Perintönä saadut osakkeet - mistä päivästä myyntivoitto luetaan ja pääoman verotus tulee?
Olen myymässä perinnöksi saatuja osakkeita. Ne lähtivät nousuun heti kuolinpäivän jälkeen.
Eli jos henkilö on kuollut 1.8. - osakkeet siirtyneet minulle 1.9. minä myyn ne 1.10. - niin mistä päivästä myyntivoiton verotus lasketaan? Perunkirjoituksesta (eli kuolinpäivästä) vai päivästä, jolloin ne ovat kopsahtaneet minun tililleni?
Kommentit (8)
Myyntivoitto lasketaan perukirjaan merkitystä arvosta (siitähän sinä olet maksanut perintöveroakin, jos sitä on tullut maksettavaksi. Perukirjaan merkitään kuolinpäivän hinta.
Kuinka olet saanut osakkeet haltuusi noin nopeasti kuoleman jälkeen? Vai olivatko päivämäärät vain hatusta vedettyjä esimerkkejä?
Vainaja kaikki omaisuus arvostetaan kuolinpäivän arvoon eli se mikä oli kuolinpäivän päätöskurssi määrää osakkeitten arvon.
Vierailija kirjoitti:
Vainaja kaikki omaisuus arvostetaan kuolinpäivän arvoon eli se mikä oli kuolinpäivän päätöskurssi määrää osakkeitten arvon.
Miten muuten silloin, jos vainaja kuolee viikonloppuna? Käytetäänkö edellisen vai seuraavan pörssipäivän arvoa?
Ohis
Perintövero kuolinpäivän arvon mukaan. Luovutusvoiton verotuksessa katsotaan sitä, paljonko arvo on noussut kuolinpäivän ja myyntipäivän välissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka olet saanut osakkeet haltuusi noin nopeasti kuoleman jälkeen? Vai olivatko päivämäärät vain hatusta vedettyjä esimerkkejä?
Hatusta vedettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten silloin, jos vainaja kuolee viikonloppuna? Käytetäänkö edellisen vai seuraavan pörssipäivän arvoa?
Ohis
Viimeistä kaupankäynti hintaa, eli useimmiten perjantai hintaa.
Kuolinpäivästä, siinä käsityksessä itse olen.