Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintönä saadut osakkeet - mistä päivästä myyntivoitto luetaan ja pääoman verotus tulee?

Vierailija
01.10.2024 |

Olen myymässä perinnöksi saatuja osakkeita. Ne lähtivät nousuun heti kuolinpäivän jälkeen.

Eli jos henkilö on kuollut 1.8. - osakkeet siirtyneet minulle 1.9. minä myyn ne 1.10. - niin mistä päivästä myyntivoiton verotus lasketaan? Perunkirjoituksesta (eli kuolinpäivästä) vai päivästä, jolloin ne ovat kopsahtaneet minun tililleni?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpäivästä, siinä käsityksessä itse olen.

Vierailija
2/8 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntivoitto lasketaan perukirjaan merkitystä arvosta (siitähän sinä olet maksanut perintöveroakin, jos sitä on tullut maksettavaksi. Perukirjaan merkitään kuolinpäivän hinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka olet saanut osakkeet haltuusi noin nopeasti kuoleman jälkeen? Vai olivatko päivämäärät vain hatusta vedettyjä esimerkkejä?

Vierailija
4/8 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainaja kaikki omaisuus arvostetaan kuolinpäivän arvoon eli se mikä oli kuolinpäivän päätöskurssi määrää osakkeitten arvon.

Vierailija
5/8 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainaja kaikki omaisuus arvostetaan kuolinpäivän arvoon eli se mikä oli kuolinpäivän päätöskurssi määrää osakkeitten arvon.

Miten muuten silloin, jos vainaja kuolee viikonloppuna? Käytetäänkö edellisen vai seuraavan pörssipäivän arvoa?

Ohis

Vierailija
6/8 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero kuolinpäivän arvon mukaan. Luovutusvoiton verotuksessa katsotaan sitä, paljonko arvo on noussut kuolinpäivän ja myyntipäivän välissä.

Vierailija
7/8 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka olet saanut osakkeet haltuusi noin nopeasti kuoleman jälkeen? Vai olivatko päivämäärät vain hatusta vedettyjä esimerkkejä?

Hatusta vedettyjä.

Vierailija
8/8 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten silloin, jos vainaja kuolee viikonloppuna? Käytetäänkö edellisen vai seuraavan pörssipäivän arvoa?

Ohis

Viimeistä kaupankäynti hintaa, eli useimmiten perjantai hintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän