Miten aloittaa työhaastattelussa keskustelu palkasta?
Miten voisi fiksusti kysyä työhaastattelussa, onko palkassa neuvotteluvaraa tai miten sen voisi tuoda ilmi, että palkkapyyntöni on eri mitä työnantaja aikoo tarjota ?
Työpaikkailmoituksessa oli mainittu palkka, joka on todella alakanttiin, siis peruspalkka paljon alle 2000e, mutta kuitenkin ihan Tessin mukainen. Sain kutsun haastatteluun jo saman päivän aikana kun laitoin hakemuksen, mutta tuolla palkalla en voi ottaa työtä vastaan. Oma minimitoiveeni on lähes 500e enemmän, mikä on silti kohtuullinen ala ja muut palkansaajat huomioiden, mutta useamman palkkaluokan ylempänä kuin mitä työnantaja on tarjoamassa... netin perusteella firma näyttää tarjoavan pieniä palkkoja, mutta ilmeisesti työntekijöiden kesken kaikki on ok, koska todella harvoin on työpaikkaa tuohon auki.
ps. olen kyllä töissä, mutta haluaisin vaihtaa työpaikkaa, että se niistä huudoista.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Palkka maksetaan osaamisesta ja tuloksesta. Vakuuta haastattelijat siitä, että tuot taloon paljon enemmän rahaa kuin mitä sinulle pitää maksaa palkkaa ja esitä siitä selkeitä todisteita vaikka nykytyössäsi. Jostain syystä työpaikkaa hakevat osaavat kertoa osaamisensa, mutta kun heiltä kysyy tuloksesta, ollaan ihan hiljaa. Valitettavasti palkan saa sen perusteella eikä siksi, että haluaa paremman palkan.
Alle 2000e palkalla teet lähinnä siivoustyö. Ainoa mitä tuot taloon on kura kengissä kun tulet työvuoroon.
Et tuo asiaa työhaastattelutilanteessa esille.
Sen sijaan, jos sinuun ollaan uudestaan yhteydessä, paikkaa tarjoten, otat asian silloin puheeksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka maksetaan osaamisesta ja tuloksesta. Vakuuta haastattelijat siitä, että tuot taloon paljon enemmän rahaa kuin mitä sinulle pitää maksaa palkkaa ja esitä siitä selkeitä todisteita vaikka nykytyössäsi. Jostain syystä työpaikkaa hakevat osaavat kertoa osaamisensa, mutta kun heiltä kysyy tuloksesta, ollaan ihan hiljaa. Valitettavasti palkan saa sen perusteella eikä siksi, että haluaa paremman palkan.
Alle 2000e palkalla teet lähinnä siivoustyö. Ainoa mitä tuot taloon on kura kengissä kun tulet työvuoroon.
Silloin ei ole mitään keinoa osoittaa olevansa paremman palkan arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen sen haastattelun loppumetreillä, kun ensin on perustellut miksi on oikea jamppa kyseiseen tehtävään.
Tai moikka ennenkuin jatketaan niin miten paljon palkkaa voin saada
Yleisesti sanottuna kuitenkin kannattaa ottaa esille se osaaminen, mitä tuo työnantajalleen ja katsoa, miten siihen suhtaudutaan. Itse olen myös kysynyt keskimääräisestä työpäivästä ja niistä haasteita, mitä työssä tulee vastaan. Kun kertoo kuinka toimisi itse tilanteessa tai sanoen tilanteen olevan itselle tuttua niin sitä on saanut haastattelijan vakuuttuneeksi, että on sopiva paikkaan, jonka jälkeen palkan esille ottaminen on jopa perusteltua, kuten myös kysyä samalla, että milloin päätös on tulee ja työn aloittaminen on mahdollista, että olisit siitä kiinnostunut.
Kahta paikkaa työurani aikana lukuun ottamatta olen aina saanut paikan, mihin minua on haastateltu. Toinen oli ihan heti valmistumisen jälkeen ja toinen taas nykyisellä työnantajallani tehtävään, johon tiesin olevan itseäni parempia hakijoita kyseiseen tehtävään.
Miksi ihmeessä jätit työhakemuksessa kertomatta palkkatoiveesi? Varsinkin, jos se on noin paljon suurempi kuin ilmoituksessa? Hukkaat vain teidän molempien aikaa. Jos ilmoituksessa on kerrottu tarkasti palkkasumma, ei se sitä suurempi ole vaikka olisit tuplatohtori.
Voithan myös tehdä niin, että et puhu asiasta ollenkaan haastattelussa. Jos sitten tarjoavat työtä sinulle, niin vasta siinä vaiheessa mainitset että ilmoitettu palkka ei aivan vastaa toiveitasi, vaikka työ sinällään kiinnostaisi, ja kysyt onko palkasta varaa neuvotella. Jos ei, niin sanot sitten vaan että et ota työtä vastaan.