Mitä se merkitsee, jos verikokeessa huomataa että kilpirauhasarvot on koholla?
Muistan lukeneeni täältä ennenkin siitä mutten löytänyt hakutoiminnolla.
Itselleäni siis juuri havaittu korkeat arvot, olen menossa lääkäriin ja olisi kiva tietää etukäteen mitä odottaa.
Kommentit (10)
niin onko silloin kyseessä kilpirauhasen liikatoiminta? vai vajaatoiminta?
jos t4v on koholla niin ylitoiminnasta on kyse...
Jos itse kilpirauhashormonin määrä (T4V) koholla, niin liikatoiminta. Jos TSH eli aivolisäkkeen erittämä kilpirauhasta stimuloiva hormoni koholla, niin viittaa vajaatoimintaan.
Yleensä tosin ennen kilpirauhassairauden toteamista testataan lähinnä TSH:ta ja jos se on koholla, niin viittaa vajaatoimintaan. Sitten kun vaivaa jo hoidetaan, niin sitä yleisemmin kontrolloidaan ja pitäisikin kontrolloida T4V-arvolla, joka taas vajaatoiminnassa on matala ja liikatoiminnassa korkea.
terveydenhoitaja soitti äsken koetuloksesta, että " arvot koholla ja varataanpa lääkäriaika" - joten en siis voi varautua etukäteen? En tajunnut kysyä mikä arvo, kun asia mulle ihan uusi...
ap
Jos olet, niin viittaa vajaatoimintoon. Jos taas podet unettomuutta, ylenpalttista energisyyttä ja sydämesi tuntuu käyvän liiankin vauhdilla, podet todennäköisesti liikatoimintaa. Jos sinulla ei ole mitään oireita, eivät arvot välttämättä vaadi minkäänlaisen hoidon aloittamista, vaan tilannetta seuraillaan ja hoito aloitetaan, jos oireita ilmaantuu.
Vierailija:
terveydenhoitaja soitti äsken koetuloksesta, että " arvot koholla ja varataanpa lääkäriaika" - joten en siis voi varautua etukäteen? En tajunnut kysyä mikä arvo, kun asia mulle ihan uusi...ap
Jos on vajista niin olet väsynyt ja kaikki toimii aika huonosti elimistössäsi. Paleltaa, hiuksia lähtee, mikään ei oikein kiinnosta, aina väsyttää jne. Jos taas kyseessä liikatoiminta niin käyt ylikierroksilla.
olen väsynyt ja saamaton (moitin itseäni laiskaksi, ja vaikea innostua), olen usein kärttyinen (pahat pms-oireet), tukkaa lähtee ajoittain tuppoina. Olen vuoden aikana laihtunut 10kg, joten se ei taida täsmätä? Mutta muuten. Kiitos vastanneille, käyn tuolla foorumilla lueskelemassa vajaatoiminnasta lisää.
ap
Itse ensin parin vuoden aikana lihoin 20 kiloa ja viimeisen puolen vuoden aikana ennen lääkärille menoa laihduin 5 kiloa, kun ei enää napannut syödä. Hiuksia lähti, palelsi, unentarve tuplaantui (6 tunnista 12 tuntiin), en saanut itseäni raahattua kouluun luennoille jne. Ja tosiaan yleensä aluksi testataan sitä TSH:ta ja jos se on koholla, niin viittaa vajaatoimintaan. On muuten melkoinen ero sitten, kun lääkityksen saa kohdalleen. Ihan kuin elämä alkaisi uudelleen ja tuntuu, että olisi pari vuotta elänyt horroksessa. Ja esim. minulla arvot eivät edes olleet kovin pahat, jotkut lääkärit eivät niillä olisi suostuneet edes hoitoa välttämättä aloittamaan.
Yleensäkin Suomessa vajaatoimintaa on hoidettu liian varovaisesti ja kaikille lääkäreille uudet suositukset eivät vieläkään ole tuttuja. Voi aivan hyvin olla, että oireet ovat jo aika pahat, vaikka arvot vielä juuri ja juuri mahtuisivat viitearvojen sisään. Ja aiemmin tosiaan monet lääkärit pitivät hoitorajana TSH:ssa 10:tä (5 on viitearvon yläraja), vaikka monilla jo 7:llä tai 8:lla on rajut oireet. Kilpirauhassairauksia pitäisikin hoitaa oireen mukaan, ei tuijottaa pelkkiin veriarvoihin. Jos lääkärisi ei tätä tajua, hakeudu alan asiantuntijalääkärin vastaanotolle. Hoidon onnistumisen elämänlaatua parantava vaikutus on sitä luokkaa, että siitä kannattaa jo maksaakin, että löytää hyvän lääkärin. Itsellä tosin on käynyt tuuri ja kaikki lääkärini vuosien varrella (YTHS:ltä, terveyskeskuksesta ja työterveydestä) ovat olleet hoidon suhteen asiantuntevia, mutta kauhutarinoitakin kuulee.
Käy kilpirauhasfoorumilla, saat sieltä paljon tietoa!!!!!!!!!!!!!