Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan kaveri ajoi pojan autolla pienen kolarin. Kuka korvaa?

Vierailija
05.10.2024 |

Meneekö oikeasti pojan vakuutuksesta kaikki? 

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi poikasi ei itse ajanut? Oliko kännissä?

Vierailija
22/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en koskaan lainaa mun autoa muille. Veetuttaa vähemmän jos oman virheen takia menee bonukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko poikasi autossa osakasko, törmäysvakuutus?Kasko? 

Jos oli, niin omavastuun verran pitää kärsiä.

Toki rehti kaveri maksaisi pojallesi sen omavastuun, mutta eihän sellaisia rehtejä kavereita taida enää olla.

Vierailija
24/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, poikasi saanee laskelman vakuutusyhtiöltä paljonko bonusten menettäminen kohottaa vakuutusmaksuja. Siitä sitten vaan puheeksi pojan kaverin kanssa, että korvaa sen summan.

Vierailija
25/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingon aiheuttaneen auton vakuutus korvaa vastapuolen auton vahingot ja henkilöiden myös. Jos on kasko, niin oman auton vahingot korvataan siitä, yleensä. Omavastuun joutuu maksamaan itse.

Tapa, jolla kolari on aiheutettu voi vaikuttaa korvauksiin, jopa evätä ne kokonaan.

Vierailija
26/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki rehti kaveri maksaisi pojallesi sen omavastuun, mutta eihän sellaisia rehtejä kavereita taida enää olla.

On niitä rehtejä, mutta nuorilla on usein aika vähän rahaa, jos ovat opiskelijoita. Pitää vähän tulla vastaan, ja antaa pitkä maksuaika. Eikä mitään korkoja kannata periä.

Vierailija
27/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan, ettei tyhmiä kysymyksiä ole, mutta tämä kysymys kyllä taas todistaa, että on niitä... Totta kai sen auton vakuutuksista, jonka ratissa syyllinen on istunut. Mistä muualtakaan se korvaus kuitattaisiin? 

No mietin, meneekö noin kun poika ei itse sitä vahinkoa aiheuttanut. Mietin, että oisko ollut tuohon joku eri pykälä. Että olisi mennyt sitten kaverin piikkiin. Poliisikin oli käynyt paikalla toteamassa syyllisen. Ap

Oletko oikeasti noin pihalla? Vakuutus on auto- eikä kuljettajakohtainen.

Vierailija
28/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyllisen ajoneuvon autovakuutusyhtiö?

Juu. Eli pojan vakuutuksesta. Ap

Ja vakuutusmaksut nousee eli saa maksaa tuplasti takaisin.

Vierailija
29/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakasko on mutta ei korvaa kolaria. Ap

Vierailija
30/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksa kulu 

Vierailija
31/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tähän nyt lyhyen oppimäärän ajoneuvovakuutuksista, kun esimerkkitapauksena käytetään yleistä vahinkoa eli törmäystä pysäköityyn ajoneuvoon:

- liikennevakuutuksesta korvataan syyttömän osapuolen omaisuusvahingot (pysäköidyn ajoneuvon) -> omavastuuta ei ole, mutta bonus voi alentua

- kaskovakuutus korvaa oman ajoneuvon (sen ajoneuvon vahingot, millä törmättiin) vahingot, jos kaskoon on valittu törmäys- tai kolarointivakuutus (millä nimellä eri yhtiöt myyvät) -> omavastuu tyypillisesti 150-200 €, voi vaikuttaa kaskovakuutuksen bonukseen alentavasti

Vierailija
32/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan, ettei tyhmiä kysymyksiä ole, mutta tämä kysymys kyllä taas todistaa, että on niitä... Totta kai sen auton vakuutuksista, jonka ratissa syyllinen on istunut. Mistä muualtakaan se korvaus kuitattaisiin? 

No mietin, meneekö noin kun poika ei itse sitä vahinkoa aiheuttanut. Mietin, että oisko ollut tuohon joku eri pykälä. Että olisi mennyt sitten kaverin piikkiin. Poliisikin oli käynyt paikalla toteamassa syyllisen. Ap

No varmaan sitten olen. Eipä ole ennen tällaista tarvinnut miettiä. Harmittaa pojan puolesta niin paljon kun ei ole mitään väärää tehnyt ja joutuu silti vastuuseen ja maksaa enemmän. Siksi halusin tietää onko mitään pykälää tms tähän. Ei munkaan pojalla niin paljon ylimääräistä ole etteikö tämä tuntuisi. Lapseni parhaaksi kysyin. Ap

Vierailija
33/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli oli ku et vastaa

Vierailija
34/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaveri on syyllinen, niin pojan auton korvaukseen rahat voi olla haastavaa saada. Siis jos kaverilla ei ole tuloja.

Mahdollinen korvaus on pojan ja hänen kaverinsa välinen asia, että kuinka sopivat.

Voi käydä niinkin, että rahaa ei saa, ja on entinen kaveri.

Siis mitä? Liikennevakuutus korvaa vastapuolen auton vahingot ja oman auton kasko omalle tulleet (tietyin rajoituksin). Pojan  kaveri on korvausvelvollinen vain silloin, jos on etukäteen niin sovittu, muussa tapauksessa mitään korvausvelvollisuutta ei ole! Tätä varten ne vakuutukset otetaan eikä avaimia jaella kavereille. Vain auton luvaton käyttöönotto tuo mukanaan korvausvelvollisuuden ja sekin setvitään oikeuslaitoksen kanssa.

Vierailija
35/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ajatella asian niin, että poikasi sai arvokkaan oppitunnin. Ehkei häntä tämän ansiosta tulevaisuudessa kuseteta niin helposti asuntokaupoilla tai muissa taloudellisesti merkittävissä asioissa.

Vierailija
36/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit ajatella asian niin, että poikasi sai arvokkaan oppitunnin. Ehkei häntä tämän ansiosta tulevaisuudessa kuseteta niin helposti asuntokaupoilla tai muissa taloudellisesti merkittävissä asioissa.

Tämä. Sai arvokkaan opetuksen miten jatkossa hoitaa asiansa.

Vierailija
37/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan sitten olen. Eipä ole ennen tällaista tarvinnut miettiä. Harmittaa pojan puolesta niin paljon kun ei ole mitään väärää tehnyt ja joutuu silti vastuuseen ja maksaa enemmän. Siksi halusin tietää onko mitään pykälää t

Autoa ei lainailla! Edes oma isäni ei koskaan lainannut mulle autoaan. Tyhmä poika.

Vierailija
38/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa auton vakuutus korvaa samojen sääntöjen mukaan kun jos vakuutuksen ottanut poika olisi itse ollut ajamassa. Eli vakuutus korvaa kaikki syyttömän osapuolen vahingot, mutta se korvaako se syyllisen osapuolen vahinkoja riippuu vakuutuksen ehdoista sekä tapahtuneesta.

Pojan kaverin pitää korvata vahingoista se osa jota auton vakuutus ei korvaa.

Mahdollinen bonusten menetys onnettomuuden takia ei ole vahinkoa, vaan se jää auton lainaajan omaksi tappioksi.

Vierailija
39/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä asiat kannattaa ottaa selville etukäteen, niin sitten voi miettiä ennen kuin lainaa autoa, että kannattaako.

Vierailija
40/54 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oli ku et vastaa

Ei ollut. Eikä ollut kaverikaan. Ajoivat pitkää matkaa vuorotellen. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän