssa sillä esimerkiksi hyvä ystäväni ei ole miehensä kanssa koskaan saanut mitään apua isovanhemmiltaan. Ei taloudellista eikä myöskään hoitoapua. Isovanhemmat ovat sitä periaatetta että ovat lapsensa kasvattaneet ja heillä nyt oma elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isovanhemmiltakin odotetaan rahaa? Kummallista tämä nykyaika.
Ehkä niin tehdään vain hieman paremmissa piireissä. Miksi ei annettaisi rahaa jos niin voi tehdä? Köyhyys ei opeta rahan käyttöä vaan raha. Omaisuuden hallintaa oppii vain omistamalla jotain. Köyhyys ei opeta muuta kuin tulemaan toimeen hyvin vähällä ja olemaan tyytyväinen siihen.
Ja paskat. Normaali ihminen opiskelee, tekee vaikka osa-aikatöitä ja pyrkii eteenpäin elämässä itse, eikä yritä loisia sukulaisten kustannuksella. Rahaa saa kun menee töihin.
Ei rahaa anneta siksi että siitä olisi toisella puutetta sitä vain annetaan.
Auttaisin, vaikka olen pieneläkeläinen(1200 e) netto, jos tarvitsisivat. Lapset kyllästyivät lapsuuden köyhyyteen ja kouluttivat itselleen ammatin, jolla tulee hyvin toimeen. Pysyvät antamaan kaiken omille lapsilleen. Tarjoavat myös minulle apuaan, mutta olen toistaiseksi tullut toimeen omillani.
Me emme ole puolison kanssa saaneet ikinä mitään isovanhemmilta ja hyvin ollaan omillamme pärjätty.
Toisen puolen isovanhemmat avustavat taloudellisesti, toisen puolen ei. Toisella puolella on varaa, toisella ei.
Vierailija kirjoitti:
Eivät anna rahaa. Syntymäpäivänä voi lahja olla muutama kymppi kirjekuoressa.
Meillä sama. Eivät anna rahaa tai osallistu tavaroiden hankintaan. Mut synttäreillä, siis kerran vuodessa lapset saavat kukin sen 40-50€.
Yritämme antaa. Lastenlapsia nyt 3.
Synttäreinä ja jouluna vähän rahaa tilille ja kerran annoimme 1000e jokaiselle rahastoitavaksi. Jos taas tulee ylimääräistä rahaa jostain teen samoin.
Nyt yritän aloittaa vaikka 30e/kk, kertyyhän siitäkin 10 vuodessa jo pieni pesämuna opiskelua varten
Isovanhempani maksoivat minun ja siskoni harrastusmaksut kun olimme pieniä, olen ikuisesti kiitollinen siitä. <3 Äiti ja isä olivat molemmat huonopalkkaisissa töissä ja maksoivat talolainaa pois kun olimme lapsia. Isovanhemmat ehtivät maksaa myös siskoni autokoulun. Isovanhemmillamme oli vuorottelusysteemi, joka toinen viikko toisen vanhemman vanhemmat maksoivat meidän harrastusmaksun. Käyttivät myös paljon uimassa, elokuvissa, syömässä ja kahviloissa kun vanhemmilla ei ollut varaa.
Minä käyn mummolassa syömässä välillä, äidin äiti on ainoa elossaoleva isovanhempi. Hän tarjoaa aina ruokaa ja kahvia, antaa mukaan kahvipaketin, hedelmää tai milloin mitäkin. Lapsena sain hyvistä koulutodistuksista rahaa isovanhemmilta ja isän äiti antoi "urheilurahaa" aina silloin tällöin, molemmat isovanhemmat ostivat vaatteita ja jouluna ja syntymäpäivänä antoivat rahaa. Kolikoita keräsivät myös purkkiin lapsenlapsille, sai säästöpossuun sitten laittaa. Olen kiitollinen isovanhempien antamasta tuesta. Molemmilta puolilta olivat myös erittäin vahvasti mukana arjessa ja usein olivat lastenhoitoapuna. Lämmöllä muistan edesmenneitä isovanhempiani ja mummolle toivon vielä pitkää ikää.
N22, opiskelija
Toiset isovanhemmat maksoivat kaikille lapsille autokoulun. Toisen isovanhemmat maksoivat lääkäri, hammaslääkäri, fyssari tms kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn mummolassa syömässä välillä, äidin äiti on ainoa elossaoleva isovanhempi. Hän tarjoaa aina ruokaa ja kahvia, antaa mukaan kahvipaketin, hedelmää tai milloin mitäkin. Lapsena sain hyvistä koulutodistuksista rahaa isovanhemmilta ja isän äiti antoi "urheilurahaa" aina silloin tällöin, molemmat isovanhemmat ostivat vaatteita ja jouluna ja syntymäpäivänä antoivat rahaa. Kolikoita keräsivät myös purkkiin lapsenlapsille, sai säästöpossuun sitten laittaa. Olen kiitollinen isovanhempien antamasta tuesta. Molemmilta puolilta olivat myös erittäin vahvasti mukana arjessa ja usein olivat lastenhoitoapuna. Lämmöllä muistan edesmenneitä isovanhempiani ja mummolle toivon vielä pitkää ikää.
N22, opiskelija
Toivottavasti sitten kun mummon voimat heikkenevät, olet välillä hänen apunaan.
Vierailija kirjoitti:
N22, opiskelija
Kun omat lapsemme olivat pieniä kävimme joka sunnuntai vanhemmillani syömässä ja sama perinne on jatkunut myös lastemme perheiden kanssa. Tulevat 1-4 kk ja me saamme laatuaikaa koko porukan kanssa.
Sain myös hoitaa jokaista lastenlasta kerran viikossa 1. vuoden aikana. Lisäksi tietty lomaillaan yhdessä ja vieläkin hoidamme esim vanhempien työmatkojen aikana
Meille korvaamattoman arvokasta
On.