Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ensimmäistä kertaa elämässä vaihtamassa työpaikkaa. Miten tehdä hyvä vaikutus?

Vierailija
02.10.2024 |

Olen siis nyt kolmekymppinen. Olen vaihtamassa elämäni ekaa kertaa työpaikkaa, olen siis ollut vain ja ainoastaan samassa yli kymmenen vuotta. Ala ei muutu. Olen hoitaja. 

Sanomatta on selvää, että vaikeaa tulee olemaan. Tän hetkinen työyhteisö on kuin oma pieni perhe.

Tiedän, että uutena työntekijänä tärkein ominaisuus on ahkeruus ja oma-aloitteisuus. Ei vissiin liiemmin kannata omasta elämästään kertoa ekoina viikkoina. Olen tietenkin sen hetkisille työkavereille ihan uusi naama ja tavallaan sellainen nobody, jonka persoona ei varmaan alkuun edes kiinnosta, kun halutaan tietää, kuinka ahkera on ja miten duuninsa tekee.

Pitäisikö kysellä kauheesti uusien ihmisten taustoja. Kuppikuntiin en halua. Haluan vain tehdä työt, olla ystävällinen kaikille ja lähteä kotiin. Kavereita en tarvitse työyhteisön ulkopuolelle.

Vai hoituuko itsestään, jossain vaiheessa ikäänkuin "huomaamatta" kuuluu kalustoon, missä toisetkin työkaverit. 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä ekoina päivinä töihin pikku hönössä, lähtee juttu luistamaan rennommin.

Vierailija
2/3 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan työpaikasta. Yleensä hyvillä käytöstavoilla, ahkeruudella ja ammattitaidolla selviää hyvin.

Ihan ensimmäisinä päivinä ei ehkä kannata olla erityisen oma-aloitteinen, koska toimintatavat uudessa työpaikasa voi olla erilaiset kuin vanhassa. Hoitoalalla joissakin paikoissa on vapaampaa ja arvostetaan omaa aloitteellisuutta, mutta joissakin paikoissa taas on tarkempaa ja arvostetaan että noudattaa tarkkaan valmiita ohjeita ja sääntöjä. Kysymällä selviää ja kyllähän tuon myös aika nopeasti huomaa, miten siellä kannattaa olla. 

Älä kysele kenenkään taustoja, ei ainakaan ensimmäisten viikkojen aikana, ennen kuin olette tutustuneet kunnolla ja tiedät millaisia ihmisiä he ovat. Kaikki ei tykkää kertoa mitään taustoistaan. No ehkä se on aika turvallinen kysymys, että kauanko joku henkilö on ollut nykyisessä työpaikassa. Mutta älä kysy mitään vanhoista työpaikoista tai varsinkaan yksityiselämästä. Jotkut loukkaantuu jopa jos kysyy missä päin asuu, siis että asuuko itä- vai länsipuolella kaupunkia, tai onko pitkä työmatka, vaikka nuo muuten vaikuttaisi ihan normaaleilta viattomilta kysymyksiltä niin älä kysy hoitoalan työpaikalla tällaisia. Mieti myös valmiiksi, mitä asioita haluat jakaa omasta taustastasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

@2 kiitos hyvistä neuvoista, antoi muuten paljon ajattelun aihetta!

Tuo on totta, että en itsekkään pidä kauheasti, jos uusi työntekijä kyselee ekoina päivinä kauheasti minusta tai mun jutuista. 

Sen sijaan on tavallaan tosi kiva, jos uusi työntekijä suhtautuu kiinnostuen työhönsä ja kyselee paljon meiltä muilta tyypeiltä työpaikan tapoja ja muutenkin kyselee kaikenlaista, mun mielestä kielii hyvistä tavoista. Ja liiallinenkaan oma-aloitteisuus ei tietenkään ole hyväksi, että tuntuu ihan jyräävältä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan