Päivän sana
Päivän Sana
05.10.24
Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään. Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi. Joh. 15:56
Jeesus antoi vakavan kehotuksen niin yksittäiselle kristitylle kuin koko kirkollensa pysyä aina tukevasti Jumalan sanan tiellä. Jotta oksa voi tuottaa hedelmää, sen on saatava elämä puun rungosta, Jeesuksesta. Oksa, joka pyrkii tuottamaan hedelmää Jumalan valtakuntaan omin voimin, irrallaan puusta, ei voi tuottaa hyvää hedelmää, vaan lopulta kuivettuu ja kuolee. Ilman Jeesusta me emme voi tehdä yhtään mitään valtakunnan hyväksi. Mutta Jeesuksessa eläessämme me tuotamme hyvää hedelmää yrittämättäkin. Kun elämä virtaa rungosta oksiin ja Jumalan armon aurinko paistaa, saavat elävät oksat nauttia hedelmien kypsymisestä. Se on Jumalan kaunis lahja.
Alimmilla peruskoulun luokilla ollessani pappi puhui jotain tuosta aiheesta koululla käydessä. Ajatuksiin tuli, että olisi tärkeää muista ne asiat, mitä hän kertoi. Eihän kaikkien keskittymiskyky sen ikäisenä ollut riittävän hyvä muistamaan asioita tarkemmin minkään tunnin jälkeen. Aihealue sentään jäi papin koululla käydessä mieleen, vaikka silloin harmittelin, ettei kuultuja asioita jäänyt mieleen niin hyvin kuin katsottua, luettua.