Nyt on lokakuu ja viimekin yönä pakkasella täällä vaan ei patterit lämpene.
Kommentit (43)
Meilläkin on makkarissa aivan vi tun kylmää vaikka on 22 astetta. hehheh
Meillä kylläkin jo lämmitetään...tosin vain illalla..
Talo on vanha hirsitalo joka nyt ei kovin paljoa varaa lämpöä..näin syksyllä lämmitetään vain puilla osan päivää ja varsinainen lämmityskausi alkaa marraskuussa jolloin on pakko laittaa oljykattila päälle..
Sanomattakin selvää että pitää yrittää pärjätä tällaisessa vanhassa talossa 17-19 lämpötiloissa muuten kasvaa laskut suuriksi
Kovaan Työhön vaan ja pulinat pois, ap, niin jopa tarkenee!! 😈
Pukeutumalla voi viluinen lämmittää itseään aika hyvin. Itse käytän säärystimiä, koska kokoponaispalelu lähtee usein jaloista (tai lattialla on kylmempää).
Sellaiset voi kätevästi itse neuloa tai leikata vaikka lahkeet tai hihat joistain joutavasta muuten kuluneesta vaatteesta. Viime talvena oli niin kylmä, että leikkasin vielä miehen collagehousujen lahkeet tuplasäärystimiksi. Toki luvan perästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä on kurjaa kerrostaloissa. Olen koko ikäni ollut palelija ja vaikka mitä teen, syyskuusta toukokuuhun palelen jatkuvasti. Se taukoaa päivässä vain siksi ajaksi, kun harrastan liikuntaa. On oikeasti aika tuskaista tehdä 8 tuntia töitä tietokoneella, jos olet sen kokoajan kylmissäsi. Mulla on nytkin collegehousut, merinovillapaita, fleecetakki ja villasukat ja silti palelen. Liikkuessa tulee lämmin, mutta valitettavasti se ei toimi töitä tehdessä.
Mikset jo muuta?
Täällä päin vuokra-asumista ei ole tarjolla oikein muualla kuin kerrostaloissa, joten tällä on mentävä. Tottakai mieluiten asuisin omakotitalossa, jossa pystyisin säätämään lämmöt juuri sopivalle (ja maksamaan kulut siitä), vaan eipä ole ihan jokaiselle mahdollista.
Asun Talinnassa ja täällä yölämpötilat nyt seuraavat 10 vuorokautta +6-+10 välillä. Huomasin kuitenkin että patterit lämpiää jos väännän termostaatin isommalle. Ihanaa! Rakastan lämpöä!
Olen asunut tässä talossa nyt 9 vuotta ja ollut tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhulla huomasin, että meillä oli laitettu lämmitys päälle. Lämpötila vielä sisällä +22 ja patterit kyllä kiinni. Mutta ne putket, jotka kuljevat huoneen nurkassa huoneistosta toiseen ja kuljettavat lämmintä vettä, olivat ja selvästi haaleat. Nekin lämmittävät. Joka ilta pidän makkarin tuuletusluukkua auki, jotta lämpötila laskisi nukkumislämpöiseksi, max 20 astetta. Mutta hetken kuluttua lämpö on taas noussut. Seinissä on vielä niin paljon lämpöä varautuneena.
Siellä patterissa on sellainen jännä laite kuin termostaatti. Sitä voit laittaa pienemmälle, jos on liian kuuma. Tuleeko tämä ihan uutena asiana?
Et siis lukenut viestiäni. Patterit ovat kaikki pois päältä, kuten suuren osan vuotta. Oikeastaan vain kylppärissä ja olkkarissa on päällä.
Mutta noita putkia, jotka kulkevat pystysuunnassa asunnosta toiseen ei saa pois päältä millään. Pitäisi varmaan rakentaa joku lämpöeristetty kotelo, niin auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä on kurjaa kerrostaloissa. Olen koko ikäni ollut palelija ja vaikka mitä teen, syyskuusta toukokuuhun palelen jatkuvasti. Se taukoaa päivässä vain siksi ajaksi, kun harrastan liikuntaa. On oikeasti aika tuskaista tehdä 8 tuntia töitä tietokoneella, jos olet sen kokoajan kylmissäsi. Mulla on nytkin collegehousut, merinovillapaita, fleecetakki ja villasukat ja silti palelen. Liikkuessa tulee lämmin, mutta valitettavasti se ei toimi töitä tehdessä.
No sulla on sentään helppoa. Eihän se ole kuin laittaa lisää vaatetta päälle. Ei ole mikään pakko jättää pukeutumista fleecetakkiin, laittaa toppatakin ja -housut tai vaikka pilkkihaalarin niin kumma on jos ei tarkene.
Toista se on meillä joilla on liian kuuma
Sulla on vaihdevuodet :D
Vierailija kirjoitti:
Joka syksy ja kevät sama juttu.
Lämpö voi olla ok, mutta jos patterit ovat kylmät, niin sitten käy veto.
Ja se ei ole kiva.
Ai kylmät patterit alkaa vetämään, kas kun työntämään.
Vierailija kirjoitti:
Termostaatin idea on juuri se että se patteri lämmitää vasta kun lämpötila sisällä alkaa laskea. Ei siis sen mukaan mikä on lämpötila ulkona.
mutta siellä lämmönjakokeskuksella on ulkoanturi, joka lähettää tietoa automaatio-ohjelmistolle ja moottoriventtiili pästää sitä lämpimämpää vettä lämmitysverkostoon, mitä kylmempää ulkona on.
Vierailija kirjoitti:
Termostaatin idea on juuri se että se patteri lämmitää vasta kun lämpötila sisällä alkaa laskea. Ei siis sen mukaan mikä on lämpötila ulkona.
Tuo idea ei tunnu koskevan näitä Yali Digital-sähkölämmittimiä.
Digitaalinen termostaatti nostaa lämmöt korkealle ja säädettävä pienelleen tai hetkeksi katkaistava virta niin vähän aikaa taas toimii normaalisti muttei tarkene.
Kun lisää asteita termostaattiin niin taas lämmitin "hyökkää" eikä lopeta lämmittämista vaikka lämmittimen termostaatin vieressä oleva eri firman ilmastoanturi sovelluksessa kertoo että patteriin asetettu lämpötila ylittynyt jo usealla asteella.
Ei tuollaisa lämmittimiä voi käyttää kun koko ajan säädeltävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se ei ole kiva.
Ai että kun on hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on makkarissa aivan vi tun kylmää vaikka on 22 astetta. hehheh
Luulisi, että se kehopositiivinen feministi lämmittää huonetta enemmän, kuin haalea patteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on noin kylmä asunnossa, niin ilmoitus taloyhtiölle, ja mahdollisesti terveystarkastajalle. Asunnossa lämpötilan pitää olla ainakin 16 astetta, muuten se on terveydelle vaarallista. Hommaa rautakaupasta sellaisia sähköpattereita, jotka voi laittaa pistokkeeseen. Niillä saa nopeasti pieniä tiloja lämpimäksi. Mulla on sellainen työpaikalla, edeltäjän hankkima.
Onko oikeasti 16 minimi ja missä näin on määrätty ? Ei ole mikään asunnon lämpötila.
Toki on mahdollista, että lämmityksen kiertopumppu on pois päältä tai kesäsulku kiinni. Silloin ei auta vaikka anturi lähettäisi mitä tietoa ohjelmistolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta siellä lämmönjakokeskuksella on ulkoanturi, joka lähettää tietoa automaatio-ohjelmistolle ja moottoriventtiili pästää sitä lämpimämpää vettä lämmitysverkostoon, mitä kylmempää ulkona on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se ei ole kiva.
Nii. Ikkunoissa tuloilmaventtiilit ja kum niiden alla olevat patterit ei lämpiä niin tuleva kylmä ulkoilma tuntuu vetona.
Lisäksi kylmä lasipinta jäähdyttää ilmaa ja kylmä ilma valuu alaspäin ja tuntuu vetona.
Ikkunan alapuolella oleva lämpöpatteri estäisi noita molempia ilmiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sulla on sentään helppoa. Eihän se ole kuin laittaa lisää vaatetta päälle. Ei ole mikään pakko jättää pukeutumista fleecetakkiin, laittaa toppatakin ja -housut tai vaikka pilkkihaalarin niin kumma on jos ei tarkene.
Toista se on meillä joilla on liian kuuma
Voithan säkin riisua itsesi alusvaatteillesi ja laittaa märän pyyhkeen niska
Nojaa, en nyt ihan niinkään sanoisi. Ei mulla ainakaan ole mitään ongelmaa laittaa toppatakkia sisällä päälle jos palelee. Usein varsinkin aamuisin toimistolla pidän sitä päällä niin kauan että lämpenee. Sen sijaan alusvaatteisilleen riisuminen voisi aiheuttaa pahennusta. Toki kotona voi niinkin tehdä ja se onkin ihan ok, mutta kylmää märkää pyyhettä en ole käyttänyt, koen helpompana hikoilla ja juoda.
Ja jos toppatakki sisätiloissa on jotenkin mahdoton ajatus, niin kyllä varmasti aikuinen ihminen keksii muutakin vaatetta lisättäväksi, mikäli kylmä vaivaa. Vaikkapa villapaita sen fleecetakin sijaan tai alle. Tai niin mä luulisin, mutta toki teillä on varmaan joku rajoitus, että ei pitkiä kalsareita sisällä ja villasukkiakin saa olla vain yhdet. Mutta jos ennemmin palelee, niin ei se mun ongelma toki ole.
Vierailija kirjoitti:
Pukeutumalla voi viluinen lämmittää itseään aika hyvin. Itse käytän säärystimiä, koska kokoponaispalelu lähtee usein jaloista (tai lattialla on kylmempää).
Sellaiset voi kätevästi itse neuloa tai leikata vaikka lahkeet tai hihat joistain joutavasta muuten kuluneesta vaatteesta. Viime talvena oli niin kylmä, että leikkasin vielä miehen collagehousujen lahkeet tuplasäärystimiksi. Toki luvan perästä.
Mä käytän etäillessä tarpeen mukaan kevyttä toppatakkia, villasukkia ja jaloilla torkkupeittoa. Ei ole mun mielestä mitään järkeä lämmittää koko kämppää niin kuumaksi, että erittäin passiivisessa päätetyössä ei tulisi normaaleissa sisävaatteissa yhtään vilu. Ehkä tällainen kyvykkyys tulee siitä, että harrastan paljon ulkoilmaelämää ja sielläkin sopeudutaan olosuhteisiin.
Yöllä +11 astetta sisällä...ei varaa lämmittää öljyllä,eikä sähköpattereilla...vi--ttaa tämä köyhyys yli kaiken..on pahinta mitä elämässä tiedän...osuisi edes varakas nainen kohdalle..
Mua ihmetyttää tässä vanhassa todella paksuseinäisessä kerrostalossa tuo lämmityksen aloituksen viivästyminen, että eikö se ole aika huono idea odottaa koko talon kylmenemistä ennen kuin lämmöt laitetaan päälle? Kestää varmaan hetkensä saada rakenteet taas lämpimäksi. Lämpimissä vaatteissa täälläkin värjötellään. Haperot ikkunat vielä mukavasti läpivetoa tuo virkistykseksi...