Aiotteko jäädä asumaan samaan asuntoon, vaikka lapset muuttaisivat pois aikuistuttuaan?
Meillä asunto myytiin, kun lapset halusivat muuttaa omiin koteihinsa.
Kommentit (39)
Ehkä, ellei intouduta muuttamaan maalle. Nykyinen okt on kyllä aika sopivan kokoinen, kyllä tässä voisi ilman lapsiakin asua. Olisi molemmille omat työhuoneet ja vierashuone vielä lisäksi.
Myin taloni kun lapset lähtivät maailmalle, talo oli iso ja isolla tontilla, en viitsinyt/halunnut/jaksanut hoitaa ja isot rempat olisivat kohta olleet ajankohtaiset, vanhuuttakin jo ajattelin. Oli hyvä sauma myydä sähkölämmitystalo, sähkön hinnat olivat silloin kohtuulliset, nyt olisi toinen ääni kellossa. Sain hyvän hinnan, ostin itselleni 80 m2 rivarin päätykolmion uudehkosta talosta kaupungin keskustasta. Pieni yhtiö, laadulla rakennettu tilauksesta, osakkeeni ensimmäinen omistaja joutui muuttamaan lapsensa perheen tueksi, ja myi asuntonsa minulle. Tämä on huippuhyvä, kaikki tarvittava löytyy läheltä, pihaa on sopivasti ja mökillä uskaltaa ja voi olla kauan kun pihatyötkin joutuu huollon tekeminä. Kaikki asumiskulut 226 €/kk, ei paha.
Kyllä me nykyisessä omakotitalossa asumme ainakin niin kauan, kunnes jäämme eläkkeelle eli kymmenisen vuotta. Omista ja appivanhemmista olen sen oppinut, että muuttaa pitää silloin kun siihen vielä kykenee. Yli 90-vuotiaana omakotitalon hoitaminen on jo todella työlästä, mutta henkisesti muuttamisen ajatus on näköjään siinä vaiheessa mahdoton.
Itse voisin muuttaa keskustaan kerrostaloon vaikka heti, mutta mieheni vielä harrastaa kaikenlaista, johon oma piha on hyvä olla olemassa. Mökkiä emme halua, ellei se sijaitse Etelä-Ranskassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi muuttaa?
Kuka sanoi, että pitäisi? Pöljä, kysyttiin vain muutatteko?
Olen muuttanut pois sieltä lasteni lapsuudenkodista. Nyt olen asunut 10 vuotta yksin kaksiossani ja nyt aion myydä tämän ja muuttaa taas eri asumismuotoon ja hommata isomman asunnon, että saan vierashuoneen lapsille ja lapsenlapsille. Paljon ei ole tavaroita. Älkää jättäkö perikunnalle mitään romuvarastoja.
Vierailija kirjoitti:
Myin taloni kun lapset lähtivät maailmalle, talo oli iso ja isolla tontilla, en viitsinyt/halunnut/jaksanut hoitaa ja isot rempat olisivat kohta olleet ajankohtaiset, vanhuuttakin jo ajattelin. Oli hyvä sauma myydä sähkölämmitystalo, sähkön hinnat olivat silloin kohtuulliset, nyt olisi toinen ääni kellossa. Sain hyvän hinnan, ostin itselleni 80 m2 rivarin päätykolmion uudehkosta talosta kaupungin keskustasta. Pieni yhtiö, laadulla rakennettu tilauksesta, osakkeeni ensimmäinen omistaja joutui muuttamaan lapsensa perheen tueksi, ja myi asuntonsa minulle. Tämä on huippuhyvä, kaikki tarvittava löytyy läheltä, pihaa on sopivasti ja mökillä uskaltaa ja voi olla kauan kun pihatyötkin joutuu huollon tekeminä. Kaikki asumiskulut 226 €/kk, ei paha.
Hitsi, sinulla on asuminen edullista.
En aio muuttaa. Jos hyvin käy, niin seuraava osoite on toivottavasti kylmiö, josta tuhkauksen kautta maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkäs sitä kotoaan lähtis. Olen asunut yli kymmenen vuotta yksin 5h+k kerrostaloasunnossani. Kiva kun lapsille ja lapsenlapsille on tilaa kun tulevat useamman sadan km:n päästä kyläilemään joitakin kertoja vuodessa.
Enkä aio muuttaa mihinkään ainakaan ennen eläkeikää.
MItä. Etkö sä ole jo eläkeikäinen, jos oot mummo?
Minkä ikäisenä teidän suvussa se nussiminen aloitetaan oikein. Miten on mahdollista.
Sulla ei taida matematiikka olla ihan hallussa.
Eläkkeelle 64+ -vuotiaana. Vaikka lapsen olisi saanut 30-vuotiaana ja hän taas lapsen 30-vuotiaana, ehtisi sitä olla mummo siltikin ennen eläkeikää. Jos taas lapsia tullisi joka sukupolvelle 20-vuotiaana, ehtisi isomummoksikin ennen eläkeikää.
Näinpä:)
Sain esikoiseni 21v (huom, en teininä!) ja hän sai esikoisensa 34v:nä eli minusta tuli mummo 55v:nä, 8v ennen eläkkeelle pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Muutimme puolta pienempään taloon kun kuopus oli lukiossa, hän asui kanssamme 2 vuotta. Tässäkin on kuitenkin 4h joten tila riittävästi kuopuksen ja lastenlasten vierailujen varalta.
Jatkan vielä...
Tämäkin talo myydään n 6v kuluttua kun mies pääsee eläkkeelle ja ostamme vain 3-4h rivarin. Suurimman osan vuodesta asumme 2. kodissamme etelä-Euroopassa. Sen ostimme edellisestä talosta ylijääneillä rahoilla pari vuotta sitten.
En jää asumaan, olen yksinhuoltaja ja minulle riittää yksiö sen jälkeen, kun lapseni muuttaa kotoa pois. Minulla ei ole varaa asua missään kolmiossa pienipalkkaisena yksin. Kaikki eivät ole rikkaita naimisissa olevia ihmisiä.
Ei aiota. Lapsi kun muuttaa pois, niin hankitaan meidän unelmien asunto jostain merenrannalta.
Ei. Meillä on neljä makuuhuonetta. Kolmio riittäisi.
Yksi lapsi vielä kotona.
Oon ostanut tämän asunnon 90 luvulla. Putkiremontin yhteydessä tehtiin isot remontit, yhtiövastike on pieni, neliöitä yli 170. En näe yhtään hyvää syytä miksi pitäisi muuttaa pois kotoa
Vierailija kirjoitti:
Myydään talo kun jäädään eläkkeelle. Sen jälkeen hankitaan pienempi asunto mökkipaikkakunnalta, luultavasti kerrostalosta.
Voisin tehdä asuntoni suhteen saman. Aion luopua mökin osuudestani (myydä sukulaisille), mutta voisin ostaa mökkikunnasta, ts. äitini kotipaikkakunnalta asunnon. Mökki on entinen mummolani isoisän kotikylässä, muutama km keskustasta. Niin kauan kuin omistan auton, sinne olisi helppo mennä pitämään paikkaa silmällä, siivoamaan ja saunomaan. Ja voisi hoitaa vaikka puutarhaa samalla.
Keskustan kämppä toimisi myös muun väen puolimatkan paikkana ja varamajatalona.
Pari ensimmäistä eläkevuotta tahdon asua -vaikka vuokralla- ihan muualla. Tampereella, esimerkiksi.
Aiotaan jäädä. Toinen on jo muuttanutkin omilleen. Kotimme sijainti on loistava, asuinkulut pienet, iso piha koirille. Talo on velaton, hyväkuntoinen ja omalla tontilla. Ei ole mitään syytä myydä tätä pois. Tämä on koti ja maailman rakkain paikka. Asuimme miehen kanssa tässä jo ennen, kuin saimme lapsia.
Nuorin lapsista muutti omilleen 10 vuotta sitten. Ei ole myyty, eikä myydä niin kauan kuin jaksetaan hoitaa taloa ja pihaa. 5 makuuhuoneen talo on just sopivan kokoinen kahdelle. Meillä on makuuhuone, vierashuone, TV-huone ja kummallekin oma työ- ja harrastehuone.
Ja pitäähän lapsenlapsilla olla tilaa temmeltää sisällä ja ulkona.
Halpaakin tämä on: kaikki asumiskulut tänä vuonna on olleet keskimäärin 500€/kk. Tuosta lähes puolet on erilaista pientä remonttia ja muuta laittoa. Ne ihan kiinteät asumiskulut on noin 300€/kk. Toki kun esim. keittiö uusitaan niin sitten kulut vähän pompsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi muuttaa?
Ei ole pakko. Me tehtiin lapsiperheenä monta kompromissia. Oli tärkeää asua hyvän koulun alueella, hyvien liikenneyhteyksien varrella. Tilaakin tarvittiin lapsille sekä työhuoneelle. Ei me kahdestaan eläkeläisinä tarvita 5 huonetta. Jatkuvasti saisi siivota. Ja sijainnilla on toisenlaiset vaatimukset eli kauempana kaikesta.
Muutimme kun viimeinen kolmesta lapsestamme oli muuttanut omilleen.
Emme tarvinneet niin montaa huonetta enää.