Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulutustutkimuksen uutisoinnista (kantikset vs. s2 osaamiserot)

Vierailija
03.10.2024 |

Tästä on uutisoitu paljon, ja käyty keskusteluitakin, ja mulle oli muodostunut niiden perusteella aika erilainen kuva tutkimuksen tuloksista. Eilen illalla sain vasta luettua Hesarista sen artikkelin.

Olin oikeasti yllättynyt, koska lööpeissä (myös Hesarin otsikossa) on ollut isolla viestiä, että voi järkytys, ma mut pärjäsivät kantiksia huonommin. Mikä olikin totta, mutta ei mulle ainakaan mikään iso uutinen. Totta kai pärjäät koulussa huonommin, jos et osaa kunnolla kieltä. Mun 9,7 ka lapsella olisi aivan varmasti sama tilanne, jos muutettaisiin yhtäkkiä vaikka Saksaan.

Se mistä oikeasti artikkelissa järkytyin, oli se, että kantislapset pärjäsivät niin huonosti. Siis todella järkyttävän huonosti. SEN pitäisi olla iso uutinen. Lisäksi siinä sanottiin, että kantisten ja ma mu lasten tasoero on edellisen mittauksen jälkeen pienentynyt, koska kantislasten taidot ovat huonontuneet.

Siinä oli 3 kategoriaa, lukutaito, matematiikka ja vissiin luonnontieteet (tms.). Kaikissa näistä, korkeintaan tyydyttävästi pärjäsi kantasuomalaisistakin lapsista n. 70 % !!!! Eli vain 30 %:lla kantislapsistakin on edes hyvät taidot. Se on oikeasti tosi huolestuttavaa. Ma mu lapsilla oli tässä joku reilu 10 % ero.

Ihmettelen, että tämä on ohitettu uutisoinnissa melkein kokonaan. Tietysti nuo otsikot myyvät paremmin, mutta todellinen huolenaihe jää nyt ihan liian vähälle huomiolle.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opetusta joudutaan yksinkertaistamaan heikoimpien tahtiin.

Tämä heikentää myös kantisten sanavarastoa ja muuta oppimista. Kaikkia kappaleita ei ehditä välttämättä edes käsittelemään.

Voi olla, että entinen kasin oppilas saisi nykyään kympin, kun arvostelua on helpotettu.

Vierailija
2/3 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiöoppiminen, digikiima, avoimet oppimisympäristöt, inkluusio... siinäpä syitä kantisten osaamisen laskuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, oppikirjojen puute. Epäpätevät opettajat, ei sijaisia, ei seiniä luokassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän